Smitten øker – når bør barn og unge holdes hjemme?

Smitten av både koronaviruset og influensa er på fremmarsj i Norge og barn og unge blir smittet. Symptomene kan være overlappende og det kan være vanskelig for foreldre å skille det ene fra det andre. Farmasøyt Stig Henning Pedersen forstår usikkerheten, men er glad mange foreldre fortsatt tester barna.
Foto: Cottonbro, Pexels

– De vanligste symptomene på covid-19 er feber og tørrhoste, men i mer alvorlige tilfeller kan man også oppleve pusteproblemer eller nedsatt smaksans. Sistnevnte forekommer sjeldent under normale forløp av influensa eller forkjølelse, sier direktør og farmasøyt for Farmasiet, Stig Henning Pedersen.

Barn og unge er i kontakt med mange i løpet av en dag, og ved symptomer på enten covid-19, influensa eller forkjølelse kan det være vanskelig for foreldre å vite om og hvor lenge barna skal holdes hjemme.

– Barn som er syke bør holde seg hjemme fra skole og barnehage, uavhengig om det dreier som om symptomer på influensa eller covid-19. I tillegg anbefaler FHI at alle som opplever nyoppståtte symptomer på luftveisinfeksjoner burde teste seg, forklarer Pedersen.

2 av 3 foreldre vil teste barna

I en undersøkelse Respons analyse gjennomførte på vegne av Farmasiet i september, viser det seg at 68 prosent av foreldre ønsker å teste barna sine med selvtest dersom de har symptomer på koronavirus. Undersøkelsen viser også at 31 prosent av foreldre ønsker å teste barna med selvtest før de skal delta på aktiviteter som skoleturer, idrettsarrangementer og lignende.

– Nå som de fleste av oss er fullvaksinerte og samfunnet har åpnet opp er nok mange mer enn ferdige med korona. Derfor er det flott at mange foreldre fortsatt er sitt ansvar bevisst, også preventivt. Selvtester er jo heldigvis enkelt og kan enten gjøres hjemme eller hos helsevesenet med en PCR-test, sier Pedersen.

En ny hverdag

Selv om smitten av koronaviruset øker i hele landet virker det lite sannsynlig at myndighetene vil innføre nasjonale tiltak med det første. Pedersen tror likevel en føre-var holdning hos folk flest er avgjørende for å minimere den risikoen.

– Ifølge en annen undersøkelse vi gjennomførte i høst vil halve befolkningen fortsette å bruke munnbind ved høy spredning av forkjølelse eller influensa – for å ikke smitte andre eller for å beskytte seg selv. Med slike forholdsregler, i tillegg til hyppig bruk av selvtester, bør vi være godt rustet, avslutter Pedersen.

Har barnet ditt fått feber, hoste, sår hals eller tett nese de siste 24 timene?

• Hold barnet hjemme
  • Barnet bør testes for covid-19.
  • Dersom barnet kun har rennende nese/snørr og ellers er i god form kan barnet gå i barnehage/på skole uten å testes. Dette gjelder også barn med kjent allergi.

Kontakt fastlege eller legevakt hvis barnet har forkjølelse og:

• Barnet ikke orker vanlig lek og aktivitet.
  • Barnet har feber, vondt i kroppen, dårlig matlyst, er slapp, kvalm, eller svimmel.
  • Barnet har anstrengt pust og/eller puster fortere enn vanlig når det er i ro.

Husk at små barn ikke kan fortelle hvordan de har det, men de kan være sutrete, klengete eller irritable! Hvis du er bekymret for ditt syke barn, skal du alltid kontakte fastlege eller legevakt.

Viser testen at barnet ditt har covid-19?

Ja. Barnet skal holdes hjemme. Kommunen vil gi deg beskjed om hvilke regler dere som familie må følge videre mens barnet er sykt.

Nei. Barnet kan gå på skole eller i barnehage når det ikke har feber og virker frisk. Barnet kan gå på skole eller i barnehage selv om det fortsatt har noe snørr eller er hes/hoster.

Kilde: FHI

Foto: Cottonbro, Pexels