SMB-eiere jobber mest, har mindre ferie og blir ikke rike av det

Norske SMB-eiere jobber 30 prosent mer enn den gjennomsnittlige arbeidstakeren, får dårligere betalt for innsatsen og tar ut mindre ferie. Det kommer frem i en fersk undersøkelse gjennomført av Bedriftsforbundet.
Bedriftsforbundets leder Olaf Thommessen

Små og mellomstore bedrifter (SMB) utgjør 90 prosent av norsk næringsliv. De står for over halvparten av verdiskapingen i Norge, og bidrar dessuten med 2 av 3 nye arbeidsplasser i privat sektor. Med andre ord – de er en helt avgjørende driver for norsk økonomi.

Kjenner seg igjen

Men ingenting av dette kommer av seg selv, og bak flertallet av landets over 200.000 SMB-er står det en eier som er villig til å ofre mye for å lykkes. Bedriftsforbundets undersøkelse viser at hver tredje SMB-eier jobber over 50 timer i uken og tar ut en timelønn som ligger betydelig under gjennomsnittet for vanlige arbeidstakere. (Se alle tallene under)

- Denne undersøkelsen tegner et virkelighetsbilde av norsk næringsliv som jeg vet at svært mange SMB-eiere kjenner seg igjen i, sier administrerende direktør Olaf Thommessen i Bedriftsforbundet.

- SMB-eiere har åpenbart en drivkraft som går langt forbi kortsiktig økonomisk gevinst. Svært mange av dem strekker seg langt for å både skape og ivareta bedriften og arbeidsplasser, legger han til.

Ikke noe luksusliv

Mens de fleste nordmenn i fast heltidsstilling tok ut 5 uker ferie i fjor, svarte over 30 prosent av SMB- eierne i undersøkelsen at de tok ut 2 uker eller mindre i ferie gjennom 2018. 5 prosent tok ikke ut ferie i det hele tatt i fjor.

- Mange ser for seg milliardærer som nyter luksusliv når de tenker på eierne i norsk næringsliv. Det kunne ikke vært lenger fra sannheten. De aller fleste SMB-eiere er hardtarbeidende arbeidshelter som kjemper døgnet rundt for å holde hjulene i gang, sier Thommessen.

Under kan du lese resultatet av undersøkelsen hvor 320 norske SMB-eiere har beskrevet sin virkelighet som en del av Norges hverdagsnæringsliv.

Ukentlige arbeidstimer

Ifølge SSB utgjorde en heltidsstilling for vanlige arbeidstakere i 2018 totalt 1675 timer etter fratrekk for ferie og helligdager. Sykefravær kommer dessuten i tillegg.

SMB-eierne i vår undersøkelse jobbet i snitt 2160 timer i 2018 etter at ferien er trukket fra – med andre ord 30 prosent mer enn en vanlig arbeidstaker.

I undersøkelsen svarer bare 26,4 prosent at de jobber en normal arbeidsuke på 37,5 timer eller mindre. Blant SMB-eierne er en normal arbeidsuke vesentlig lenger. 73,6 prosent i vår undersøkelse har svart at de jobber fra 40 timer og oppover hver uke.

Faktisk oppgir den klart største gruppen (37,6%) av SMB-eierne i undersøkelsen at de jobber mer enn 50 timer per uke.

Gjennomsnittslønn

Gjennomsnittlig inntekt for en heltidsstilling i Norge er 547.300 kroner (SSB – tall for 2018). Den gjennomsnittlige SMB-eieren i vår undersøkelse hadde en inntekt, inkludert utbytte, på 655.881 kroner, altså kun 108.581 kroner mer enn gjennomsnittslønnen for alle nordmenn i heltidsstillinger.

Timelønn

Gjennomsnittlig timelønn i Norge for faktiske arbeidstimer endte dermed på 326,7 kroner i 2018. For bedriftseiere endte timelønn for faktiske arbeidstimer på 303,6 kroner i samme periode, altså 7,5 prosent lavere enn snittet.

Ferie

Gjennomsnittlig ferie for arbeidstakere i heltidsjobb er 5 uker. På dette området skiller bedriftseiere seg markant fra gjennomsnittsarbeideren. Kun 37 prosent av bedriftseierne i vår undersøkelse oppga at de hadde tatt ferie i 5 uker eller mer i 2018.

63 prosent oppga at de hadde hatt 4 uker eller mindre ferie og hver tredje bedriftseier oppga at de hadde hatt 2 uker eller mindre ferie. 5 prosent av SMB-eierne tok ikke ut ferie i det heletatt.

Konkusjon: SMB-eierne i undersøkelsen jobber 30 prosent mer og har en timelønn som er 7,5 prosent lavere enn gjennomsnittlig arbeidstaker.

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen ble gjennomført på Bedriftsforbundets egen plattform i perioden 15. desember 2018 til 15. januar 2019, og hadde totalt 320 respondenter i kategorien SMB-eiere. Målet med undersøkelsen er å vise hverdagsnæringslivet slik det faktisk er, i kontrast til en etablert oppfatning som våre medlemmer ikke kjenner seg igjen i.

Bedriftsforbundets leder Olaf Thommessen