Snart klart for skøytefest i Stavanger.

Helgen 19. – 21. november samles hele verdenseliten på skøyter seg i Stavanger for verdenscup-stevne. Ca 250 deltakere fra 24 nasjoner skal gjøre opp om edelt metall og OL-plasser i Sørmarka Arena.
Peder Kongshaug, Foto Rafal Oleksiewicz. (kan brukes frittt av pressen)

Verdenscup-sirkuset er tilbake i Sørmarka Arena og kan endelig få høre publikums jubelbrøl.

- Etter en sesong med tomme tribuner og mange avlyste skøyteløp, er vi veldig glade for å kunne ønske velkommen til en skøytefest i Stavanger. Vi har allerede solgt bra med billetter, så det blir god stemning på tribunen. Men vi har plass til mer, så vi håper at enda flere finner veien til Sørmarka Arena, for å støtte opp under våre skøyteløpere, sier generalsekretær i Skøyteforbundet, Håkon Dahl.

Billetter kjøpes på Tikkio.no

Gleder seg til hjemmebane

Sist gang verdenscupen gjestet Stavanger og Sørmarka Arena var i 2017, og det var en stor suksess. Fulle tribuner, super stemning og gode norske prestasjoner. Både utenlandske løpere og ikke minst de norske løperne har gledet seg til å komme tilbake til Stavanger og oppleve stemningen der.

Spesielt Peder Kongshaug gleder seg til å gå verdenscup foran hjemmepublikummet. - Jeg gleder meg veldig. Det har vært et mål og drøm for meg å gå verdenscup i Stavanger siden jeg var tilskuer her for noen år siden. Nå håper jeg på fulle tribuner og en skikkelig støtte fra publikum, sier Peder Kongshaug.

Frivillig mobilisering og kommunal støtte

World Cup arrangementet er et samarbeid mellom Stavanger Sandnes Skøyteklubb, Norges Skøyteforbund og Folkehallene. Det hele drives i stor grad på dugnad og skøyteklubben vil ha over 120 frivillige personer i sving gjennom uken. Ca 5500 dugnadstimer legges ned i arrangementet. – Uten de frivillige hadde dette aldri gått, vi er svært takknemlige for innsatsen og bidraget de legger ned. Det er helt fantastisk hva en relativt liten skøyteklubb kan få til i fellesskap, sier Lars Magne Haldorsen, frivillig leder for arrangementet fra Stavanger Sandnes Skøyteklubb.

Arrangementet støttes økonomisk av Stavanger-, Sandnes- og Randaberg kommune, i tillegg til fylkeskommunen.

-Vi er veldig glade for støtten vi får fra både kommunene rundt og fylkeskommunen. Totalt har vi fått tilskudd på 610.000kr til arrangementet. Stavanger kommune er største bidragsyter med 500.000. Uten disse tilskuddene hadde det vært umulig for oss å ta på oss slike arrangement, sier Haldorsen.

- Nå gleder vi oss til å sette i gang og vise skøyteverden hva vi i Stavanger kan få til, avslutter Haldorsen.

Stevneprogram:

Sigurd Henriksen, Fana IL

Sverre Lunde Pedersen, Fana IL

Oppvarming i Polen

Verdenscupen for sesongen 21/22 åpner i Polen 12.-14.nov, med 14 norske løpere til start. Løpene sendes på V4 og på Viaplay, og er en fin oppvarming for skøytepublikummet før skøytefeesten i Stavanger.

Peder Kongshaug, Foto Rafal Oleksiewicz. (kan brukes frittt av pressen)