Solid årsresultat i REITAN

Årsresultatet for 2020 viser sterke prestasjoner innenfor både eiendom, kapital og handel i REITAN. Totalomsetning ble på NOK 105,6 mrd. og driftsresultatet ble NOK 5,5 mrd. Av resultatet før skatt på 5,2 mrd. er 45 % knyttet til kapital- og eiendomsvirksomhet.

IFRS 16: Driftsresultat NOK 6,2 mrd

- Jeg er takknemlig for den innsatsen våre medarbeidere gjorde i et vanskelig år, og i våre butikker og administrasjon er det mange helter som fortjener ros, både for sitt gode arbeide og sin tålmodighet, sier administrerende direktør Odd Reitan.

Resultatet er preget av endrede handlemønster, innenlandske ferier og mer hjemmekos. Pandemiåret gav økt aktivitet på dagligvare og full stans på knutepunktlokasjonene for kiosk og convenience i alle syv land der REITAN (tidligere Reitangruppen) har virksomhet.

- Dagligvarebransjen har hatt rekordresultater i et trist år vi alle skulle vært foruten. Vi jubler ikke, men bruker tiden på det vi har erfart og lært, sier Odd Reitan.

- Forretningsområdet på convenience er sterkt rammet fordi vi er på de beste beliggenhetene hvor folk ferdes, på metro, jernbanestasjoner, flyplasser og bysentrum. Høyeste prioritet i alle forretningsområder har vært å sikre kunder og ansatte med gode smittevernstiltak, samt opprettholde drift og samfunnskritisk forsyning av mat og drivstoff, sier finansdirektør Kristin Genton.

REITAN er et multinasjonalt selskap med virksomhet innen dagligvarer, servicehandel, matvareindustri, distribusjon, logistikk, energi, drivstoff, hotell, eiendom og kapitalforvaltning i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Latvia, Litauen og Estland. Årsresultatet i REITAN viser sterke prestasjoner innenfor handel, eiendom og kapital. Av resultat før skatt er 2,3 mrd. knyttet til kapital- og eiendomsvirksomhet.

- Godt håndverk fører som regel til gode resultater. Det ser vi særlig på kapitalforvaltning i REITAN KAPITAL og på eiendomsvirksomheten vår. REITAN EIENDOM høster gode resultater etter mange år med langsiktige planer og gode investeringer, sier Odd Reitan.

REITAN EIENDOM bygger eiendomsporteføljer i sentrum av Trondheim, Bergen og Oslo. I tillegg utvikler selskapet eiendom med hovedvekt på byomforming, logistikk og industri.

- REITAN EIENDOM presterte meget sterkt i 2020. Med en stadig økende portefølje som gir leieinntekter og god prosjektutvikling som håndteres av et kompetent og effektivt team sammen med gode samarbeidspartnere, har vi et utmerket fundament for videre satsing på eiendom, sier Kristin Genton.

REITAN har en balanseført egenkapital på NOK 36 mrd. og lav gjeldsgrad. Innenfor handel, hotell og eiendom ble det investert 4,8 mrd. kroner for å bedre kundeopplevelser, effektivisere drift og sikre bærekraftige løsninger for fremtiden.

- Vi gikk inn i pandemien med en robust finansiell posisjon og solid handlingsrom. Til tross for stor usikkerhet bestemte vi oss våren 2020 for å opprettholde mange av investeringene våre, sier Kristin Genton.

I 2020 var REITAN organisert i fem selvstendige forretningsområder. Fra 1. januar 2021 organiseres REITAN i tre forretningsområder: REITAN HANDEL, REITAN EIENDOM og REITAN KAPITAL. I desember kom nyheten om å rehabilitere den gamle postgården vis-á-vis Britannia Hotel i Trondheim til et kunstmuseum, Posten Moderne, og i veita like ved, Nye Hjorten Teater i Trondheim.

- Vi har fra starten i 1948 bygget en kultur hvor kunden er vår øverste sjef og drevet vår virksomhet med skarp disiplin på gjeld. Vi har de beste kjøpmenn i Norden og Baltikum og ambisiøse eiere med spennende planer i årene som kommer, sier Kristin Genton.

Les engelsk pressemelding her.

Norsk nyhetssak her.

REITANs visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN hadde en totalomsetning i 2020 på  NOK 106 mrd (inkl. franchiseomsetning), sysselsetter over 39 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

REITAN består av tre forretningsområder: REITAN HANDEL, REITAN EIENDOM og REITAN KAPITAL.I tillegg kommer Nye Hjorten Teater og Britannia Hotel, et femstjerners internasjonalt fullservicehotell i Trondheim.