SOLIDIUM HAR AVYTTRAT 11 MILJONER A-AKTIER I SAMPO OYJ

DETTA MEDDELANDE ÄR INTE AVSETT FÖR OFFENTLIGGÖRANDE ELLER DISTRIBUTION TILL ELLER I USA, AUSTRALIEN, KANADA, JAPAN ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR ERBJUDANDEN ELLER FÖRSÄLJNING SKULLE VARA FÖRBJUDEN ENLIGT TILLÄMPLIG LAG

Solidium har idag 5.11.2021 sålt 11 miljoner A-aktier i Sampo Abp, dvs. cirka 2,0 procent av de utestående aktierna i Sampo, efter ett accelererat auktionsförfarande till finländska och internationella institutionella placerare (”Aktieförsäljningen”). Försäljningsintäkterna på cirka 498 miljoner euro används huvudsakligen till en kapitalåterbäring till staten och generella finansieringsbehov.

Som en följd av Aktieförsäljningen äger Solidium cirka 33 miljoner A-aktier i Sampo. Solidiums ägarandel i Sampo minskar från 8,0 procent till 6,0 procent av de utestående aktierna och från 7,9 procent till 5,9 procent av rösterna. Morgan Stanley & Co. International plc agerade som huvudarrangör vid Aktieförsäljningen.

Solidium har med vissa undantag, inklusive samtycke av huvudarrangören, förbundit sig till att inte avyttra ytterligare aktier i Sampo till marknaden under 90 dagar.

Solidium är ett aktiebolag som i sin helhet ägs av finska staten och vars uppgift är att förstärka och stabilisera det inhemska ägandet i nationellt sett viktiga företag och öka innehavens ekonomiska värde på lång sikt. Solidium är minoritetsägare i elva betydande börsnoterade bolag: Elisa, Kemira, Konecranes, Metso Outotec, Nokia, Nokian Renkaat, Outokumpu, Sampo, Stora Enso, TietoEVRY och Valmet. Solidiums placeringsförmögenhet är cirka 9,7 miljarder euro.

Tilläggsuppgifter: VD Antti Mäkinen, Solidium Oy, tel. +358 50 561 1501

Viktigt meddelande

DETTA MEDDELANDE HAR ENDAST UPPGJORTS FÖR INFORMATIONSÄNDAMÅL OCH SKALL INTE ANSES UTGÖRA ETT ERBJUDANDE ATT KÖPA, SÄLJA, UTFÄRDA ELLER TECKNA SIG FÖR, ELLER NÅGON BEGÄRAN OM ETT ERBJUDANDE ATT KÖPA, SÄLJA, UTFÄRDA ELLER TECKNA VÄRDEPAPPER, INTE HELLER SKA DET SKE NÅGON FÖRSÄLJNING AV VÄRDEPAPPER I NÅGON JURISDIKTION DÄR ETT SÅDANT ERBJUDANDE, BEGÄRAN ELLER FÖRSÄLJNING SKULLE VARA OLAGLIG FÖRE REGISTRERING ELLER KVALIFICERING ENLIGT GÄLLANDE VÄRDEPAPPERSLAGAR I SÅDAN JURISDIKTION.

DETTA MEDDELANDE ÄR ENDAST AVSETT ATT SPRIDAS OCH RIKTAS TILL ”KVALIFICERADE INVESTERARE” I STORBRITANNIEN ENLIGT DEFINITIONEN I ARTIKEL 2(E) I FÖRORDNING (EU) 2017/1129, SOM DET UTTRYCKS I NATIONELL LAGSTIFTNING I STORBRITTANIEN PÅ GRUND AV BRITTISKA LAGEN THE EUROPEAN UNION (WITHDRAWAL) ACT 2018, (A) SOM HAR PROFESSIONELL ERFARENHET AV FRÅGOR OM INVESTERINGAR SOM FALLER INOM ARTIKEL 19(5) AV BRITTISKA LAGEN THE FINANCIAL SERVICES AND MARKETS ACT 2000 (FINANCIAL PROMOTION) ORDER 2005 ("FSMO"), I DESS ÄNDRADE LYDELSE; (B) KAPITALSTARKA PERSONER BESKRIVNA I ARTIKEL 49(2) (A) TILL (D) I FSMO; ELLER (C) ANDRA PERSONER TILL VILKA DE LAGLIGEN KAN KOMMUNICERAS (ALLA SÅDANA PERSONER HÄNVSIAS HÄREFTER TILL ”RELEVANTA PERSONER”). INVESTERINGAR ELLER INVESTERINGSAKTIVITETER SOM DETTA MEDDELANDE AVSER KOMMER ENDAST VARA TILLGÄNGLING FÖR RELEVANTA PERSONER OCH KOMMER ENDAST ATT TILLÄMPAS I FÖRHÅLLANDE TILL RELEVANTA PERSONER. ANDRA ÄN RELEVANTA PERSONER SKA INTE AGERA ELLER FÖRLITA SIG PÅ DETTA MEDDELANDE ELLER DESS INNEHÅLL.

DETTA MEDDELANDE FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA (INKLUSIVE DESS TERRITORIER OCH BESITTNINGAR, DELSTATER I USA OCH DISTRICT OF COLUMBIA). DETTA MEDDELANDE ÄR INTE ETT ERBJUDANDE ATT SÄLJA VÄRDEPAPPER TILL USA. DE VÄRDEPAPPER SOM AVSES HÄR HAR INTE VARIT OCH KOMMER INTE ATT BLI FÖRMÅL FÖR REGISTRERING ENLIGT DEN AMERIKANSKA LAGEN SECURITIES ACT 1933, INKLUSIVE ÄNDRINGAR DÄRAV, OCH FÅR INTE ERBJUDAS ELLER SÄLJAS I USA, MED UNDANTAG FÖR TILLÄMPLIGA UNDANTAG FRÅN REGISTRERINGSKRAV. DETTA UTGÖR INTE NÅGOT PUBLIKT ERBJUDANDE AV VÄRDEPAPPER I USA.

VARJE INVESTERINGSBESLUT AVSEENDE FÖRVÄRV AV AKTIER I AKTIEFÖRSÄLJNINGEN FÅR GÖRAS ENDAST PÅ GRUNDVAL AV ALLMÄNT TILLGÄNGLIG INFORMATION SOM INTE HAR OBEROENDE VERIFIERATS AV HUVUDARRANGÖREN ELLER SÄLJAREN. VARKEN DETTA MEDDELANDE ELLER NÅGON KOPIA DÄRAV FÅR TAS, ÖVERFÖRAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, KANADA, JAPAN ELLER I ELLER TILL NÅGOT ANNAT LAND I VILKET ERBJUDANDEN ELLER FÖRSÄLJNING SKULLE VARA FÖRBJUDEN ENLIGT TILLÄMPLIG LAG. ÖVERTRÄDELSE AV DENNA RESTRIKTION KAN UTGÖRA ETT BROTT MOT VÄRDEPAPPERSLAGARNA I USA, AUSTRALIEN, KANADA, JAPAN ELLER ANDRA TILLÄMPLIGA VÄRDEPAPPERSLAGAR.

DISTRIBUTION AV DETTA MEDDELANDE OCH ERBJUDANDE ELLER FÖRSÄLJNING AV DE VÄRDEPAPPER SOM AVSES HÄR I SAMBAND MED AKTIEFÖRSÄLJNINGEN KAN I VISSA JURISDIKTIONER VARA BEGRÄNSAD AV LAG. INGEN ÅTGÄRD HAR VIDTAGITS AV HUVUDARRANGÖREN, DESS NÄRSTÅENDE ELLER NÅGON ANNAN PERSON VILKEN SKULLE MÖJLIGGÖRA ETT ERBJUDANDE AV DE VÄRDEPAPPER SOM AVSES HÄR ELLER INNEHAV ELLER DISTRIBUTION AV DETTA MEDDELANDE, ELLER ANNAT ERBJUDANDE ELLER OFFENTLIGT MATERIAL OM DE VÄRDEPAPPER SOM AVSES HÄR, I NÅGON JURISDIKTION DÄR BEHÖRIGHET FÖR ÅTGÄRDER FÖR SÅDANT ÄNDAMÅL ERFORDRAS. PERSONER SOM KOMMER I BESITTNING AV DETTA MEDDELANDE KOMMER AV HUVUDARRANGÖREN AVKRÄVAS ATT INFORMERA SIG OM OCH IAKTTA SÅDANA EVENTUELLA RESTRIKTIONER.

HUVUDARRANGÖREN AGERAR EXKLUSIVT FÖR SÄLJARENS RÄKNING OCH INGEN ANNAN PERSON I SAMBAND MED AKTIEFÖRSÄLJNINGEN. HUVUDARRANGÖREN KOMMER INTE ATT BETRAKTA NÅGON ANNAN PERSON (OAVSETT OM DENNE ÄR MOTTAGARE AV DETTA MEDDELANDE ELLER INTE) SOM SIN KUND I SAMBAND MED DENNA AKTIEFÖRSÄLJNING OCH KAN INTE GÖRAS ANSVARIG MOT NÅGON ANNAN ÄN SÄLJAREN FÖR ATT TILLHANDAHÅLLA DET SKYDD SOM GES TILL DERAS KUNDER ELLER FÖR RÅDGIVNING I AKTIEFÖRSÄLJNINGEN ELLER NÅGON TRANSAKTION, ARRANGEMANG ELLER ANNAN FRÅGA SOM DETTA MEDDELANDE REFERERAR TILL. HUVUDARRANGÖREN FÅR DELTA I DENNA AKTIEFÖRSÄLJNING FÖR EGEN RÄKNING.

Ultimovacs ASA: Mandatory notification of trade by primary insider2.12.2021 16:30:00 CET | Press release

Oslo, 2 December 2021, Carlos de Sousa, Chief Executive Officer and primary insider in Ultimovacs ASA, has today bought 1,000 shares in the company at a price of NOK 107.60 per share. Following this transaction, Carlos de Sousa and closely related parties hold 15,056 shares and 416,035 share options in Ultimovacs ASA. This information is subject to the disclosure requirements pursuant to the Market Abuse Regulation article 19 and section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act. Attachment 20211221 - Ultimovacs Notification of trade - KRT-1500

Connecterra and Lely Announce Strategic Partnership2.12.2021 15:05:00 CET | Press release

Following the completion of a successful pilot, the two companies will deepen their collaboration and commercial relationship Amsterdam, The Netherlands, Dec. 02, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Today Dutch-based startup, Connecterra, a world leader in using artificial intelligence to deliver insights to farmers, and Lely, the global leading supplier of robotics and management systems for dairy farming, announced the start of a robust co-development and commercial partnership. The announcement follows a pilot with Lely’s Digital Farming Group. The pilot program was designed to test an integration between Lely Horizon and Connecterra’s artificial intelligence platform, Ida. The successful effort has resulted in commitments to several strategic initiatives. As a first step in the agreement, Lely will now license Ida Enterprise for use in their farm management system Lely Horizon. “We believe that digitization of dairy farming is key and needs to be handled with care. Integrating with partners l