Slik vises Champions League og Europa League på TV 2 i høst

Rosenborg, Manchester United, Liverpool, Barcelona, Tottenham og Manchester City. Det er klart for en proppfull fotball-meny på TV 2-kanalene denne høsten.

Torsdag 19. september er det klart for Rosenborg sin første Europa League-kamp når de møter LASK på bortebane. Kampen vises på TV 2 Zebra og TV 2 Sumo. Foto: NTB/Scanpix.

Torsdag 19. september er det klart for Rosenborg sin første Europa League-kamp når de møter LASK på bortebane. Kampen vises på TV 2 Zebra og TV 2 Sumo. Senere samme kveld vises Manchester United mot Astana på TV 2 Sport 1 og TV 2 Sumo.

I tillegg til kampene over vises alle kampene som spilles i Europa League på TV 2 Sumo.

- Vi er veldig fornøyd med oppsettet. Den største stang-inn-opplevelsen for vår del var at Rosenborgs kamper aldri kolliderer med Manchester Uniteds i Europa League. De kunne like gjerne havnet samtidig alle seks kampdagene. Så torsdagen blir en rett og slett superdag for oss, sier fotballsjef Eystein Thue i TV 2.

Og allerede tirsdag 17. september går avspark for høstens Champions League-sesong hvor TV 2 viser Napoli mot Liverpool.

- Vi opplevde enorme seertall på Liverpools kamper forrige sesong og er glade for å kunne pangåpne med deres bortemøte med Napoli. Og vi ser selvsagt frem til å vise brennhete Sander Berge og Genks møte med Jürgen Klopps menn i november. Champions League-fordelingen med Viasat gjør at vi kan velge den beste kampen hver tirsdag, men vi er storfornøyde med onsdagskampene også. Atletico Madrid mot Juventus, Barcelona mot Inter og Ajax-Chelsea er virkelige storkamper og viser hvilket enormt høyt nivå det er på denne turneringen, forteller TV 2s fotballsjef.

Champions League og Europa League er ikke de eneste europeiske rettighetene på høstmenyen, TV 2 er også i gang med både La Liga og Serie A. Og i den forbindelse har kanalen hentet inn en ny ekspert, den tidligere Sky Sports-eksperten og forfatteren Guillem Balague.

- Vi har hatt Balague på besøk flere ganger og hans innsikt i spansk fotball er unik. Han har skrevet bøker om både Messi, Ronaldo og Guardiola og har vært tett på flere av verdens største klubber og spillere i over 20 år, sier fotballsjef Eystein Thue.

TV 2 kommer til å ha sendinger rundt utvalgte kamper, samt et magasin med de nye rettighetene.

- Det var full jubel internt da vi fikk de nye rettighetene. For selv om vi har fokusert mest på Premier League de siste årene, er det en rekke lidenskapelige La Liga- og Serie A-fans i fotballredaksjonen. Nå får de nok en boltreplass, sier Thue.

Jan-Petter DahlPR- og mediesjef

Kontaktperson for spørsmål om seertall fra media rundt programmene som sendes på TV 2-kanalene.

928 60 363jan-petter.dahl@tv2.no

Slik vises Europa League på TV 2-kanalene i høst.
Slik vises Champions League på TV 2-kanalene i høst.

TV 2 er Norges største kommersielle tv-kanal, og er en del av mediehuset TV 2 som står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Livsstil, TV 2 Sportskanalen, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no, TV 2 Mobil og TV 2 Skole.