Solidiums verkställande direktör avgår

Solidiums verkställande direktör Antti Mäkinen lämnar sin post som VD den 31 maj 2022. Mäkinen, 60, har verkat i företagets ledning från och med år 2017.

”De senaste fem åren har varit givande och jag har fått arbeta med ett utmärkt team och fina portföljbolag. Solidium har en stabil position och bevisad förmåga att öka innehavens ägarvärde”, säger Mäkinen.

Antti Mäkinen har verkat i flera av Solidiums portföljbolag som styrelsemedlem och som ordförande i aktieägarnas nomineringskommitté. Han är fortfarande nominerad i vårens bolagsstämmor bland annat som styrelseordförande i Stora Enso och styrelsemedlem i Metso Outotec.

Solidiums styrelseordförande Harri Sailas tackar Mäkinen för arbetet både inom Solidiums ledning och som representant i Solidiums portföljbolag.

”Under ledning av Antti Mäkinen har Solidiums position etablerat sig och företaget har aktiverat sig både som ägare och vid att göra nya placeringar. Hans agerande har väckt uppskattning i alla företagets intressegrupper”, säger Harri Sailas.

Solidium inleder omgående en process för att anställa en ny verkställande direktör.

Tilläggsuppgifter: Verkställande direktör Antti Mäkinen, ordförande Harri Sailas; ringbud Jaana Lahti, tfn +358 50 339 8801

Solidium är ett aktiebolag som i sin helhet ägs av finska staten och vars uppgift är att förstärka och stabilisera det inhemska ägandet i nationellt sett viktiga företag och öka innehavens ekonomiska värde på lång sikt. Solidium är minoritetsägare i tolv betydande börsnoterade bolag: Anora, Elisa, Kemira, Konecranes, Metso Outotec, Nokia, Nokian Renkaat, Outokumpu, Sampo, Stora Enso, TietoEVRY och Valmet. Solidiums placeringsförmögenhet är cirka 9,4 miljarder euro. Tilläggsinformation: www.solidium.fi.

The Startup Race Launches Hackathon to Kick-Off its 2022 £10,000 UK Startup Race27.5.2022 05:00:00 CEST | Press release

Audacious Accelerator Program Begins with Six-Month ‘Gamified’ Startup Competition Rewarding Sales Numbers over Pitching Skills EDINBURGH, UK, May 26, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- The Startup Race Accelerator announced today its 48-hour Online Hackathon opens at 5pm on Friday, May 27 2022, as preparation for its £10,000 Startup Race, which begins June 14, 2022. More than 350 fast-growth entrepreneurs have so far registered for the Pre-Hackathon programme on Leanstack, and this enables them to learn startup secrets from Ash Maurya and check out the other participants in order to find potential CoFounders. The online hackathon will enable them to build their team (if necessary) and create a Minimum Revenue Product (MVP) to win the following cash prizes: 1st - £2,333, 2nd - £12,667 & 3rd - £1,000. These funds can then be used to prime their growth hacking efforts in order to go on and win the £10,000 cash prize. “This Hackathon is the beginning of something exciting for both The Startup Race

Nextensa NV/SA : Shares repurchase26.5.2022 17:40:00 CEST | Press release

PRESS RELEASE REGULATED INFORMATION Brussels, 26 May 2022 – 5.40 PM CEST Nextensa NV/SA : Shares repurchase In accordance with article 8:4 of the Royal Decree of 29 April 2019 in execution of the Belgian Code of Companies and Associations, Nextensa announces that in the period between May 19, 2022 and May 25, 2022 included it has repurchased 1,889 treasury shares on Euronext Brussels as part of its announced share buy-back program1. The shares were repurchased at an average price (rounded) of € 68.00 per share. This share repurchase transaction was carried out to cover the purchase plans for the benefit of the executive management of Nextensa, and this within the limits set down in the (renewed) share repurchase authorization as granted by the extraordinary general meeting of shareholders on 19 July 2021. Detailed operations per day DateNumber of sharesAverage price (€)Minimum price (€)Maximum price (€)Total price (€)19/05/202245067.8667.7067.9030,535.0020/05/202245068.4868.4068.9030,8