Solid resultat for Eika

Eika Gruppen oppnådde et resultat i 3. kvartal på 231 millioner kroner mot 277 millioner kroner i tilsvarende periode 2021. Resultatet hittil i år er på 535 millioner kroner (631). Resultatet hittil i år gir en annualisert egenkapitalavkastning på 22,7 prosent (26,3).

- Det er urolige tider rundt oss, men utviklingen i Eika er stabil med god drift og solide underliggende resultater i hele konsernet. Samtidig er det viktig for oss at våre samlede produkt- og tjenesteleveranser til bankene medfører fortsatt svært høy tilfredshet blant lokalbankene i alliansen, sier konsernsjef Hege Toft Karlsen. -Konsernet har solide resultater fra driften så langt i år, men svakere bidrag fra verdipapirer som følge av urolig børs, trekker resultatet ned sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, kommenterer Toft Karlsen.

Eika Gruppens resultat i 3. kvartal isolert er 231 millioner kroner (277). Netto driftsinntekter utgjorde i kvartalet 963 millioner kroner (951). For årets tre første kvartaler utgjorde netto driftsinntekter 2.736 millioner kroner (2.733). Inntekter fra underliggende drift har økt både i kvartalet isolert og for årets tre første kvartal. Samlet resultat fra verdipapirer var i tredje kvartal isolert på 4 millioner kroner, men akkumulert for året var det et negativt på 28 millioner kroner.

Samlede driftskostnader i 3. kvartal var på 276 millioner kroner (248), som er en planlagt økning fra tilsvarende periode i fjor på 11 prosent. Den vesentligste delen av økningen skyldes økte personalkostnader og kostnader knyttet til prosjekter, IT-utvikling og drift. Økte personalkostnader kommer som følge av flere ansatte og er et ledd i oppbyggingen av økt utviklingskraft fremover. De nye årsverkene er i hovedsak knyttet til distribusjon og utvikling innen forsikringsvirksomheten samt IT og leveranser til bank. For årets tre første kvartaler var samlede driftskostnader på 816 millioner kroner (725). Konsernets kostnadskontroll er god.

Lokalbankene i alliansen er de viktigste distributørene for konsernets selskaper. Mange års godt samspill i alliansen har gitt god vekst og lønnsomhetsutvikling i porteføljene. Provisjoner til våre distributører utgjorde i tredje kvartal 198 millioner kroner (187) og akkumulert for året 601 millioner kroner (557).

Eika Forsikring leverer et solid resultat for årets tre første kvartal på 463 millioner kroner (540). For kvartalet var resultatet på 210 millioner kroner (241). Det forsikringstekniske resultatet så langt i år var på 519 millioner kroner (504). Forsikringsvirksomheten fikk et lavere antall skader og viser en god utvikling i skadeprosent og var ikke eksponert for vesentlige naturskadehendelser i løpet av kvartalet. Selskapets combined ratio hittil i år er på 79,5 prosent mot tilsvarende 79,7 i 2021. Finansresultat i forsikringsvirksomheten er preget av et svakt finansmarked og akkumulert for året var det et negativt resultat 46 millioner kroner mot et positivt resultat på 46 millioner kroner i 2021. I tredje kvartal inngikk Eika Forsikring partneravtale med Econa, som er landets største organisasjon for siviløkonomer. Avtalen gjelder fra 1. januar 2023. Selskapet inngikk også i kvartalet en distribusjonsavtale med Fana Sparebank. Selskapets bestandspremie var på 3.561 mrd kroner ved utgangen av kvartalet (3.434).

Eika Kredittbank leverte et resultat hittil i år på 26 millioner kroner mot tilsvarende 50 millioner kroner i 2021. Rentebærende del av kredittkort har ikke innhentet seg etter pandemien. Salgspantelån har hatt en sterk vekst i 2022 og nådde i ved utgangen av tredje kvartal en milepæl på 1 milliard kroner. Usikrede lån har også hatt vekst.  Omsetningen for kredittkort innenlands og utenlands er siden våren 2022 på nivå med før pandemien og bidrar til vekst også i denne porteføljen.

Eika Kapitalforvaltning leverte et resultat hittil i år på 59 millioner kroner mot 55 millioner kroner i 2021. Kvartalets resultat på 19 millioner er på nivå med året før. Egen Pensjonskonto (EPK) ble lansert i Norge 1. februar i år. Selskapet tilbyr dette produktet, da som såkalt «selvvalgt leverandør» og har store forventninger til vekst i antall kontoer og volum fra EPK de kommende årene. Selskapet har 180-tusen spareavtaler. Spareappen Smartspar, gjør fondssparing enkelt og tilgjengelig for folk flest. Det er god vekst både i antall brukere og bruken av appen.

Aktiv Eiendomsmegling er Norges fjerde største meglerkjede og har hatt god vekst i antallet nye kontorer og har nå 80 kontorer og filialer. Majoriteten av kjedekontorene er etablert i tett samarbeid med lokalbankene i Eika Alliansen. Dette gir kjeden et godt grep om lokalbankenes markeder og mulighet for tett kundeoppfølging sammen med lokalbankene, med fokus på helhetlig rådgiving både for kjøper og selger. Markedet har hittil i 2022 vært preget av lavere tilbud av brukte og nye boliger, noe som har gitt en nedgang i antall omsetninger sammenlignet med et rekordsterkt marked i 2021. Kjeden hadde 2.612 formidlinger i tredje kvartal i år.

Nøkkeltall fra Eika Gruppen pr 3.kvartal 2022
Solide tall fra Eika Gruppen i 3. kvartal

Eika Alliansen består av selvstendige lokalbanker, Eika Gruppen og Eika Boligkreditt. Bankene er spredt over store deler av landet og bidrar til økonomisk vekst og trygghet for privatkunder og næringsliv i sine markedsområder. Samarbeidet i alliansen sørger for stordriftsfordeler for lokalbankene som nyter høy tilfredshet blant sine kunder.

Eika Gruppen er eid av bankene. Eika Gruppens visjon er å styrke lokalbanken gjennom å sikre sterke, omsorgsfulle lokalbanker som kan være en drivkraft for vekst og utvikling for kunder og lokalsamfunn. Eika Gruppens kjernevirksomhet er å sikre lokalbankene moderne og effektiv bankdrift gjennom gode og kostnadseffektive produkt- og tjenesteleveranser, inkludert en komplett plattform for bank-infrastruktur. Les mer på eika.no