Snart forsvinner BankID på mobil til fordel for BankID på app
Snart vil app og den fysiske kodebrikken være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene, når BankID på mobil fases ut gradvis fra og med i høst. Det er flere grunner til at BankID på app nå skal ta over for BankID på mobil.
– Overgangen til BankID på app gjør at vi kan tilby flere tjenester som gir merverdi for brukerne i årene som kommer. Det gjør også at vi enklere kan tilpasse oss nye krav og forventninger til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden, forteller Jan Bjerved, leder for BankID.
Bjerved påpeker samtidig at BankID på mobil har sine begrensninger, spesielt på signeringsområdet.
– BankID på app støtter flere brukstilfeller enn BankID på mobil. Tjenesten har heller ingen kostnader for brukerne og krever kun datatrafikk for å fungere. Dette gjør også tjenesten mer stabil og pålitelig for brukerne, fortsetter Bjerved.
Stopper nye aktiveringer
Første steg i utfasingen er at man stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Etter planen vil dette skje mellom september og november. Bjerved anbefaler derfor å laste ned appen så snart du får beskjed fra din bank om at det nærmer seg, for en smidigst mulig overgang.
– BankID på mobil vil fortsatt fungere for de som har tjenesten aktivert. Men siden tjenesten er knyttet til mobilens SIM-kort, vil de som mister mobilen, bytter mobiloperatør eller får nytt SIM-kort etter at det er stoppet for nye aktiveringer, også miste tilgangen til BankID på mobil. Da må de heller velge app eller kodebrikke som alternativ, sier Bjerved.
Må ha aktivt BankID-sertifikat
Noen kan også oppleve problemer med å få aktivert appen, da dette krever et BankID-sertifikat fra banken. Dette er ikke det samme som BankID på mobil.
– Trofaste BankID på mobil-brukere kan oppleve at deres BankID-sertifikat er utløpt hvis de ikke har brukt kodebrikken på lang tid, og at de ikke får aktivert BankID-appen. Vi vil derfor oppfordre folk til å sjekke om de har et aktivt BankID-sertifikat før de laster ned BankID-appen. Dette kan de sjekke via Min Side på BankID.no, som gir en oversikt over hvilke BankID-sertifikat som er aktive. De som ikke har et aktivt BankID-sertifikat, må bestille det gjennom sin bank i god tid, da det kan være noe leveringstid på dette, påpeker Bjerved.
App-brukerne må også huske sitt BankID-passord når de skal logge inn og signere i appen. De som ikke husker passordet sitt, kan bestille dette i banken.
Lover lynrask BankID-opplevelse
Til høsten vil app-brukerne få en enda bedre BankID-opplevelse, da oppdateres nemlig appen med biometri. Det betyr at brukerne kan bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode i BankID-appen.
–Der dagens løsning tar omtrent 30 sekunder, vil innloggingen med BankID-appen ta under 10 sekunder når vi lanserer biometri. Denne innloggingen vil folk bruke i flere og flere situasjoner. Hvis du skal signere avtaler som krever ekstra sikkerhet, må du fortsatt bruke personlig passord, avslutter BankID-sjefen.
Nærmere 100 banker i Norge tilbyr BankID-appen, mens noen banker har sin egen kodeapp for BankID. Du vil få informasjon fra din bank om hvilken app du skal benytte.
3 tips før du laster ned BankID-appen:
1. Sjekk om du har et aktivt BankID-sertifikat på "Min BankID" øverst til høyre på bankid.no. Dersom dette er utløpt, vil du ikke få aktivert appen, og du må bestille nytt i din bank. Beregn god tid, da det kan ta noe tid før du får utstedt nytt BankID-sertifikat.
2. Husker du BankID-passordet ditt? Dette vil være det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken. Du vil trenge dette når du skal bruke appen. Bestill nytt i banken din dersom du har glemt passordet ditt.
3. Merk deg at det vil ta litt tid før du får fullført aktiveringen hvis du velger å aktivere med BankID på mobil. Av sikkerhetsmessige årsaker vil appen be deg om å vente en time før du kan fullføre aktiveringen. Tillat varslinger så du får beskjed når du kan komme tilbake å fullføre aktiveringen. Da vil du ha to timer på deg til å fullføre. Vi vil derfor ikke anbefale å starte aktiveringen rett før du legger deg for natten.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noKristin Estil JacobsenKommunikasjonsrådgiver BankID
Tel:+4791719854kristin.estil.jacobsen@bidbax.noBilder
Om BankID BankAxept
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen, som eies av banker i Norge, leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Tæpping med Vipps: – Vil endre betalingsvaner9.12.2024 09:00:20 CET | Pressemelding
Tæpping med Vipps er lansert i tett samarbeid med BankAxept og Thales. – Vipps vil endre betalingsvanene i butikk, sier leder for BankAxept, Kjetil Bøe.
Black Week 2024: Nordmenn handlet for like mye som i fjor1.12.2024 18:37:29 CET | Pressemelding
Butikkhandelen under Black Week mandag til lørdag, havnet på samme nivå som i fjor. Spesielt onsdagen trakk opp resultatet, med 10 prosent høyere handelsvolum enn fjoråret.
Full støtte til BankAxept: Butikkene kan forhåndsvelge BankAxept ved mobilbetaling24.10.2024 14:36:34 CEST | Pressemelding
Finanstilsynet gir full støtte til BankAxepts tolkning av regelverket for betalingskort med flere varemerker. – Dette er en stor seier for den norske betalingsinfrastrukturen i kampen mot internasjonale giganter, sier Øyvind Westby Brekke, adm. direktør i BankID BankAxept.
Kundesjekk går inn i opplæringsmarkedet for antihvitvask21.10.2024 09:02:32 CEST | Pressemelding
Antihvitvaskingsaktøren Kundesjekk, eid av BankID BankAxept, inngår et strategisk partnerskap med rådgivningsselskapet FCPA. De skal tilby opplæring innen antihvitvask for å bekjempe økonomisk kriminalitet.
BankID BankAxept kjøper danske Criipto26.9.2024 12:03:08 CEST | Pressemelding
BankID BankAxept AS kjøper den danske eID-forhandleren Criipto ApS. Selskapet styrker med det sin europeiske posisjon, og tilføyer en unik produktplattform til sin portefølje.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom