Söderberg & Partners henter inn 2,5 milliarder – ønsker å forsterke veksten i Norge

Satser på å bli markedsleder innen alle våre tjenester i Norge gjennom rekruttering av flere rådgivere, oppkjøp og etablering av nye kontorer.

(Lysaker/Oslo): Söderberg & Partners har nå avtalt en ny emisjon på 2,5 milliarder SEK. Hele emisjonen tegnes av amerikanske TA Associates, som nå kommer inn på eiersiden igjen etter å ha solgt sin minoritetsandel i  Söderberg & Partners til KKR i 2019. KKR forblir minoritetseier etter denne emisjonen. Kontroll over  selskapet ligger fremdeles hos selskapets ansatte og grunnlegger Per-Olof Söderberg.

Ønsker å styrke posisjonen som markedsleder i Norge

Den nye emisjonen skal bidra til Söderberg & Partners´ videre ekspansjon i Norden utenfor Sverige,  inkludert Norge, hvor vi i dag er et av de ledende rådgivningsselskapene innenfor forsikringsmegling og  formuesrådgivning.

– Vi har vært gjennom en betydelig ekspansjon og utvikling siden Söderberg & Partners kom inn på  eiersiden i 2014. Vi vil nå få ytterligere kraft til å forsterke vår lokale tilstedeværelse, videreutvikle  markedets mest kompetente rådgivere, våre digitale plattformer og forsterke vår markedskraft.  Dette vil samlet skape ytterligere betydelig merverdi for alle våre kunder, sier Jørn Gisvold,  administrerende direktør for Söderberg & Partners i Norge.

– Vi ønsker å fortsette å bygge landets beste finansielle rådgivningsmiljø for våre kunder gjennom  å samle de aller beste formuesrådgiverne hos oss. Vår målsetning er å bli den fremste Non-Bank  Wealth Manager i Norge innen 5 år. Denne emisjonen gir oss ytterligere kraft i denne  vekststrategien, og er en bekreftelse fra en av verdens ledende investorer om at vårt uavhengige  rådgivningskonsept er markedsledende, sier Tore Malme, arbeidende styreleder i Söderberg &  Partners Wealth Management i Norge.

Personlig rådgivning – nøkkelen til suksess

Kjernen i Söderberg & Partners virksomhet er den teknologidrevne rådgivningsplattformen, som har vist  seg å være en viktig suksessfaktor i alle land der selskapet opererer.

– De siste årene har vi hatt en kraftig ekspansjon. For fem år siden var Söderberg & Partners «kun» bransjeledende i Sverige, men vår teknologidrevne rådgivningsplattform, som kombinerer det  beste fra menneske og maskin, har vist seg å være svært vellykket og verdiskapende også utenfor Sverige. I dag har Söderberg & Partners virksomhet også i Norge, Danmark, Finland og  Nederland, med sterk vekst i samtlige markeder. Målet nå er ytterligere ekspansjonen i disse  landene, og på sikt også å utvide vår tilstedeværelse til helt nye markeder, sier Gustaf Rentzhog,  administrerende direktør i Söderberg & Partners.

Transaksjonen er underlagt godkjenning fra det svenske finanstilsynet.

Dette er Söderberg & Partners
Söderberg & Partners ble etablert i 2004, og er i dag en av Nordens ledende aktører innen finansiell  rådgivning og formidling av forsikring og finansielle produkter og tjenester. Vi leverer forsikringsrådgivning og forsikringsformidling, samt pensjonsrådgivning, formuesrådgivning og  kapitalforvaltning. Vi utvikler og tilbyr også digitale verktøy for blant annet økonomisk rådgivning og  lønns- og ytelsesstyring.

Söderberg & Partners i Norge i dag
Söderberg & Partners etablerte seg i Norge i 2014 og er en av landets ledende forsikringsmeglere.Selskapet kjøper inn forsikringstjenester, på vegne av våre kunder, for NOK 5,2 mrd. årlig, noe som gjør  oss til en av de største kjøperne av forsikring i det norske markedet. Forsikringsvirksomheten har 250  ansatte i Norge, fordelt på kontorer på Lysaker, i Trondheim, Bergen, Fredrikstad, Raufoss, Molde,  Kristiansund og Larvik.

I 2019 tok Söderberg & Partners i Norge steget inn i formuesrådgivning, og gjennom selskapet Söderberg  & Partners Wealth Management AS er vi en av landets ledende uavhengige formuesrådgivere. Selskapet  har i dag over 100 formuesrådgivere fordelt på kontorer i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Drammen  og Tønsberg.

Jørn Gisvold
Gustaf Rentzhog
Tore Malme

Söderberg & Partners etablerte seg i Norge i 2014 og kjøper her inn forsikringstjenester på vegne av våre kunder for NOK 9 mrd. årlig, noe som gjør den norske virksomheten til en av de største kjøperne av forsikring i det norske markedet. Vi er 350 ansatte i Norge, fordelt på Lysaker, Tønsberg, Kristiansand, Bryne, Bergen, Ålesund, Molde, Kristiansund, Trondheim, Fredrikstad, Raufoss, Bodø, Svolvær og Tromsø.