Treider

Søknadsrekord for Treider Trondheim

Fagskoleutdanning er i vinden som aldri før, og Treider i Trondheim opplever en markant økning i antall studenter sammenlignet med fjoråret.

Fagskole har fått økt status
– Vi er veldig fornøyde med at fagskoleutdanning endelig har fått den statusen den fortjener, sier Venke Schei, regionleder i Trondheim. - Vi har merket en stor endring i folks oppfatning av kortere utdanningsløp, og mener at det kan være et bedre alternativ for mange, sier hun. - Vi må for første gang på enkelte studieløp operere med venteliste. Men hun presiserer at det fremdeles finnes ledige plasser på de fleste studiene som starter i månedsskiftet.

– Fordommer har i aller høyeste grad vært til stede når det kommer til kortere utdanninger. Heldigvis har vi merket en kraftig endring på det de siste årene. Vi har tett kontakt med bedrifter, og de ser jo hvordan studentene jobber og løser arbeidsoppgaver når de er ute i praksis. Det har betydd mye for oppfatningen til mange, tror jeg. Vi har også et tett samarbeid med bemanningsbyråer, og de kjenner til kvaliteten på studentene våre. I vårens regnskapskonsulentklasse fikk hele 90 % jobb før de hadde fullført utdanningen. Nå gleder vi oss til å møte nye studenter og komme i gang med høstsemesteret, avslutter hun.

3 grunner til å velge fagskole:
1. Fagskoleutdanning er verdifull kompetanse i arbeidslivet
Tall fra NHOs kompetansebarometer viser at det er et stort, udekket behov for fagskoleutdannede. Mangelen på folk med fagskoleutdanning har økt jevnt de siste årene, og NHO oppfordrer flere unge til å velge fagskole. Grunnen til dette, er at du som student får en praktisk tilnærming til faget og yrket du utdanner deg til. På mange av utdanningene skal du også ha praksis i en relevant bedrift som en del av andre semester. Dette gir verdifull erfaring og mulighet til å bygge nettverk i bransjen. Dette gjør deg svært attraktiv i arbeidslivet fordi du har bedre forutsetninger for å sette deg raskt inn i arbeidsoppgavene

2. Det du lærer, er det du vil praktisere i jobben din
En fagskoleutdanning gir deg praktisk erfaring og kompetanse fra fagområdet du studerer. Du vil også få trening i å jobbe med oppgaver hentet fra virkelige yrkessituasjoner. Målet er at du skal få erfare hvordan faget fungerer i praksis. En fagskoleutdanning er en praktisk tilnærming til arbeidslivet og bygger på yrkesfeltets behov. Dette betyr mindre teori – mer praksis. Det du lærer, er det du vil praktisere i din fremtidige jobb.

3. Studiepoeng
Fagskoleutdanning gir studiepoeng. Det betyr at du kan bygge videre på fagskoleutdanningen din om du ønsker opptak på universitet eller høyskole senere i livet. Det er da institusjonen det søkes opptak til som gjør vurderinger for mulighet for fritak for fag og innpassing av din fagskoleutdanning.

Det er mange gode grunner til å velge fagskoleutdanning, og vi har fortsatt ledige plasser, så det er ikke for sent å søke opptak til høstens studier.

Om Treider

Treider
Nedre Vollgate 8

24 14 99 40https://treider.no

Treider tilbyr praktiske utdanninger innen mange ulike bransjer og yrker gjennom både hel- og deltidsstudier. Vi tilbyr faglig aktuelle utdanninger, kombinert med kvalifiserte forelesere med lang erfaring fra næringslivet. Våre studenter skal kunne gå rett ut i jobb etter endt utdanning, eller fylle på med ny kunnskap underveis. På denne måten bidrar vi til livslang læring.

Du finner oss i nyoppussede lokaler i krysset Leangen/Strindheim, like ved Sirkus Shopping, i Falkenborgvegen 35 C.