Søker nye talenter til kjempesuksess: – Det er Norges kuleste deltidsjobb

For tre år siden lyste Redningsselskapet ut Norges første TikTok-jobb. Den gangen gikk jobben til Max Dahl Svendsen og Torkel Westby, som har styrt kanalen med stor suksess. Nå vil de gi stafettpinnen videre til en heldig duo.
Skjermbilde fra Redningsselskapets Tiktok-bruker.

– Det har vært noen fantastiske år, der vi har fått muligheten til å reise rundt i Norge og gjøre utrolig mye gøy. Det er litt vemodig å gi stafettpinnen videre, men vi tror det finnes noen veldig gode arvtagere der ute, sier Max Dahl Svendsen og Torkel Westby.

De bygget Redningsselskapets TikTok-kanal opp fra bunnen, og overlater en kanal med over 56.000 følgere og mange millioner visninger til den nye duoen.

– Vi visste ikke helt hva vi gikk til da vi fikk jobben, men vi må være ærlige og innrømme at det har gått over all forventning. Det er ganske surrealistisk at nesten åtte millioner mennesker har sett videoen der vi tester «mermaiding», altså det å være havfruer, sier de.

Søknadsprosess på TikTok

Da jobben første gang ble utlyst for tre år siden, foregikk søknadsprosessen på en helt spesiell måte. I motsetning til den tradisjonelle, skriftlige søknaden, kunne de interesserte nemlig søke gjennom TikTok. Årets søknadsprosess vil foregå på samme måte.

De interesserte må laste opp en video av seg selv, og tagge Redningsselskapet.

– Det var veldig gøy å se videoene vi fikk inn første gang vi utlyste stillingene, og vi tror det blir like morsomt denne gangen. Nytt av året er at vi vil velge ut noen duoer som får ta over kanalen for en periode. Deretter vil vi velge hvilken duo som blir Max og Torkels arvtagere, forteller Oddbjørn Lager Nesje, som er leder for markedskommunikasjon i Redningsselskapet.

– Det er selvsagt vemodig at Max og Torkel ikke lenger kan spre vannglede, men vi har stor tro på at vi finner talenter som kan tilføre sin egen vri på innholdet. Vi opplever at vi gjennom TikTok virkelig lykkes med å treffe ungdommer der de er, og det var et lett valg å fortsette med det også i 2023. Vi ønsker at flest mulig unge skal kose seg i vannet og forebygge drukningsulykker i målgruppen. TikTok er en flott plattform for å inspirere til dette.

Skjermbilde fra Redningsselskapets Tiktok-bruker.
Torkel og Max, Redningsselskapets Tiktok-profiler.

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er ofte de første på stedet når uhellet er ute.