Solid 2. kvartal for Fjordkraft

Fjordkraft Holding ASA fikk et underliggende driftsresultat på 98,4 (78) MNOK i 2. kvartal 2019. Det er en økning på 26 prosent fra samme periode foregående år. Underliggende driftsinntekter i 2. kvartal økte med 13 prosent fra 242 MNOK i 2018 til 274 MNOK i 2019.

Nok et solid kvartal fra Fjordkraft.

Strømforbruk påvirkes av været. Temperaturmessig har det i to av kvartalets tre måneder vært varmere enn normalt. April var spesielt varm med 3,3 grader over normalen.

– Høyere temperaturer påvirker forbruket hos kundene, men solgt volum er likevel stabilt år over år grunnet organisk kundevekst, sier Rolf Barmen i Fjordkraft Holdning ASA.

Veksten i kvartalet samlet for privat- og bedriftssegmentet var 911 strømleveranser.

Fjordkraft AS kjøpte 1. juli 100 prosent av aksjene i strømleverandøren Vesterålskraft Strøm AS (VKS) fra konsernet Vesterålskraft AS. VKS har ca. 8.600 strømleveranser og vil bli inkludert i tallene for Fjordkraft i 3. kvartal.

– Med kjøpet av Vesterålskraft Strøm AS har vi fått et regionskontor i Sortland for videre satsing med mål om å øke synlighet og markedsandeler i Nord-Norge, forteller Barmen.

Mobilvekst

Veksttakten i antallet mobilkunder har økt i 2. kvartal. Antall mobilkunder økte i med 9.446 i dette kvartalet og selskapet hadde ved utgangen av 2. kvartal passert 81.000 mobilkunder. Fjordkraft har blitt den største mobiltilbyderen blant dem som ikke har eget nett.

Om Fjordkraft Holding ASA
Fjordkraft er Norges ledende merkenavn for strømsalg i privatmarkedet og den nest største aktøren i bedriftsmarkedet. Selskapet leverer strøm til omlag 1,4 millioner mennesker gjennom nærmere 607.000 målepunkter i privathjem, bedrifter og offentlig sektor i hele Norge. TrøndelagKraft AS er et datterselskap av Fjordkraft AS.

Rapportering
Fjordkraft Holding ASA presenterer resultatene for 2. kvartal torsdag 22. august 2019 kl. 08.00 på Felix konferansesenter, Aker brygge, Oslo.

For fullstendig børsmelding, delårsrapport og resultatpresentasjon se OSE ticker «FKRAFT» og https://investor.fjordkraft.no

Presentasjonen holdes av konsernsjef Rolf Barmen og CFO Birte Strander.

Nok et solid kvartal fra Fjordkraft.
Konserndirektør for økonomi- og finans, Birte Strander og konsernsjef Rolf Barmen presenterte Fjordkrafts resultater. Foto: Erik W. Johannessen
Konsernsjef Rolf Barmen i Fjordkraft Holding ASA kan for 5. kvartal på rad under selskapets kvartalsrapportering etter børsnoteringen vise til resulatvekst.  Foto: Hanne Solheim.
Konsernsjef Rolf Barmen i Fjordkraft Holding ASA kan for 5. kvartal på rad under selskapets kvartalsrapportering etter børsnoteringen vise til resulatvekst. Foto: Hanne Solheim.

Fjordkraft er strømleverandør til privatkunder og bedrifter over hele Norge. 1,4 millioner mennesker har Fjordkraft i stikkontakten. Fra april 2017 er Fjordkraft både strømleverandør og mobilleverandør. Fjordkrafts virksomhet er innkjøp og videresalg av strøm og mobiltelefoni.

Fjordkrafts har 284 fast ansatte og hovedkontoret er i Bergen. Selskapet har også kontorer i Sandefjord, Trondheim, Oslo, Stavanger og på Sortland. I 2018 omsatte Fjordkraft-konsernet for 6,7 milliarder kroner. Fjordkraft Holding ASA ble børsnotert 21. mars 2018.