SMB Norge: - Næringslivet blør for at staten skal bruke mer penger

Organisasjonen for landets små og mellomstore bedrifter hadde forventet et mer næringsvennlig budsjett. Skuffelsen var derfor stor da revidert nasjonalbudsjett ble lagt frem.
Foto: SMB Norge/Johnny Syversen

- Vi hadde forventet at regjeringen hadde lettet byrden for landets bedrifter. Særlig de små og mellomstore, sier Jørund H. Rytman, administrerende direktør i SMB Norge.

Han reagerer på «profilen» i budsjettet.

- Det virker som at regjeringens mantra er at folk og næringsliv skal bruke mindre penger for at staten skal bruke mer, sier Rytman.

Strømstøtte til bedrifter

SMB Norge-sjefen reagerer særlig på at landets bedrifter fortsatt ikke får hjelp til å håndtere skyhøye strømregninger.

- Strømprisene er fortsatt et stort problem for bedriftene. I vinter har også konkurstallene økt. Det burde fått regjeringen til omsider å ta alvoret innover seg, sier Rytman.

- Bedriftene burde fått samme strømstøtte som husholdningene, sier Rytman.

Formuesskatten må reduseres

Tilbakemeldingene SMB Norge får peker klart i retning at formuesskatten må senkes for norske eiere.

- Mange bedrifter forteller oss at det er mye hardere å drifte en sunn bedrift i dag. I tillegg til strømprisene er det formuesskatten som rammer bedriftene og norske eiere hardt, sier Rytman.

SMB Norge hadde forventet at regjeringen hadde hevet bunnfradraget i formuesskatten, slik landsmøtet til Senterpartiet nylig vedtok.

- Regjeringen må snart innse at de favoriserer utenlandske eiere. For å sikre fortsatt norsk eierskap, burde regjeringen ha redusert formuesskatten, spesielt på arbeidende kapital, sier Rytman.

Foto: SMB Norge/Johnny Syversen