Smittetoppen er passert, korona-krisen under kontroll

I juli var det en kritisk korona-utvikling i Kasakhstan. Nå har situasjonen stabilisert seg, og helsemyndighetene kan se framover, og i likhet med resten av verden fokusere på å møte en eventuell ny smittebølge og arbeide med vaksine-spørsmålet.

From L to R: Head of WHO Country Office in Kazakhstan Caroline Clarinval, Kazakh Healthcare Minister Alexey Tsoy and Deputy Healthcare Minister Azhar Giniyat. Photo credit: Central Communication Services

Til dags dato er det registrert 92.662 tilfeller av koronavirus i Kasakhstan. 60 prosent av de som er blitt friske eller er på bedringens vei, og ved sykehusene har situasjonen blitt betraktelig mer oversiktlig og håndterbar.

Etter anbefaling fra Verdens helseorganisasjon, har Kazakhstan siden 1. august publisert den samlede statistikken over de som er smittet med Covid-19 og de som lider av lungebetennelse forårsaket av det nye koronaviruset.

Helsedepartementet forbereder seg nå på en mulig ny bølge av Covid-19. Sengekapasiteten på landets sykehus er økt fra 30.400 til 49.700 og det er opprettet 2.962 mobile helseteam som kan settes inn hvis det oppstår behov.

Tilgangen på medisiner er også under kontroll, og adgangen til å selge medisiner gjennom detaljhandel er utvidet.

I likhet med resten av verden arbeider også helsemyndighetene i Kasakhstan aktivt for å få på plass en vaksine mot covid-19. Helsedepartementet har valgt ut 44 frivillige som ikke er eller har vært smittet med Covid-19 og derfor ikke har antistoffer. Den første test-fasen vil komme i september. Rundt 200 personer har meldt seg frivillig til å prøve på vaksinen mellom oktober og desember i år.

Oppsummert har den epidemiologiske situasjonen i Kasakhstan nå stabilisert seg.