SMB Norge etter strømmøte med næringsministeren: - Alvoret har ikke sunket inn

Organisasjonen for de små og mellomstore bedriftene møtte næringsministeren onsdag for å diskutere strømsituasjonen. Nå krever de handling.
Jørund Rytman, administrerende direktør  i SMB Norge
Jørund Rytman, administrerende direktør i SMB Norge

Onsdag formiddag inviterte næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) organisasjonene Virke, Unio, YS, Spekter og SMB Norge til møte om de galopperende strømprisene.

- Jeg er veldig fornøyd med initiativet til næringsministeren, men vi er skuffet over signalene som fremkom i møtet, sier Jørund Rytman som er administrerende direktør i SMB Norge.

- Våre medlemmer forteller oss om en veldig krevende hverdag med dagens strømpriser. Likevel var aktørene i møtet mest opptatt av at man ikke må forhaste seg, legger han til.

Forventer handling

Ett av innspillene som ble drøftet i møtet, var muligheten for statsgaranterte lån som senere eventuelt kan bli omgjort til støtte. Forslaget ble løftet av blant annet Virke.

- Dette kan være et aktuelt tiltak, men vi mener en strømstøtteordning tilsvarende ordningen for husholdningene vil vær et bedre utgangspunkt, sier Rytman.

- Mange små og mellomstore bedrifter har i utgangspunktet ikke veldig store marginer. Nå opplever mange at nesten alt spises opp av strømregningen, legger han til.

- Vi har advart mot denne situasjonen i nesten ett år. Nå trenger småbedriftene handling, ikke mer venting, sier Rytman

SMB Norge mener også at regjeringen må fjerne eller redusere både elavgiften og merverdiavgiften på strøm i en begrenset periode.

Jørund Rytman, administrerende direktør  i SMB Norge
Jørund Rytman, administrerende direktør i SMB Norge