Slik var flytrafikken i januar

Ved Avinors lufthavner økte passasjertallene med 3,5 prosent i januar sammenlignet med samme måned i fjor. Samtidig fortsetter antall flybevegelser å synke. Totalt antall reisende over Avinors lufthavner var i januar 3 807 000.

Stavanger lufthavn hadde en økning i passasjertallet på 4,9 prosent sammenliknet med januar i fjor. Det var spesielt helikoptertrafikken som bidro til økningen.

- Veksten bekrefter den store aktiviteten i det regionale næringslivet og den kraftige reduksjonen i arbeidsledigheten. Vi ser også at flyene fylles mer opp, noe vi håper etter hvert kan gi grunnlag for nye utenlandsruter, sier lufthavndirektør Leif Lorentzen ved Stavanger lufthavn Sola.

Det var også vekst ved lufthavnene i Bergen, Oslo, Tromsø og Ålesund.

Antall flybevegelser gikk ned med 0,1 prosent, dette betyr bedre utnyttelse av kapasiteten om bord i flyene, med positiv effekt både for flyselskapene og klimagassutslipp.

Tallene finner du i sin helhet her

Pressemelding om årstall for 2018 her

Avinor har ansvar for de 45 statlig eide lufthavnene og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor bidrar hvert år til en sikker og effektiv reise for omkring 50 millioner flypassasjerer. Om lag halvparten reiser til og fra Oslo lufthavn.

Over 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinor virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.

Intensjonskunngjøring – tildeling av areal for pilottesting av deicing ved Oslo lufthavn8.10.2021 11:21:16 CEST | Aktuelt

«Avinor har til hensikt å inngå kontrakt med MSG Aviation AS («MSG») om utleie av et areal vest av dagens deice plattform Bravo Nord på Oslo lufthavn Gardermoen («OSL»). MSG skal benytte arealet til å etablere et pilotanlegg for avising, flyvask, motorvask og inspeksjon av fly på OSL. Pilotanlegget skal teste ny teknologi og fremgangsmåte for gjennomføring av avising og de andre tre tjenestene, og skiller seg fra tradisjonelle avisingsmetoder som i dag benyttes ved OSL og andre lufthavner. MSGs formål med pilotanlegget er å teste tekniske, operative og kommersielle forhold knyttet til etablering og drift av slikt anlegg under realistiske driftsforhold ved en større lufthavn. MSG vil som del av piloten tilby flyselskap og handlere tilgang til avisingsvæske og bruk av anlegget for avvising mot vederlag som del av den kommersielle utprøvingen av konseptet. Avtalen vil gi MSG adgang til å benytte arealet på OSL for en periode på tre år regnet fra byggestart for prosjektet, hvoretter avtale