Snart friluftsfest over hele landet

Under Friluftslivets uke 31.august - 8. september blir det friluftsfest i hele Norge, med over 1200 arrangementer fra nord til sør. – Målet er å feire norsk natur og det viktige hverdagsfriluftslivet, sier arrangøren Norsk Friluftsliv.
FRILUFTSLIVETS UKE: Fra 31. august til 8. september vil det bugne av friluftsaktiviteter over hele landet - fra nord til sør. Foto: Johnny Vaet Nordskog / Norsk Friluftsliv

For 26. året på rad går Friluftslivets uke av stabelen i hele Norge den første uka i september. Så langt er det over 1200 arrangementer fra nord til sør registrert i aktivitetskalenderen for uka.

- Her i Norge er vi så heldige å ha en helt fantastisk natur, som betyr svært mye for veldig mange. Denne uka er først og fremst en feiring av naturen og det viktige hverdagsfriluftslivet, hvor vi løfter fram det brede spekteret av aktiviteter som betyr så mye for livskvaliteten og helsa vår, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Friluftsliv og naturopplevelser er viktig for mange her i landet, hvor åtte av ti oppgir at de går kortere turer to ganger i uka.

Arrangør Norsk Friluftsliv, som er paraplyorganisasjonen for 17 friluftslivsorganisasjoner, håper denne uka vil bidra til at enda flere får øynene opp for friluftlivsmulighetene der de bor.

De aller fleste aktivitetene i Friluftslivets uke er gratis å delta på.

- Gjennom Friluftslivets uke ønsker vi å få flere til å oppdage natur- og friluftsmuligheter der de bor, og inspirere folk til å komme seg ut oftere. I friluftslivet finnes det noe for alle, enten du er glad i  fartsfylte aktiviteter, søker stillhet og ro, eller har som mål å komme deg opp av sofaen litt oftere, understreker Heimdal.

Friluftslivets uke åpner med at hele Norge inviteres til å sove ute under #nattinaturen lørdag 31. august, hvor opp mot 100 000 deltok i 2018.

Fakta om Friluftslivets uke 2019:

- Arrangeres i hele Norge 31.august - 8. september

- Uka åpner med sove-ute-aksjonen #nattinaturen lørdag 31.august

- Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og dens 17 medlemsorganisasjoner står bak feiringen

- På www.friluftslivetsuke.no finner man over 1200 arrangementer, inndelt i fylker og datoer

- Frivillige organisasjoner, kommuner, friluftsråd, frivilligsentraler, menigheter, lokale lag og foreninger står for arrangementene og aktivitetene.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Reklamefilm for Friluftslivets ukeVideokanal

FRILUFTSLIVETS UKE: Fra 31. august til 8. september vil det bugne av friluftsaktiviteter over hele landet - fra nord til sør. Foto: Paulina Cervenka / Norsk Friluftsliv
FRILUFTSLIVETS UKE: Fra 31. august til 8. september vil det bugne av friluftsaktiviteter over hele landet - fra nord til sør. Foto: Lill Haugen / Norsk Friluftsliv

Christian Krohgs gate 10

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger.

Vårt oppdrag er å jobbe for at våre medlemsorganisasjoner er i best mulig stand til å bidra til friluftsglede for flere - oftere. Hvert år arrangerer vi Friluftslivets uke over hele landet, fra første helg i september.

Våre medlemsorganisasjoner: 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM-speiderne, Kristen Idrettskontakt, Norges klatreforbund, Norges orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Norsk Kennel klub, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap og Norges Sopp- og nyttevekstforbund.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.