Slutt å heie på bortelaget, Nybø!

Tall fra SSB viser at nordmenn handlet for 60 milliarder kroner i utenlandske nettbutikker i 2018. I samme periode handlet de kun for 68 milliarder i norske nettbutikker. − Tallene understreker den vanskelige konkurransesituasjonen norsk handel står i, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke handel.

Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

− Vi er glad for at den nye næringsministeren setter handelsnæringen øverst på agendaen og tar opp konkurransen på nettet. Samtidig planlegger regjeringen å gi utenlandske nettbutikker tollfritak for varer opp til 3000 kroner som selges til norske kunder, mens norske tekstilbedrifter må betale toll på klær, sportsartikler og hjemtekstiler opp til 10,7 prosent. Dette må Iselin Nybø rydde opp i, sier Andersen.

Regjeringen går inn for at tollfrigrensen økes til 3000 kroner når nordmenn handler tekstilvarer i utenlandske nettbutikker som registrerer seg i den nye mva-ordningen fra 1.april.

− Det er helt uforståelig at regjeringen velger å gi utenlandske nettbutikker bedre vilkår enn norske virksomheter, på tross av butikkdød og vanskelige konkurranseforhold her hjemme. Det blir enda verre av at tekstilbransjen møter tøff konkurranse fra utenlandske nettbutikker.

I følge tall fra Virke og SSB nådde nordmenns netthandel med klær fra utlandet 3,2 milliarder i 2018. Dette gir en vekst på svimlende 28,1 prosent per år fra 2013 til 2018. I samme periode har norske klesbutikker hatt en nedgang på 0,25 prosent.

− Regjeringen må umiddelbart slutte å heie på bortelaget. Norske handelsbedrifter må få samme vilkår som de utenlandske. Alternativt må Iselin Nybø og regjeringskollega Jan Tore Sanner fjerne tekstiltollen også for norske handelsbedrifter. Det haster å få slutt på forskjellsbehandlingen, slår Andersen fast.

Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 22.000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.

Virke: Regjeringen berger norsk næringsliv fra sikker død2.4.2020 18:12:08 CESTPressemelding

Torsdag kveld la regjeringen fram planen for hvordan kompensasjonsordningen for koronarammede virksomheter skal utformes. Virke har samarbeidet tett med regjeringen frem til fremleggelsen. – Regjeringen har lyttet til våre innspill og redder nå store deler av norsk næringsliv fra en sikker død, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, som sto sammen med representanter fra regjeringen, LO, NHO, Finans Norge og SMB Norge da ordningen ble presentert.

Regjeringen har lyttet til Virke: Nødhjelp til kriserammet næringsliv27.3.2020 08:00:00 CETPressemelding

Fredag la regjeringen, sammen med Virke, LO, NHO og Finans Norge frem en ordning som sikrer kompensasjon for tapte inntekter på grunn av direkte eller indirekte koronastenging. Kompensasjonsordningen bygger på Virkes forslag. – Regjeringen har lyttet, og viser at de står bak ordene om at de stiller opp med det som trengs, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke: Lån og utsatte betalinger er ikke nok når grunnlaget for en halv million arbeidsplasser forsvinner24.3.2020 15:28:01 CETPressemelding

Virkes ferske medlemsundersøkelse viser at 490 000 arbeidsplasser står i fare for å gå tapt i bransjer som enten er stengt av myndighetene eller lider under at myndighetene har bedt kundene om å holde seg borte. Virke mener regjeringen må komme med en kompensasjonsordning utover lån og utsetting av utgifter og skatter, slik at de utsatte virksomhetene holder seg i live gjennom koronakrisen.