smart kommer til Norge i 2023

Den kompakte premium-SUVen smart #1 vil være merkets første modell ut, og har forventet markedslansering i løpet av første halvår av 2023.
smart kommer til Norge i 2023

- smart sin nye elektriske satsing vil distribueres gjennom agentmodell i Norge. Bertel O. Steen har tegnet en avtale med smart Europe, og det er forventet oppstart i løpet av første halvår av 2023, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Helt nye smart etablerer sine fysiske salgspunkter slik at man dekker de største regionene i landet. Lokasjonene som skal tilby smart i Norge blir følgende:

• Bertel O. Steen Lørenskog
  • Bertel O. Steen Ullevål
  • Bertel O. Steen Drammen, Lier
  • Bertel O. Steen Rogaland
  • Bertel O. Steen Bergen, Åsane
  • Bertel O. Steen Sarpsborg
  • Motor-Trade Trondheim

Når det gjelder distribusjon og kundereise står ambisjonen om bruk av omnikanal sentralt. Kundene skal enkelt kunne velge om de vil søke informasjon og kjøpe bil digitalt eller fysisk.

- I arbeidet som nå pågår med etableringen av smart er vi veldig glade for å kunne meddele at merkesjef for smart nå er ansatt. Christian Siljan Halvorsen (42) er rekruttert fra Bertel O. Steen sine egne rekker, og kommer fra rollen som senior forretningsutvikler. Det blir en veldig spennende reise vi nå skal ut på med etablering av helt ny forretningsmodell, og ikke minst helt nye produkter. Sammen med agentnettverket gleder vi oss virkelig til å få nye smart til Norge neste år, fortsetter Kjetil Myhre.

#1 introduserer en helt ny generasjon helelektriske modeller fra smart
Første modell ut er den nye smart #1, som ved lansering leveres i utgavene Pro+ med bakhjulstrekk og BRABUS med firehjulstrekk. Førstnevnte har en toppytelse på 272 hestekrefter, mens BRABUS-utgaven har hele 428 hestekrefter. Den kompakte SUVen vil være i stand til å lade vekselstrøm (AC-lading) fra 10 til 80% med 22 kW i løpet av 3 timer. Med hurtiglading på 150 kW vil dette kunne oppnås på under 30 minutter.

Modellen har et fremtidsrettet eksteriør og progressive elementer som skjulte elektriske dørhåndtak, rammeløse dører og flytende tak. Den nye smart #1 er 4,27 meter lang, og har en akselavstand på 2750 mm. Baksetene er justerbare i lengderetning og har en 60/40 fordeling med gjennomlastingsluke som standard.

Godt utstyrt
Pro+-utgaven er godt utstyrt fra start med 360-graders kamera, panoramasoltak, LED lys med automatiske fjernlys, elektriske seter med minnefunksjon, elektrisk bakluke og et godt utvalg kjøreassistansesystemer. BRABUS-utgaven har firehjulstrekk og elementer fra BRABUS, i tillegg til Beats Soundsystem, premium ambient lighting, CyberSparks LED+ og trådløs lading for mobiltelefon.

smart #1 setter brukeren i sentrum med et dedikert appmiljø og et brukergrensesnitt som kan tilpasses. For å møte brukernes behov når det gjelder mobilitet i stadig endring, er den nye smart #1, og alle tilkoblede produkter og tjenester, fra et sammenhengende, intuitivt og tilpasningsdyktig økosystem. En sentralisert dataarkitektur sikrer dynamiske «over-luften»-oppdateringer (OTA).

- En bil med leken og frisk appell i et mindre SUV format, med valg mellom tohjulsdrift eller firehjulsdrift, er vi overbevist om at er veldig aktuell for mange norske kunder, avslutter Kjetil Myhre.

Tekniske spesifikasjoner

Drivlinje og ytelser

Motor

Elektrisk motor (PMSM)