Snuslageret.no oppfordrer kunder til å hjelpe venner med å slutte å røyke

OSLO, 26. mai 2021: I forbindelse med ”World No Tobacco Day” 31. mai lanserer Snuslageret.no en kampanje rettet mot sine kunder over hele verden. Kampanjen ønsker å fremheve tobakksfri snus som et bedre alternativ til sigaretter og som et hjelpemiddel for å slutte å røyke – samt med en oppfordring til å hjelpe sine venner til å slutte å røyke.

Markus Lindblad. Foto: Snuslageret.no

Hvert år dør syv millioner mennesker over hele verden av røyking. ”World No Tobacco Day” faller årlig på 31. mai og feires av Verdens helseorganisasjon (WHO). Årets tema er ”Commit to quit", som betyr at man vil oppmuntre folk til å forplikte seg til å slutte å røyke.

Snuslageret.no og morselskapet Haypp Group, støtter WHO sitt initiativ ”No Tobacco Day” og vil markedsføre kampanjen til sine 220.000 tobakksfri snus-kunder. I tillegg til å oppmuntre kundene til å slutte å røyke, vil de også oppmuntre dem til å inspirere og støtte sine nærmeste som røyker, til å gjøre det samme.

- Gjennom denne kampanjen ønsker vi å oppmuntre kundene våre til å slutte å røyke. Og til de av våre mange kunder som allerede har sluttet ved hjelp av snus, og oppfordre sine venner og familie til å stumpe røyken på samme måte, sier kommunikasjonssjef Markus Lindblad, i Snuslageret.no.

Politikerne nekter salg av tobakksfri snus i Norge

I Norge i dag er det ikke lov å selge tobakksfri snus. I 2018 måtte den tobakksfrie-snusen trekkes fra det norske markedet, da myndighetene med helseminister Bent Høie i spissen, mente at tobakksfri snus var et nytt tobakksprodukt.

- Det endte opp med at man måtte tilsette tobakk i den ”hvite snusen”, for å få lov til å selge den. Er jo like latterlig som at man måtte tilsette alkohol i alkoholfritt øl. Forstå det den som kan, sier Lindblad.

I en rekke andre land anerkjenner man betydningen av tobakksfri snus i kampen mot røyken. Tobakksfri snus blir lovlig å selge i flere land. Nå håper han at norske myndigheter snart følger etter.

- Vi ser at myndighetene i flere og flere land ønsker tobakksfri snus velkommen. Tobakksfri snus er et fantastisk redskap i kampen mot røyken. Nå må norske helsepolitikere og Bent Høie snart se det samme. Vi har ikke råd til å miste flere liv fra røyking, sier Lindblad.

Tobakksfri snus redder liv

Snuslageret.no sitt søsterselskap i Sverige, Snusbolaget, sin årlige undersøkelse, Snusrapporten, viser at 60 prosent av brukerne av tobakksfri snus er tidligere røykere som ved å bytte til nikotindeler har klart å slutte å røyke. Gitt at syv millioner røykere dør hvert år, sparer overgangen fra sigarett til tobakksfri snus mange liv hvert år.

- Rollemodeller er viktige for å endre atferd, og vi vil at de tidligere røykere skal dele sin erfaring fra da de stumpet røyken, til å inspirere andre. Ved å hjelpe kunder med å slutte å røyke ved å bytte til tobakkfrie nikotinprodukter, ønsker Snuslageret.no å gjøre en forskjell og redde liv, sier Lindblad.

I kampanjen oppfordrer Snuslageret.no sine kunder til å love å slutte å røyke gjennom skjemaet på WHOs nettsted:https://www.who.int/teams/health-promotion/tobacco-control/i-pledge-to-quit-tobacco

Facebook-kampanje vil engasjere de som har sluttet å røyke

For å øke bevisstheten i sosiale medier, oppfordrer Snuslageret.no også sine kunder til å bruke en digital Facebook-bilderamme opprettet eksklusivt for å feire verdens ingen tobakkdag. Les mer her: www.facebook.com/profilepicframes/?selected_overlay_id=3560540497385364

Fakta om ”World No Tobacco Day”

Ideen med ”World No Tobacco Day” er hvert år å øke bevisstheten og informere publikum om blant annet farene ved tobakk, hva WHO gjør for å bekjempe tobakkepidemien og hva mennesker rundt om i verden kan gjøre for å hevde sin rett til helse og sunn livsstil og for å beskytte fremtidige generasjoner.

Les mer om World No Tobacco Day her: https://www.who.int/campaigns/world-no-tobacco-day

Markus Lindblad. Foto: Snuslageret.no

Om Snuslageret.no

Snuslageret.no

Følg pressemeldinger fra Snuslageret.no

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Snuslageret.no på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Snuslageret.no