Søk om støtte fra NorgesGruppen
HANDLE, NorgesGruppens bærekraftsfond, støtter tiltak som gjør den norske verdikjeden for mat og drikke mer bærekraftig.
- Har du et relevant prosjekt eller idé, oppfordrer vi deg til å søke om midler fra HANDLE. Invitasjonen går til hele den norske verdikjeden for mat: Produsenter, gründere, interesseorganisasjoner, kunnskapsinstitusjoner og alle andre som jobber med sunnere og grønnere produkter og produksjon, sier Signe Bunkholt Sæter, bærekraftsdirektør i NorgesGruppen, og fortsetter:
– Det handler ikke om størrelsen på prosjektet eller ideen, men om hvilke resultater som kan skapes. Vil det føre til en reell, bærekraftig forbedring i den norske verdikjeden for mat? Vil det føre til mer samarbeid i minst to ledd av verdikjeden? Da vil HANDLE gjerne høre fra deg, fortsetter Bunkholt Sæter.
Flere prosjekter har allerede fått støtte, blant annet sirkulære klimatomater, karbonfangst på bryggeri og andre prosjekter som gir økt dyrevelferd, lavere klimagassutslipp, redusert matsvinn og bedre utnyttelse av ressursene.
– Allerede et halvt år etter første runde, kan kundene nå finne produkter i butikkhyllene som er realisert ved hjelp av støtte fra HANDLE, sier Bunkholt Sæter.
Miljø, Helse & Mennesker
NorgesGruppens hovedområder innen bærekraft er miljø, helse og mennesker. HANDLE ser derfor etter prosjekter innen disse områdene. Eksempler kan være prosjekter på emballasje, matsvinn, sunnere eller grønnere produktutvikling, sosiale forhold, helseprosjekter og klimatiltak. Alle aktører som har et relevant prosjekt eller en idé, og som vil samarbeide med NorgesGruppen, oppfordres derfor til å søke.
NorgesGruppen tror det er viktig å øke graden av samarbeid på tvers av bransjen. Med under åtte år til å nå FNs bærekraftsmål for 2030, må hele verdikjeder samarbeide.
Det er derfor selskapet har etablert HANDLE. Fondet skal dele ut 100 millioner frem til 2025, for å skape økt bærekraftsamarbeid gjennom hele verdikjeden for mat her i landet.
Om HANDLE
NorgesGruppens bærekraftsfond HANDLE er det første av sin art i det norske matmarkedet. Frem mot 2025 skal HANDLE gi 100 millioner til prosjekter som skaper en vesentlig bærekraftig utvikling i flere ledd av verdikjeden for mat her i landet.
Alle aktører med relevante prosjekter, som vil samarbeide med NorgesGruppen, kan nå søke om midler til bærekraftsprosjekter innen områdene miljø, helse eller mennesker.
Søknadsfrist er 1. november, 2022. Etter en utvelgelsesprosess vil tildeling skje i desember.
Bærekraftsfondet har et tildelingsutvalg som har det overordnede ansvar for utlysning av søknader, samt tildeling av midler til prosjekter. Dette utvalget fastsetter rammen for utlysning av søknadsrunder. Fondet har også et fagutvalg som gir innspill til tildelingsutvalget på aktuelle bærekraftområder. Tildelingsutvalget og fagutvalget er satt sammen av intern kompetanse fra NorgesGruppen, og ekstern ressurs med bred kompetanse på bærekraft.
Kontakter
Ingrid Solberg GundersenKommunikasjonssjef Finans, Bærekraft og Konsern
Tel:+47 975 14 495ingrid.gundersen@norgesgruppen.noBilder
Lenker
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Kundevekst og sterk kostnadskontroll forbedret NorgesGruppens årsresultat21.3.2024 08:51:00 CET | Pressemelding
Flere kunder i butikkene, god kostnadskontroll og store investeringer som har gitt en mer effektiv og bærekraftig drift, styrket NorgesGruppens konkurransekraft gjennom 2023.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Rekekabaret14.3.2024 15:03:19 CET | Pressemelding
UNIL kaller tilbake Fiskemannen Rekekabaret 300 g med holdbarhetsdato 28.04.2024, på grunn av funn av glass i produkt.
Nå blir kassene i KIWI sukkerfrie13.3.2024 21:12:26 CET | Pressemelding
KIWI ønsker å legge til rette for sunne valg, uten å bruke pekefinger. Nå blir selve kassa sukkerfri, og Nasjonalforeningen for folkehelsen applauderer tiltaket.
Først i verden9.1.2024 15:00:30 CET | Pressemelding
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.
KIWI heier på kampen mot matsvinn3.1.2024 12:54:21 CET | Pressemelding
KIWIs matsvinn er redusert med 55 prosent siden 2015, og arbeidet fortsetter for fullt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom