Smitten øker i populære feriedestinasjoner

Feriemål som Kanariøyene, Thailand og Hellas opplever nå økende koronasmitte. Dette bør du vite før du reiser.
Smittesituasjonen kan endre seg raskt på feriestedet. – Hold deg oppdatert på lokale reiseråd, anbefaler skadeforebygger. Foto: Viktor Gladkov/ iStock.

Mange nordmenn liker seg i varmere strøk om vinteren. Nå meldes det om smittebølge på flere av de mest populære feriedestinasjonene, og da er det lurt å forberede seg godt.

– Hold deg nøye oppdatert om hvordan pandemien utvikler seg i landet du skal til. Smittesituasjonen kan endre seg raskt og det kan innføres lokale restriksjoner, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB

I Thailand ble det først innført krav om at reisende måtte dokumentere at de har tatt koronavaksinen. To dager senere snudde de

Dette viser at situasjonen endrer seg hyppig. regjeringen.no finner du oppdaterte reiseråd, så du er sikker på hva du skal forholde deg til før avreise, råder Hofstad-Nielsen.

Dekker ikke selvpålagt karantene

Som kunde hosFremtind er du dekket av reiseforsikringen uavhengig av vaksinestatus. Ved akutt sykdom eller annen alvorlig hendelse før avreise vil avbestilling av reiser kunne være dekket. Men dette gjelder ikke karanteneplikt.

– Vi dekker ikke avbestilling av reiser på grunn av karanteneplikt, verken i landet du skal til eller ved hjemreise, opplyser skadeforebyggeren.

En annen utbredt misforståelse er at selvpålagt karantene gir rett til erstatning for tapt ferie. Men det gjør det altså ikke, med mindre du er i et land hvor det er myndighetspålagt karantene.Da kan du få erstatning for tapte feriedager.

Stor risiko å reise uten gyldig forsikring

Noen sa opp reiseforsikringen under pandemien fordi det ikke var mulig å reise utenlands. Andre har ikke gyldig reiseforsikring lenger. Det kan koste deg dyrt.

– Reiser du uten gyldig reiseforsikring tar du en stor risiko. Et sykehusopphold i utlandet kan koste deg flere hundre tusen om du er riktig uheldig. Dersom du reiser til et land med reiseråd vil du måtte dekke alt selv om noe skulle skje, enten det er forsinkelser, tyveri, skade eller sykdom, sier Hofstad-Nielsen, som minner om at reiseforsikringen gjelder i det du forlater hjemmet.

Dette bør du vite om reisesykedekningen (gjelder når du er på reisen):

• Hvis du blir satt i såkalt myndighetspålagt karantene mens du er på reise, dekker forsikringen tapte feriedager for de dagene du er i karantene. Du må vise til PCR-test). Hvis du mister planlagt hjemreise fordi du er i en slik myndighetspålagt karantene, dekker forsikringen ny hjemreise.
  • Hvis du får korona i et land som ikke har myndighetspålagt karantene, men selv velger å gå i karantene, kanskje fordi hotellet pålegger deg dette, dekker forsikringen ikke tapt ferie eller ny hjemreise.

Dette bør du vite om avbestillingsdekningen (gjeIder før du reiser hjemmefra):

• I Norge har vi ikke myndighetspålagt karantene, men noen velger selv å gå i karantene. Det forstår vi godt, men forsikringen dekker ikke avbestilling som skyldes selvpålagt karantene.
  • Hvis du derimot blir syk med korona og har legeerklæring som bekrefter at du ble akutt syk og ikke kunne reise som planlagt, så dekker forsikringen avbestilling.

Therese Hofstad-Nielsen er skadeforebygger i Fremtind. Foto: Fremtind.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.