Solid drift med god egenkapitalavkastning i andre kvartal

Sparebanken Vest har i andre kvartal 2022 driftsinntekter på 1.159 (1.116) millioner kroner med et resultat på 720 (748) millioner kroner og en egenkapitalavkastning på 12,1 (13,6) prosent. Resultatet i kvartalet er drevet av sterk utlånsvekst, økte renteinntekter og økte provisjonsinntekter. For første halvår 2022 er bankens resultat før skatt på 1.569 (1.361) millioner kroner og en egenkapitalavkastning på 14,3 (13,3) prosent.

Netto renteinntekter i kvartalet er på 930 millioner kroner, opp fra 887 millioner kroner i foregående kvartal og fra 803 millioner kroner i andre kvartal 2021. Økningen i renteinntektene kommer av god utlånsvekst og gjennomførte reprisinger.

Kvartalsresultatet er også positivt påvirket av økte provisjonsinntekter på totalt 142 (114) millioner kroner, hovedsakelig drevet av økte inntekter fra betalingsformidling og forsikring. Resultatbidragene fra tilknyttede selskaper er 71 (101) millioner kroner. Underliggende resultatutvikling i selskapene er god, og reduksjonen i bidraget skyldes et svakere finansresultat i Frende Forsikring som følge av volatile kapitalmarkeder.

I andre kvartal er ren kjernekapitaldekning økt med om lag ett prosentpoeng, og er ved utgangen av kvartalet på 18,5 prosent.

– Andre kvartal kjennetegnes av solid bankdrift med økte renteinntekter, god utlånsvekst, og økte provisjonsinntekter. Selv med en nominell kostnadsøkning, som i stor grad er drevet av strategiske satsinger, er bankens driftskostnader i prosent av netto driftsinntekter på 36,6 prosent i kvartalet, noe som er blant de aller laveste i bransjen, sier Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef i Sparebanken Vest.

Sterk vekst i utlån og innskudd

Brutto utlån økte med 22,1 (14,8) milliarder kroner til 214,3 (192,2) milliarder kroner fra andre kvartal 2021, tilsvarende en vekst på 11,5 prosent siste tolv måneder. Utlånsveksten i personmarkedet er på 10,8 prosent, og 13,7 prosent i bedriftsmarkedet i perioden.

– Bankens verdiforslag står sterkt, og vi har i andre kvartal tatt markedsandeler i både person- og bedriftsmarkedet. Innenfor bedriftsmarkedet vokser vi i hovedsak på eksisterende kunder, samtidig som vi også henter nye kunder på tvers av ulike næringer. Samtidig som det er økt etterspørsel, er vi selektive og bevisst på risiko når det gjelder hvilke kreditter som innvilges under de rådende makroøkonomiske forholdene og utsiktene fremover, sier Kjerpeseth.

Totale innskudd fra kunder var på 106,4 (88,8) milliarder kroner, tilsvarende en vekst på 19,8 prosent siste tolv måneder.

– Vi har over flere år arbeidet med å øke innskuddene, og ser effektene av at både bedrifter og personkunder har økt sparingen og plasseringen sin hos oss. Dette vil vi fortsette å styrke fremover, sier Kjerpeseth.

Lave tap med reduksjon i misligholdte og tapsutsatte lån

Sparebanken Vest har ved utgangen av andre kvartal samlede nedskrivninger på 971 millioner kroner, ned fra 991 millioner kroner i tilsvarende kvartal 2021.

I personmarkedet har banken 301 millioner kroner i misligholdte og tapsutsatte utlån, ned fra 351 millioner kroner i tilsvarende kvartal i fjor. Dette tilsvarer 0,19 (0,24) prosent av brutto utlån. I bedriftsmarkedet er misligholdte og tapsutsatte utlån på 1.169 millioner kroner. Dette er en økning fra 1.006 millioner kroner i samme kvartal 2021, men som følge av veksten i utlån er misligholdte og tapsutsatte utlån i prosent av brutto utlån redusert fra 2,27 prosent i andre kvartal 2021 til 2,20 prosent i andre kvartal 2022.

– Sparebanken Vest har en robust og konservativ lånebok med 75 prosent andel utlån til personmarkedet hvorav 99 prosent til boliglån. Moderat kredittrisiko, diversifisert bedriftsmarkedsportefølje, godt kredittarbeid og høy personmarkedsandel gir lave tap over tid. I andre kvartal er 71 prosent av bankens nedskrivninger modellbaserte. Modellbaserte nedskrivninger økte betydelig gjennom pandemien og har kun i begrenset grad blitt reversert etter hvert som pandemien har avtatt. Dette gjør oss mer robust i møte med mer usikre tider, sier Kjerpeseth.

Styrket markedsposisjon

Sparebanken Vests samfunnsposisjon er sterk, og kundene er svært positive til både kundeutbytte og at banken gir støtte til lag og foreninger. I kundetilfredshetsundersøkelsen for 2. kvartal gir Sparebanken Vests hovedkunder kundeutbytte en score på 92 av 100, mens bidrag til lokale lag, foreninger og samfunnsutviklende tiltak har en kundetilfredshetsscore på 90. For kunder som ikke har Sparebanken Vest som hovedbank, er kundeutbytte og støtte til samfunnet også høyt anerkjent, med en score på henholdsvis 84 og 88.

Så langt i år har banken og Sparebankstiftelsen Sparebanken Vest delt ut betydelige gavemidler til frivillige organisasjoner, som for eksempel tildelingen på 6 millioner kroner til kulturhuset Skakke i Etne. Nærbø IL har fått 11 millioner kroner til blant annet å kunne bygge ny fotballhall, og Svanøy Stiftelse har fått 5 millioner kroner til oppgradering av Svanøy Hovedgård.

– Vi har nærmere 300.000 personkunder og mer enn 13.000 bedriftskunder på Vestlandet. Som en stor, men likevel lokal sparebank, er vi til stede der kundene er, med god kjennskap til og kunnskap om deres lokalmiljø og næringer, sier Kjerpeseth.

Hovedtall andre kvartal 2022 (andre kvartal 2021 i parentes)

• God egenkapitalavkastning 12,1 (13,6) %
  • Resultat før skatt 720 (748) MNOK
  • Økt rentenetto 930 (803) MNOK
  • Positiv utvikling i provisjonsinntekter 142 (114) MNOK
  • God utvikling i tilknyttede selskap, men svakere finansresultat i Frende reduserer bidraget 71 (101) MNOK
  • Strategiske satsinger øker kostnadene 420 (391) MNOK
  • Lave tap på utlån og garantier 19 (-23) MNOK
  • Solid ren kjernekapitaldekning 18,5 (18,0) %
  • Resultat pr. egenkapitalbevis 2,07 (2,17)

Hovedtall første halvår 2022 (første halvår 2021 i parentes)

• Styrket resultat før skatt 1.569 (1.361) MNOK
  • Sterk egenkapitalavkastning 14,3 (13,3) %
  • Økte netto renteinntekter 1.817 (1.581) MNOK
  • Resultat pr. egenkapitalbevis 4,84 (4,22) kroner
  • Bokført verdi pr. egenkapitalbevis 69,8 (65,4) kroner
  • Ren kjernekapitaldekning 18,5 (18,0) %

Sparebanken Vests presentasjon av regnskapstall for første kvartal presenteres klokken 13.30 den 10. august, og fra 14.45 arrangeres bankens kapitalmarkedsdag 2022. Følg livesendingen på spv.no.

Jan Erik Kjerpeseth, konserndirektør ved Sparebanken Vest

Sparebanken Vest er landets nest største sparebank med over 700 engasjerte og dyktige medarbeidere. Siden 1823 har vi opparbeidet oss tillit hos vestlendingen som gjør at vi har en solid markedsposisjon, og du finner oss på 34 steder i Vestland, Rogaland og Møre og Romsdal. Gjennom våre tilknyttede produktselskaper er vi et komplett finanshus for alle våre person- og bedriftskunder. Vi er stolt over å være et selvstendig finanskonsern med hovedkontor i Bergen med en sentral rolle i mye av den verdiskapningen som skjer på Vestlandet.