Søkingen til transport og logistikk holder hodet over vann
Det er økende søkertall til både VG1 TEK og VG2 TL. Spørsmålet er om det er tilstrekkelig til å dekke behovet for 15.000 sjåfører fram mot 2030. Det enkle svaret er, nei. NLF mener det må komme på plass flere studieplasser for å dekke etterspørselen.

Det nærmer seg skolestart, og ifølge Utdanningsdirektoratet er det 7.181elever som søkte seg inn på VG 1 Teknologi og industrifag (VG1 TEK). Det er en stigning på litt over åtte prosent sammenlignet med i fjor, og vi må tilbake til 2014 for å finne høyere søkertall.
– Det er svært gledelig at søkertallene øker. Det viser at det nytter å arbeide med å profesjonalisere næringen og markedsføre de flotte yrkeskarrierene en kan ha innen transport og logistikk. Her er det ledige jobber i massevis – en situasjon som vil forsterke seg i årene fremover, sier prosjektleder for logistikk i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Christopher Sternefalk.
Færre går til yrkessjåførfaget
Årets søkermasse til transport og logistikkyrket viser at disse studieretningene klarer å holde hodet over vann, på tross av endringer i skolereformen som kom i 2019. Disse endringene førte til at det ble færre søkere til transport- og logistikkfagene ved at de mistet all rekruttering fra service og samferdsel (dette vises også tydelig i tabell 1).
Tabell 1 og 2: Den øverste tabellen viser andel elever som går over til VG2 Transport og logistikk (VG2 TL) fra TIFF og Service og samferdsel. Etter 2019 ser vi et tydelig dropp som følge av at de mistet all rekruttering fra service og samferdsel. Tabell to, viser at det er et lite dropp i antall elever som søker seg fra VG2 TL og over til VG3 yrkessjåførfaget.
Selv om noen færre søker seg til yrkessjåførfaget ser vi likevel en god utvikling de siste ti årene. Andelen søkere videre fra TIFF og Service og samferdsel til VG2 Transport og logistikk har steget jevnt og trutt (bortsett fra i 2019), og tar derfor en stadig en større del av VG1 Teknologi og industrifag elevene.
Avslag
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har i flere år, i samarbeid med opplæringskontorene, Sotin og videregående skoler med transport og logistikk-fagene, jobbet med problemstillinger rundt rekruttering.
Tidligere i år søkte NLF, Sotin, opplæringskontorene og flere videregående skoler, Utdanningsdirektoratet om et kryssforløp mellom VG1 Salg service og reiseliv til VG2 Transport og logistikk (TL) II og fra VG1 Bygg- og anleggsteknikk til VG2 TL. Avslaget for dette kom i mai
– Det er et uforståelig avslag som hverken hjelper elever eller næringen. Vi kommer ikke til å legge denne saken død da dette er for viktig for alle parter, kommenterte markedssjef i NLF, Kjell Olafsrud, da avslaget ble kjent.
Flere jenter
En annen sak å glede seg over er at antall jenter som søker seg til VG1 Teknologi og industri, samt VG1 Transport og logistikk, er økende. Antall jenter utgjør i dag omtrent halvparten av økningen vi ser i søkertallene.
Tabell 3: I denne tabellen har du antall søkere til transport og logistikk + yrkessjåførfaget med både total, kjønn og prosentmessig fordeling.
Trenger flere skoleplasser
Utfordringen nå er å få fylkene og skolene til å øke kapasiteten på VG1 og VG2 tilsvarende. Ut fra figuren under, ser vi hvilke fylker som kanskje bør øke kapasiteten.
– Det er skuffende at fylkene ikke følger opp med nok skoleplasser. Landet trenger tusenvis av nye sjåfører og logistikkarbeidere i årene fremover – og næringen gjør virkelig en innsats for å få ungdom til å søke seg til oss. Myndighetene må nå gjøre sin del av jobben og sørge for at det er nok skoleplasser tilgengelig, mener administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
Figuren viser antall elever som har søkt seg til Transport og logistikk fordelt på fylke, og satt i forhold til hvor mange som har fått plass. Fylkene som kommer ut med røde tall, bør vurdere å øke antall plasser.
På bakgrunn av Norges Lastebileiers-Forbunds prognoser, vil det være behov for 15.000 sjåfører fram mot 2030. Sjåførmangelen i transportbransjen er kritisk, og på sikt kan det bli et samfunnsproblem om det ikke utdannes flere.
Kilde: Alle tall er hentet fra Utdanningsdirektoratet, men tabellene er utarbeidet av NLF-internt.
Kontakter
Elisabeth NodlandJournalistMarked og kommunikasjonsavdeling
Tel:991 55 949en@lastebil.noGeir A. MoAdministrerende direktør
Tel:93030388gam@lastebil.noKjell OlafsrudMarkedsdirektørMarked & kommunikasjonsavdeling
Tel:92882100ko@lastebil.noStian Skarheim MagelssenPolitisk rådgiverPolitisk arbeid og samfunnskontakt
Tel:99416681ssm@lastebil.noBilder




Om Norges Lastebileier-Forbund
Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Brokollaps på Tretten: – Her lukter det skandale15.8.2022 18:29:50 CEST | Pressemelding
Mandag morgen kollapset Tretten-broen i Gudbrandsdalen. Flaks gjorde at ingen kom fysisk til skade. Nå krever Norges Lastebileier-Forbund et historisk løft på vedlikehold av norske veier og broer.
Ble sittende fast i lastebilen da broen kollapset: – Jeg var sikker på at det var slutt!15.8.2022 14:09:37 CEST | Pressemelding
Terje Brenden ble sittende fast på Tretten-bru etter at den kollapset, mandag morgen. Det ble en dramatisk time før han endelig ble reddet ut i helikopter.
– Utbedring av norske veier kan spare liv 1.7.2022 14:36:24 CEST | Pressemelding
– I tillegg til å være en oppmerksom sjåfør, er det å bygge trygge motorveier med flere felt og midtdeler, den beste måten å spare liv i trafikken på, mener NLF-direktør, Geir A. Mo.
Transportbransjen på bristepunktet etter Vedums nei: – Flere vurderer å aksjonere10.6.2022 14:07:38 CEST | Pressemelding
– Situasjonen har eskalert! På få dager har vi to nye prisrekorder på diesel, landet flommer over av ekstra inntekter – mens Vedum og regjeringen toer sine hender og hevder vi ikke har råd. Det står rett og slett ikke til troende, uttrykker administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo.
Brokollaps i nord deler landet i to - nå tar NLF grep 3.6.2022 09:18:24 CEST | Pressemelding
Tirsdag kveld kollapset broen over E6, ved Badderen i Kvænangen, og all trafikk er nå stanset. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) frykter at situasjonen vil bli langvarig, og har allerede søkt Vegdirektoratet om dispensasjon på kjøre- og hviletidsreglene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom