IKEA

Solide resultater i et år hvor hjemmet har vært viktigere enn noensinne

Del

IKEA Norge annonserte i dag et sterkt resultat for regnskapsåret 2020 (1. september 2019 – 31. august 2020). 5.3% vekst sammenlignet med fjoråret, og et driftsresultat på 445 mNOK, til tross for økonomiske og samfunnsmessige utfordringer skapt av Korona-pandemien. Dette er andre året på rad at IKEA leverer gode resultater, og det tyder på at endringen selskapet begynte på i 2018, for å bli mer tilgjengelig, mer bærekraftig og rimeligere, er den riktige veien å gå.

Før koronapandemien brøt ut, var IKEA godt på vei med å levere på mål og utvikle nye kundeopplevelser, og i februar åpnet vi et nytt planleggingsstudio i Oslo sentrum. Så, mer eller mindre over natta endret samfunnet vårt seg og hjemmene våre ble gjort om til kontor, skole, gymsal, lekeplass og sosial sone. Ikke unaturlig økte interessen for å skape et bedre hjem med gode løsninger, og også interessen for IKEA.

-          Vi er stolte og glade over at vi leverer gode resultater for andre året på rad, og er utrolig takknemlige for at vi fikk lov til å holde varehusene åpne mens store deler av landet var stengt ned, sier Clare Rodgers, administrerende direktør i IKEA. Helse og sikkerhet for våre medarbeidere og kunder vil alltid være IKEAs høyeste prioritet under pandemien, og vi har hatt et godt samarbeid med verneombud og tillitsvalgte for å finne gode løsninger i en krevende hverdag. Våre 3.100 medarbeidere har vist en imponerende innsats, fleksibilitet og endringsvilje, og vi er glade for at vi kunne betale ut en bonus som var ekstra velfortjent i år.

Koronapandemien bidro til økt netthandel og raskere implementering av nye digitale løsninger. Samtlige av IKEAs varehus så en vekst i regnskapsåret 2020, og netthandelen vokste med nærmere 50%. Hvert 87 sekund plasseres en ordre på IKEA.no, og det er høy etterspørsel etter IKEAs digitale løsninger. En endret hverdag skapte nye behov for hjemmet og bidro til 10 millioner besøk til IKEAs varehus, og rundt 50 millioner besøk til IKEA.no. Planleggingsstudioet i Akersgata gjør oss mer tilgjengelig for de mange menneskene og er godt besøkt til tross for at det er mindre mennesker i Oslo sentrum.

-          Gjennom krisen tilpasset vi oss raskt for å møte kundenes nye behov, og lanserte nye tjenester som digitale planleggingstimer og klikk&hent. Vi har stått i endring over flere år, for å skape det nye IKEA som er mer tilgjengelig, bærekraftig og rimeligere, og jeg tror dette har gjort oss raskere til å implementere nye løsninger og mer robuste for endring. I lys av koronapandemien er det viktigere enn noen gang å sikre at folk, også de med tynne lommebøker, har råd til å kjøpe gode produkter og løsninger, sier Rodgers.

 IKEAs fokus på bærekraft har ikke minsket, selv ikke under pandemien. De tre fokusområdene - rettferdig og inkluderende, sirkulær og klimapositiv og en sunn og bærekraftig livsstil - står fortsatt høyt på prioriteringslisten. Bærekraftige løsninger skal ikke bare være for de få, og IKEAs ønsker å hjelpe de mange med å leve et mer bærekraftig liv hjemme. I tillegg skal vi støtte de lokalsamfunnene vi er i, og vi opprettet derfor raskt et «emergency relief fund» for å støtte ulike initiativer over hele landet i forbindelse med pandemien. Vi donerte mer enn 26 000 produkter til sykehus, mottaks- og krisesentre, til barn og til familier i vanskelige situasjoner.

I tillegg fortsatte vi jobben med å bli 100% sirkulære og klimapositive innen 2030. Vi utforsker nye måter å bli sirkulære på, og hvordan vi kan gjøre dette mer tilgjengelig og relevant for kundene. Vi jobber nå med å teste ut utleie av møbler i første omgang til bedriftsmarkedet, og har som mål å lansere tjenesten i løpet av 2021. Vi fortsetter investeringen i utslippsfri hjemlevering, og har stor tro på at vi har utslippsfri hjemlevering i hele Osloområdet innen 2023.

-          Vi vet at størrelsen vår gir oss et stort ansvar – og en stor mulighet – til å gjøre en forskjell, avslutter Rodgers.

Nøkkelord

Bilder

Dokumenter

Om IKEA

IKEA
IKEA
Postboks 54
1375 BILLINGSTAD

915 02 340http://www.ikea.no

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 422 IKEA-varehus i 50 land i verden. 374 av disse, inklusive alle norske varehus, er en del av Ingka-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 839 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,6 milliarder ganger.I Norge hadde våre varehus over 10 millioner besøk og IKEA.no hadde over 44 millioner besøk. 

I Norge har IKEA sju varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet), på Ringsaker og ett planleggingsstudio midt i Oslo sentrum. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.

Følg saker fra IKEA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra IKEA

IKEA introduserer en plantebolle for kjøttelskere – et mer bærekraftig alternativ til den ikoniske IKEA-kjøttbollen9.10.2020 16:30:44 CESTPressemelding

Plantebollen som har betraktelig lavere klimaavtrykk enn kjøttbollen, har blitt laget med ett hovedformål – å gjenskape kjøttbollen uten kjøtt. Med ingredienser som erteprotein, havre, epler og poteter har vi arbeidet hardt for å gjenskape dette kjente, klassiske IKEA-produktet for å tilby et mer bærekraftig alternativ til de mange kjøttbolleelskerne, uten å gå på kompromiss med smaken eller teksturen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom