Fremtind

Slik var skadetiåret 2010-2020

Del

Vi har lagt bak oss et tiår preget av mer ekstremt vær, raske elbiler og enorme mengder ødelagte mobiler. Her er noen av skadetrendene fra de siste ti årene.

Det siste tiåret har kundene våre virkelig fått merke at været har blitt mer ekstremt.
Det siste tiåret har kundene våre virkelig fått merke at været har blitt mer ekstremt.

– Det siste tiåret har kundene våre virkelig fått merke at været har blitt mer ekstremt. Vi snakker stadig oftere med folk som står med vann til knærne i sine egne hjem, eller som har fått huset sitt revet vekk av flom eller skred, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB. 

Siden 2008 har forsikringsbransjen utbetalt 30 milliarder kroner i erstatning for skader på bygning og innbo som følge av ekstremvær.

Storm og flom er ofte årsaken til de mest dramatiske værrelaterte skadene. Dette er også hendelsene vi gjerne leser om i mediene. De største utbetalingene relatert til vær skjer dog fordi nedbør trenger inn i bygninger som ikke tåler belastningen de blir utsatt for.

– Vi har registrert en jevn økning av disse vannskadene gjennom hele tiåret, og enkelte år har de stått for nesten halvparten av alle bygningsskadene vi har registrert, sier Nielsen.

Erstatningskostnadene til Fremtind har naturligvis økt i takt med dette, og ligget på nesten 400 millioner kroner årlig de tre siste årene. I starten av tiåret lå erstatningene på nær halvparten av dette.


Enorme mengder ødelagte mobiler

Det siste tiåret har vi registrert en økning i skader på forbruksgjenstander, ikke minst på mobiltelefoner. Disse gjenstandene blir dyrere og dyrere samtidig som forsikringene blir enklere å bruke. Mobilskader er vår desidert hyppigst meldte skade, og Fremtind registrerte om lag 50.000 av disse i 2020.

 Fremtind har satt seg høye mål og ønsker å reparere flere mobiler.

– Klarer vi det, vil vi redusere klimaavtrykket med 3500 tonn C02 hvert år. Det tilsvarer 40 000 flyturer fra Oslo til Bergen, sier Nielsen.


Mer teknologi i bilene 

Siden 2010 har stadig flere bilmodeller fått avansert teknologi, for eksempel sensorer i frontruter. Det gjør at frontrutene er mer kostbare å skifte enn tidligere. Glass-skader (som regel steinsprut i frontrute) er Fremtinds nest hyppigst meldte skade, etter skader på mobiltelefoner. I 2020 passerte vi over 31.000 glass-skader blant forsikringskunder sine i SpareBank 1 og DNB.

– I tillegg har vi sett et paradoks. Bilene har blitt tryggere og fått mer sikkerhetsteknologi som ryggekamera, parkeringssensorer, nødbrems. Samtidig har ryggeskader, påkjørsler bakfra og påkjørsler av stillestående og parkerte kjøretøy økt. Dette er typiske skader som kunne vært unngått om sjåførene hadde vært mer oppmerksomme, sier Nielsen.

For høy fart, og ikke minst bruk av mobil og fikling med store, nye skjermer i bilene er blant de viktigste årsakene til store og små trafikkulykker.

– De viktigste råd til bilistene gjelder fortsatt: legg fra deg mobilen når du kjører og følg fartsgrensene., sier Nielsen.


Flere raske elbiler - flere skader

Fremtind registrerte også, i siste halvdel av tiåret, en betydelig økning i antall skader på elbiler. Salget eksploderte, og mange fikk råd til biler med umiddelbar og kraftig akselerasjon.

– Rundt 2017 til 2019 bidro både veksten av elbiler, men også det at mange fikk en mye sprekere bil å håndtere, til at vi så betydelig flere skader på elbiler enn på fossildrevne biler. Det ser heldigvis ut til at vi nordmenn har blitt vant til elbilenes ytelser, sier Nielsen.

Likevel er det fortsatt vær og føre som påvirker skadestatistikken mest. Mye snø og nullføre er noe mange nordmenn fortsatt finner utfordrende, og spesielt vinteren 2018 registrerte vi mange bilskader.

– En gladnyhet, som mange har fått med seg og som vi i forsikringsbransjen gleder oss over, er at det har blitt stadig færre omkomne i trafikken, sier skadeforebyggeren.


Skreddersydde reiser og aktive pensjonister 

– Skadesakene på reise har blitt dyrere, og en av årsakene til det er at mange skreddersyr sine egne reiser. Det er ikke lenger godt nok å dra på de «vanlige» charterreisene, sier Nielsen.

Det er fortsatt slik at Spania topper reisesyke-statistikken, men vi ser også at nordmenn velger nye reisemål, spesielt i Asia - for eksempel for å stå på ski. Nordmenn har mer penger, og vi har det siste tiåret brukt mer på opplevelsesreiser enn tidligere.

Mye tyder også på at den nye generasjonen pensjonister bruker mer penger på seg selv, heller enn å spare formuen til sine arvinger.

– Mange kjøper feriehus, de reiser mer og er borte over lengre tid. I tillegg holder mange pensjonister seg mer aktive enn før - og alt dette gir flere skader, ikke uventet da det generelt er høyere risiko for sykdom og skader blant pensjonister, forteller Nielsen.

Forsikringsselskapene har det siste tiåret gjort det enklere å være forsikringskunde. Både med tanke på formidling av hva forsikringen dekker og omfatter, og at det er enklere å melde skade digitalt nå enn for ti år siden. Det gjør at folk er mer bevisste på hva de har krav på, og flere melder skade på mindre ting og hendelser enn før.


Og sist, men ikke minst: Avbestillingsrekord

Avbestillinger i forbindelse med koronapandemien er velkjent. Avslutningen på tiåret ble preget av rekord i antall avbestillinger av reiser. 

– Vi hadde stort trykk, spesielt i mars, april og mai - og vi har registrert godt over 110.000 reisesaker i forbindelse med pandemien, avslutter Nielsen.

_________________________

Priv. til red. Det er naturligvis flere trender og viktige begivenhetger som har preget forsikringsbransjen det siste tiåret. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Det siste tiåret har kundene våre virkelig fått merke at været har blitt mer ekstremt.
Det siste tiåret har kundene våre virkelig fått merke at været har blitt mer ekstremt.
Last ned bilde
Vi snakker stadig oftere med folk som står med vann til knærne i sine egne hjem.
Vi snakker stadig oftere med folk som står med vann til knærne i sine egne hjem.
Last ned bilde
Mobilskader er vår desidert hyppigst meldte skade, og Fremtind registrerte om lag 50.000 av disse i 2020.
Mobilskader er vår desidert hyppigst meldte skade, og Fremtind registrerte om lag 50.000 av disse i 2020.
Last ned bilde
Bruk av mobil bak rattet og fikling med store, nye skjermer i bilene er blant de viktigste årsakene til store og små trafikkulykker.
Bruk av mobil bak rattet og fikling med store, nye skjermer i bilene er blant de viktigste årsakene til store og små trafikkulykker.
Last ned bilde
Det fortsatt vær og føre som påvirker skadestatistikken mest. Mye snø og nullføre er noe mange nordmenn fortsatt finner utfordrende.
Det fortsatt vær og føre som påvirker skadestatistikken mest. Mye snø og nullføre er noe mange nordmenn fortsatt finner utfordrende.
Last ned bilde
Det ser heldigvis ut til at vi nordmenn har blitt vant til elbilenes ytelser.
Det ser heldigvis ut til at vi nordmenn har blitt vant til elbilenes ytelser.
Last ned bilde
Avbestillinger i forbindelse med koronapandemien er velkjent.
Avbestillinger i forbindelse med koronapandemien er velkjent.
Last ned bilde
Skadesakene på reise har blitt dyrere, og en av årsakene til det er at mange skreddersyr sine egne reiser.
Skadesakene på reise har blitt dyrere, og en av årsakene til det er at mange skreddersyr sine egne reiser.
Last ned bilde
Skadeforebygger Therese Nielsen.
Skadeforebygger Therese Nielsen.
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Fremtind Forsikring eier Fremtind Service. Fremtind Service er Norges største AutoPass-utsteder med 750 000 AutoPass-kunder. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Følg pressemeldinger fra Fremtind

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom