Slik unngår du energi-forvirring
Energimerking av hvitevarer og andre elprodukter skal strammes inn og gjøres mer aktuell. I følge den norskeide elektrokjeden Power vil det nå være enklere for kundene å se forskjell på produktene.
EUs energimerking har eksistert i 25 år, og i løpet av den tiden har produkter blitt mer energieffektive. Den nye energimerkingen i kraft 1. mars, og kort fortalt beholdes skalaen fra A-G, men kravet for å oppnå det enkelte energimerket skjerpes.
Ikke flere plusser
– Elektriske produkter har med årene blitt mer energivennlige, og vi ser veldig positivt på den nye energimerkningen da det gjør det enklere for forbrukerne. De siste årene vi sett eksempler på energimerkinger som A++++ , og det har vært vanskelig å forstå forskjellen på de ulike produktene da skalaen ikke gikk høyere. Med den nye skalaen vil det ikke lenger være noen plusser, ettersom kravene for å oppnå A vil bli vanskeligere for produsenter å oppnå, forteller kommunikasjonssjef i Power, Siri Røhr-Staff.
Rom for videre produktutvikling
Den nye energimerkingen er imidlertid ikke en entydig skala som sier at tidligere A-merkede produkter nå er B. Det avhenger av den enkelte produktgruppen.
– Som utgangspunkt har det blitt prøvd å gjøre det svært vanskelig å få et A-energimerke. Hensikten er å gi rom for videre produktutvikling. Samtidig er det er viktig å understreke at selve produktet ikke har blitt dårligere eller mindre energivennlig. Det er bare merkingen som er blitt strammet inn mye, slik at den er mer oppdatert i forhold til produktene som produseres, sier Powers kommunikasjonssjef.
Fem produktgrupper
Innføringen av energimerker med den nye skalaen inkluderer fem produktgrupper for private husholdninger:
• Kjøleskap og frysere til husholdningen
• Vaskemaskiner og vaskemaskiner / tørkemaskiner
• Oppvaskmaskiner
• TV og skjermer
• Lyskilder
– Vi håper det blir litt enklere for kundene å orientere seg og kjøpe energieffektive produkter. Vi har gitt alle våre ansatte god opplæring i den nye merkingen, slik at de er klare for å rådgi kundene våre, avslutter Siri Røhr-Staff.
Nøkkelord
Kontakter
Siri Røhr-StaffNordisk PR- og kommunikasjonssjef
Tel:916 47 311Siri.Rohr-Staff@power.noBilder
Om Power
POWER er hele Nordens elektrogigant som utfordrer markedet med prisrobot og oppdaterte nettpriser i butikk. POWER-suksessen startet i Danmark i 2015. Senere åpnet vi i Finland og Sverige, og i mai 2017 kom POWER til Norge.
I POWER ønsker vi alltid å ligge ett steg foran, fordi vi vet at smarte, effektive løsninger holder prisene lave, samtidig som det gir den beste handleopplevelsen for kundene.
POWER Norge er et selskap eid av POWER International. POWER International eies av AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS ved Øivind Tidemandsen. Det norskeide konsernet driver også POWER i Danmark, Finland og Sverige.
Følg pressemeldinger fra Power
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Power på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Power
Ine Opset (29) blir ny bærekraftssjef i POWER22.4.2024 08:41:24 CEST | Pressemelding
Fra 1. juni blir Ine Opseth ansvarlig for å forvalte POWERs bærekraftsstrategi i Norden. - Vi gjør utrolig mye bra som jeg gleder meg til å sette i et system, sier hun.
Rekordomsetning på POWERs Vestby-åpning9.11.2023 12:10:11 CET | Pressemelding
Over tusen kunder hadde troppet opp da POWER åpnet sitt nye varehus på Vestby, og bilkøene strakk seg helt ut på motorveien. – 10 millioner omsatt før lunsj er helt vanvittig, forteller Norgessjefen.
POWER inngår samarbeid med Porterbuddy1.11.2023 08:56:06 CET | Pressemelding
Sammen med Porterbuddy tilbyr POWER nå ekspresslevering av elektronikk. – Dette har hatt full fart fra første minutt.
POWER lanserer strømselskapet Eletra Energy28.9.2023 10:43:35 CEST | Pressemelding
Som første elektronikkjede kaster POWER seg inn i kampen om strømkundene med selskapet Eletra Energy.
POWER dro inn 17 millioner på liveshopping14.8.2023 11:56:47 CEST | Pressemelding
POWER knuste omsetningsrekorden med nytt salgsfenomen: - Dette er en netthandelstrend som er kommet for å bli, sier POWER-sjefen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom