Solskjær-effekten: Enorm økning i reiser til Manchester!

Å reise på fotballtur til Storbritannia er en drøm for mange. Spesielt klubber som Manchester United, Liverpool og Arsenal trekker fotball glade nordmenn inn på sine stadioner. Med Ole Gunnar Solskjær i førersetet for Manchester United fristes rekordmange til å reise på fotballtur, det viser Ticket Feriereisers bestillinger.

Det har vært mange norske fotballspillere både i Premier League og i Championship opp gjennom årene uten at det har hatt særlig effekt på bestilling av reiser til de aktuelle byene. I hvert fall ikke bestillinger som tydelig kan knyttes til rene fotballreiser.

Men så kom Ole Gunnar Solskjær. Fotball generelt har et stort fokus i media og spesielt Manchester United. Med Solskjær som vikarmanager for verdens største fotballklubb har det tatt helt av. Det har blitt skrevet spaltemeter på spaltemeter, analysert lagoppstillinger, motstandere, ånden i laget før og etter Solskjær osv, osv. Dette har resultert i enda større interesse for fotballreiser – og da reiser til Manchester!

I perioden fra Solskjær ble manager før jul og frem til 21. januar har bestillingene til Manchester økt med 92 % sammenliknet med samme periode i fjor, og byen klatrer med det fra 16. til 6. plass på topplistene. I tillegg kommer de som reiser til London og tar for eksempel tog videre, som ikke omfattes av denne statistikken.

- Mange velger nok å fly nettopp til London fordi man har flere avganger å velge mellom og ikke minst vil prisen være lavere enn til Manchester. Så i realiteten er nok økningen av fotballgale nordmenn som vil oppleve Solskjærs Manchester United på Old Trafford enda høyere, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser.

Foreløpig styrer Solskjær «The Red Devils» frem til sommeren 2019. Om han da reiser hjem til Molde så forventes det at bestillingene til Manchester går tilbake til normale nivåer.

Stor økning i weekendreiser i høst – klassikerne er mest populære12.9.2019 08:35:00 CESTPressemelding

Høsten er en attraktiv periode for weekendreiser. Mange vil gjerne ha noen dagers ferie utenlands, og bestillinger av weekendreiser øker med 25 prosent. Sol og bad frister ikke like mye nå som om sommeren – isteden er det energigivende storbyer som vi helst besøker. De mest populære reisemålene er klassikerne Amsterdam og Paris, mens Manchester øker mest, det viser ferske tall fra Ticket.