Slutter som konsernsjef i Eviny

Jannicke Hilland slutter som konsernsjef i Eviny. Etter syv år i sjefsstolen har hun meddelt styret at hun har takket ja til et nytt spennende jobbtilbud. Styret setter nå i gang prosessen med å finne hennes etterfølger.

Konsernsjef Jannicke Hilland slutter i Eviny 31. august.

- Det er vemodig. Men syv år som toppleder i et stort selskap er lang tid. Slike beslutninger er aldri enkle å ta, men det kjennes riktig for meg nå å søke nye utfordringer. Jeg tror også at det kan være sunt for selskapet å få inn en ny leder med nye perspektiver, sier Hilland.

Jobben med å finne hennes etterfølger vil nødvendigvis ta litt tid. Som følge av at Hilland går til en delvis konkurrerende virksomhet, vil hun fratre allerede 31. august. Etter det vil Kristin Aadland, som i dag er konserndirektør for Entreprenør og marked i Eviny, overta som konstituert konsernsjef i påvente av en permanent løsning.

Takknemlig

Hilland ble ansatt som selskapets første kvinnelige konsernsjef, i 2015. Hun kom fra stillingen som direktør for konsernsikkerhet og sikring i daværende Statoil. Hun ser tilbake på årene som konsernsjef med glede.

- Jeg er takknemlig for å ha fått lede et selskap med så lange og stolte tradisjoner på Vestlandet, og ikke minst med så mange dyktige og hardtarbeidende ansatte. Det har vært meningsfylt å få jobbe med det som er selve løsningen på klimakrisen, nemlig fornybar energi, sier Hilland.

Starter jakten på ny konsernsjef

- Styret setter nå i gang prosessen med å finne ny konsernsjef, sier styreleder i Eviny, Jan Erik Kjerpeseth.

- Jeg skulle gjerne sett at hun fortsatte som konsernsjef, men har samtidig respekt for hennes beslutning om å nå søke nye utfordringer, sier Kjerpeseth.

Han takker den avtroppende konsernsjefen.

- På vegne av styret vil jeg takke Jannicke Hilland for den store innsatsen hun har lagt ned som konsernsjef. Hun har befestet Evinys posisjon som den ledende produsenten og distributøren av fornybar energi på Vestlandet, samtidig som hun har videreutviklet selskapets satsing på digital infrastruktur. Sist, men ikke minst, så har selskapet markert seg med veldig spennende nye satsinger på elektrifisering, i tråd med vår tids største utfordring, nemlig klimakrisen, sier Kjerpeseth.

Styreleder Jan Erik Kjerpeseth, 951 98 430

Konsernsjef Jannicke Hilland, 951 79 731

Kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy, 905 57 723

Konsernsjef Jannicke Hilland slutter i Eviny 31. august.