BankID BankAxeptBankID BankAxept

Snart forsvinner BankID på mobil til fordel for BankID på app

BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for app, og dette begynner allerede i september. Utfasingen skjer for å gi brukerne en enda enklere BankID-hverdag. Appen skal gi mer relevant informasjon som trygger brukerne, og ambisjonen er at flere skal kunne bruke BankID gjennom hele livet.
BankID-appen erstatter snart BankID på mobil. Kodebrikken består. Husk at du trenger BankID-passord for å komme i gang!

Snart vil app og den fysiske kodebrikken være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene, når BankID på mobil fases ut gradvis fra og med i høst. Det er flere grunner til at BankID på app nå skal ta over for BankID på mobil

– Overgangen til BankID på app gjør at vi kan tilby flere tjenester som gir merverdi for brukerne i årene som kommer. Det gjør også at vi enklere kan tilpasse oss nye krav og forventninger til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden, forteller Jan Bjerved, leder for BankID

Bjerved påpeker samtidig at BankID på mobil har sine begrensninger, spesielt på signeringsområdet.

BankID på app støtter flere brukstilfeller enn BankID på mobil. Tjenesten har heller ingen kostnader for brukerne og krever kun datatrafikk for å fungere. Dette gjør også tjenesten mer stabil og pålitelig for brukerne, fortsetter Bjerved.

Stopper nye aktiveringer

Første steg i utfasingen er at man stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Etter planen vil dette skje mellom september og november. Bjerved anbefaler derfor å laste ned appen så snart du får beskjed fra din bank om at det nærmer seg, for en smidigst mulig overgang.

BankID på mobil vil fortsatt fungere for de som har tjenesten aktivert. Men siden tjenesten er knyttet til mobilens SIM-kort, vil de som mister mobilen, bytter mobiloperatør eller får nytt SIM-kort etter at det er stoppet for nye aktiveringer, også miste tilgangen til BankID på mobil. Da må de heller velge app eller kodebrikke som alternativ, sier Bjerved.

Må ha aktivt BankID-sertifikat

Noen kan også oppleve problemer med å få aktivert appen, da dette krever et BankID-sertifikat fra banken. Dette er ikke det samme som BankID på mobil.

– Trofaste BankID på mobil-brukere kan oppleve at deres BankID-sertifikat er utløpt hvis de ikke har brukt kodebrikken på lang tid, og at de ikke får aktivert BankID-appen. Vi vil derfor oppfordre folk til å sjekke om de har et aktivt BankID-sertifikat før de laster ned BankID-appen. Dette kan de sjekke via Min Side på BankID.no, som gir en oversikt over hvilke BankID-sertifikat som er aktive. De som ikke har et aktivt BankID-sertifikat, må bestille det gjennom sin bank i god tid, da det kan være noe leveringstid på dette, påpeker Bjerved

App-brukerne må også huske sitt BankID-passord når de skal logge inn og signere i appen. De som ikke husker passordet sitt, kan bestille dette i banken.

Lover lynrask BankID-opplevelse

Til høsten vil app-brukerne få en enda bedre BankID-opplevelse, da oppdateres nemlig appen med biometri. Det betyr at brukerne kan bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode i BankID-appen

Der dagens løsning tar omtrent 30 sekunder, vil innloggingen med BankID-appen ta under 10 sekunder når vi lanserer biometri. Denne innloggingen vil folk bruke i flere og flere situasjoner. Hvis du skal signere avtaler som krever ekstra sikkerhet, må du fortsatt bruke personlig passord, avslutter BankID-sjefen.

Nærmere 100 banker i Norge tilbyr BankID-appen, mens noen banker har sin egen kodeapp for BankIDDu vil få informasjon fra din bank om hvilken app du skal benytte.

3 tips før du laster ned BankID-appen:

1.         Sjekk om du har et aktivt BankID-sertifikat på "Min BankID" øverst til høyre på bankid.no. Dersom dette er utløpt, vil du ikke få aktivert appen, og du må bestille nytt i din bank. Beregn god tid, da det kan ta noe tid før du får utstedt nytt BankID-sertifikat.

2.         Husker du BankID-passordet ditt? Dette vil være det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken. Du vil trenge dette når du skal bruke appen. Bestill nytt i banken din dersom du har glemt passordet ditt.

3.         Merk deg at det vil ta litt tid før du får fullført aktiveringen hvis du velger å aktivere med BankID på mobil. Av sikkerhetsmessige årsaker vil appen be deg om å vente en time før du kan fullføre aktiveringen. Tillat varslinger så du får beskjed når du kan komme tilbake å fullføre aktiveringen. Da vil du ha to timer på deg til å fullføre. Vi vil derfor ikke anbefale å starte aktiveringen rett før du legger deg for natten.

Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept

Jan Bjerved, leder for BankID.

Om BankID BankAxept

Dronning Eufemias gate 11
0150 Oslo

BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.

4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.