Snart går fristen ut – 1 av 10 sjekker ikke skattemeldingen

30. april er siste frist for å levere skattemeldingen. En undersøkelse fra Respons analyse viser at 1 av 10 nordmenn ikke kontrollerer skattemeldingen sin. Det kan bety tusenlapper ut av vinduet.
Privatøkonom Elisabeth Landsverk i SpareBank 1 Østlandet oppfordrer alle til å gå gjennom skattemeldingen sin. I år er det spesielt viktig å sjekke om du har krav på reisefradrag.

- Hvis du bare sjekker om du går i pluss eller må ut med restskatt, kan det koste deg dyrt. Bruk noen minutter på å gå gjennom skattemeldingen din, kontroller at alt er korrekt og at alle fradrag er med. Det kan spare deg for tusenvis av kroner, sier Elisabeth Landsverk, privatøkonom i SpareBank 1 Østlandet.

2 av 3 bruker noe tid på å gå gjennom skattemeldingen, mens 1 av 4 går raskt over. Unge samt kvinner bruker minst tid på skattemeldingen. Det viser undersøkelsen som ble gjennomført i mars av Respons analyse på oppdrag fra SpareBank 1*.

Flere enn før kan ha krav på reisefradrag

I forbindelse med pandemien endret mange arbeidshverdagen sin. Reisefradrag til og fra jobb er derfor ikke automatisk ført inn i årets skattemelding.

- Sjekk om du har krav på reisefradrag og før i tilfelle inn dette. Husk også at bunnfradraget er betydelig redusert, noe som tilsier at du kan ha krav på reisefradrag i år selv om du ikke har hatt det tidligere, sier Landsverk.

Skatteetaten har på sine nettsider en god kalkulator for å finne ut om du kvalifiserer til å få reisefradrag.

Husk å føre inn kryptoverdier

Ifølge Skatteetaten eide rundt 180.000 nordmenn kryptovaluta i 2021. Virtuelle eiendeler som kryptovaluta og såkalte NFT-er er ikke automatisk ført inn i skattemeldingen, men må legges inn manuelt.

- Dette gjelder både kjøp og salg av kryptoverdier, tap og gevinst, utvinning av slike verdier (mining) og formue du har i krypto og andre virtuelle eiendeler. Skatteetaten har gode veiledere på hvordan du legger dette inn i skattemeldingen, sier Landsverk.

Mange regner med å få tilbake penger

I undersøkelsen svarer omtrent halvparten at de regner med å få tilbake penger på skatten i år. Nær 1 av 6 antar de får en baksmell.

- Får du penger igjen på skatten og vil ha oppgjøret tidlig, er det viktig å faktisk trykke på knappen for levering av skattemeldingen, sier Landsverk.

Ifølge Skatteetatens faktiske beregninger fra mars, ligger 2,9 millioner nordmenn an til å få igjen penger på skatten i år.

Sparing på topp

De fleste ønsker å spare pengene dersom de får igjen på skatten. Godt over halvparten svarer dette. Ferie (21 prosent) og vanlig forbruk (24 prosent) er også populært.

- Det er alltid smart å spare om man har mulighet. Sett av penger på bufferkontoen, så har du til uforutsette utgifter. I en tid hvor alt har blitt dyrere, er dette mer aktuelt enn på lenge, sier Landsverk.

Privatøkonom Landsverks tips når du skal sjekke skattemeldingen:

• Sjekk inntekten. Skattefrie frynsegoder og godtgjørelser kan være feilført som lønn.
  • Før opp og sjekk reisefradrag eller pendlerfradrag. Bruk gjerne skatteetatens kalkulatorer for beregning av fradragene.
  • Sjekk at alle utgifter til pass av barn er med. Det kan være mangler i oppgavene fra barnehage, SFO eller dagmamma. Ikke glem utgifter til barnepass og kjøring til og fra barnehage.
  • Få med fradrag for fagforeningskontingent og gaver til frivillige organisasjoner som er godkjent for skattefradrag.
  • Husk å føre opp kryptoverdier - både kjøp, salg og formue.
  • Kontroller gjeld og renter. Du får fradrag for renter på lån.
  • Privat lån eller lån fra arbeidsgiver? Før opp rentene og få fradrag.
  • Bruk veiledningen du får i selve skattemeldingen. Den hjelper deg å fylle ut riktig.

* Undersøkelsen er gjennomført av Respons analyse på vegne av SpareBank 1 i tidsrommet 16-21. mars blant et landsrepresentativt utvalg på 1052 respondenter mellom 18 og 86 år.