Trygg Økonomi

Smartskolen i personlig økonomi: Et omsorgsbasert undervisningsverktøy i personlig økonomi

SIPØ er praktisk opplæring i personlig økonomi for voksne. Kompetansen tilbys, som undervisningsverktøy for ansatte i 1.linja, i form av korte, tilpassede kurs.
Daglig leder Lars Findahl i Trygg Økonomi AS, har utviklet læringsserien Smartskolen i personlig økonomi.

Smartskolens faginnhold

SIPØ gir en sterk kompetanse fordi den gjør en i stand til å se tydelig alle sider ved økonomien sin, for hele året. En kan derved ta gode grep for den og det blir enklere å styre. Ved å bruke egen økonomi som læringsarena, får du fram fallgruvene og mulighetene i egen økonomi. Det gir ansvarliggjøring og styrke på mange plan. Den faglige innfallsvinkelen i Smartskolen i personlig økonomi skiller seg derved fra andre undervisningstilbud i økonomi, fordi vi forlater en teoretisk læringsarena.

Undervisning med hjertet

Personlig økonomi dreier seg ikke bare om tallene, men om valgene og verdiene bak. Sinne, savn og skam er også noe som mange kjenner på når man skal hanskes med pengene sine. Det er en direkte sammenheng mellom unges økonomi og unges helse.

Derfor ble et hovedgrep å forme et undervisningstilbud hvor en underviser med hjertet. Det faglige blir ivaretatt ved det som står på linjene i arbeidsoppleggene, mens mellom hver linje ligger det omsorg. Kursdeltakerne oppdager at arbeidsopplegget ser dem. Det fører til interesse og mot til å se på økonomien sin med et blikk for muligheter.

Det viktigste pedagogiske grunnlaget for Smartmetoden er å se deltakerne; å være observant til stede- og til å ville deltakernes aller beste. Når disse ambisjonene er grunnlaget for undervisningen, kommer en langt i det faglige tilbudet.

Forebygging er bedre enn brannslukking

Ingen kan i lengden gjemme seg for økonomien sin. Et møte med økonomien sin gjennom Smartskolens teknikker gjør dette møtet tryggere. En får en fyldig verktøykasse til å ta vare på økonomien.

Hvem passer Smartskolen for?

Metoden passer best for personer som er på leting etter kunnskap for å styrke økonomien sin, ved egne grep. Metoden passer altså best for dem som ønsker å ha begge hender på rattet i egen økonomi.

Sertifiseringstilbud for Navs ansatte

Metoden omfatter et sertifiseringstilbud for ansatte i NAVs førstelinje. NAV og andre tiltaksarrangører kan delta på våre kurs. Tilbudet er landsdekkende. Kursene foregår i små grupper; online eller som fysiske kurs.

Hvilke egenskaper skal til for å oppnå gode resultater med Smartskolens læringstilbud?

Som instruktør/veileder bør du ha entusiasme i måten du underviser på. Og du bør se hvor viktig det er for unges livsmestring å ha kunnskap om hvordan de kan ta vare på og styrke egen økonomi. Et undervisningstilbud formidlet på den måten, skaper en god undervisningsramme og gir gode resultater.

Faktaboks:

Smartskolen i personlig økonomi er en kjernekompetanse i hvordan forstå og styrke egen økonomi. SIPØ er en vei til å bli trygg på å prate om personlig økonomi og å se muligheter for sin egen.

Kompetansen er utformet for unge voksne, -for migranter, -VTA, -jobbklubb og andre. Den finnes på norsk og norsk-arabisk, i fysisk og digital form.

Verktøyene brukes av NAV og av andre tiltaksarrangører. SIPØ benyttes som forebygging og som samtaleverktøy/ tidlig intervensjon.

Trygg Økonomi på Linkedin

Opplæring

Det tilbys opplæring i metoden over hele landet. Kursoversikt for 2023

Vil du vite mer?

Kontakt: lars@tryggokonomi.no
Telefon: 9800 7295

Bilder

Om Trygg Økonomi

Trygg Økonomi
Lahelleveien 6 d
3218 Sandefjord

9800 7295https://www.tryggokonomi.no/

Vårt hovedmål er å få deg som er ung til å bli interessert i økonomi, fordi økonomien er grunnleggende viktig for alle menneskers velferd og liv. Når man er ung er det naturlig å tenke mest på dagen i dag. Men når det gjelder økonomien er det en usmart strategi, fordi økonomien berører alle sider av livet.

Vi ser på kunnskaper i personlig økonomi som en forutsetning for likestilling og til aktivt medborgerskap og demokratisk deltaking i samfunnet.

Følg pressemeldinger fra Trygg Økonomi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Økonomi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Trygg Økonomi