Solid resultat og nådde milepæl på 3,5 milliarder i bestandspremie - svakere finans trekker resultatet noe ned

Eika Forsikring leverte et resultat før skatt i andre kvartal på 192 millioner kroner mot 243 i tilsvarende periode i fjor. For første halvår er resultatet 253 millioner kroner mot 299 i 2021. Selskapets forsikringstekniske resultat etter første halvår endte på 305 millioner kroner mot 268 i fjor. Combined Ratio hittil i år er på 81,8 mot 83,3 i 2021.
Solid resultat og og en milepæl er nådd med 3,5 milliarder i bestandspremie

Eika Forsikring opplever en god vekst i bestandspremien innen de fleste områder. Ved utgangen av juni 2022 utgjorde bestandspremien 3.512 millioner kroner. Dette tilsvarer en annualisert vekst på 5,4 prosent. Med en bestandspremie på over 3,5 milliarder kroner har selskapet nådd en milepæl.

- Med god porteføljevekst og en fortsatt gunstig skadeutvikling for første halvår sammenlignet med fjoråret er jeg godt fornøyd med resultatet hittil i år, sier adm dir Trond Bøe Svestad

Selskapets skadeprosent endte på 58,2 for halvåret. For privatområdet er det en reduksjon på hus- og hjemforsikringer med inntil 20 prosentpoeng. Vesentlig for de gode resultatene både på privat og næring, er et lavere innslag av frost- og vannskader samt en betydelig reduksjon av storskader sammenlignet med fjoråret. Innenfor mer aktivitetsbaserte forsikringer som motor og reise trekker skadeprosenten for privat noe opp, noe som er forventet etter to år med Covid-19 begrensninger i samfunnet.

Kostnadsprosenten hittil i år er på 23,6 mot 21,7 for tilsvarende periode i 2021. Kostnadsutviklingen er planlagt, da selskapet har gjennomført betydelige investeringer i distribusjon og teknologi siste 12 måneder.

Selskapets finansresultat er preget av et svakt finansmarked i kvartalet og endte på minus 24 millioner kroner mot et positivt resultat på 17 millioner kroner i tilsvarende periode i 2021.

Solid resultat og og en milepæl er nådd med 3,5 milliarder i bestandspremie

Eika Forsikring leverer skade- og personforsikring til kunder innen privat-, landbruks- og næringslivsmarkedet. Salg av selskapets produkter skjer hovedsakelig gjennom bankene i Eika Alliansen og Sparebanken Møre. Produktene er også tilgjengelige via digitale kanaler. Eika Forsikring AS er datterselskap i Eika Gruppen AS og har sitt hovedkontor på Hamar.

Eika Alliansen består av mer enn 50 banker, Eika Gruppen AS og Eika Boligkreditt AS. Lokalbankene i Eika Alliansen nyter høy tillit og tilfredshet blant kundene, og er en verdsatt drivkraft for vekst og utvikling i sine lokalsamfunn. Trygg og personlig kunderådgiving og et sterkere lokalt samfunnsengasjement skiller lokalbankene fra konkurrentene.

Eika Gruppen er eid av lokalbankene og utgjør finanskonsernet i Eika Alliansen. Eika Gruppens fremste visjon er å styrke lokalbanken. Selskapet leverer sikre og brukervennlige tjenester, spesielt tilpasset kundenes behov. Virksomheten omfatter bank, forsikring, sparing, pensjon, finansiering, kort og eiendomsmegling. Eika Alliansen er en vesentlig aktør for bærekraftig verdiskaping over hele landet. Les mer på www.eika.no