Slik unngår du energi-forvirring

Energimerking av hvitevarer og andre elprodukter skal strammes inn og gjøres mer aktuell. I følge den norskeide elektrokjeden Power vil det nå være enklere for kundene å se forskjell på produktene.
EUs energimerking har eksistert i 25 år, og i løpet av den tiden har produkter blitt mer energieffektive. Den nye energimerkingen i kraft 1. mars, og kort fortalt beholdes skalaen fra A-G, men kravet for å oppnå det enkelte energimerket skjerpes.
Ikke flere plusser
– Elektriske produkter har med årene blitt mer energivennlige, og vi ser veldig positivt på den nye energimerkningen da det gjør det enklere for forbrukerne. De siste årene vi sett eksempler på energimerkinger som A++++ , og det har vært vanskelig å forstå forskjellen på de ulike produktene da skalaen ikke gikk høyere. Med den nye skalaen vil det ikke lenger være noen plusser, ettersom kravene for å oppnå A vil bli vanskeligere for produsenter å oppnå, forteller kommunikasjonssjef i Power, Siri Røhr-Staff.
Rom for videre produktutvikling
Den nye energimerkingen er imidlertid ikke en entydig skala som sier at tidligere A-merkede produkter nå er B. Det avhenger av den enkelte produktgruppen.
– Som utgangspunkt har det blitt prøvd å gjøre det svært vanskelig å få et A-energimerke. Hensikten er å gi rom for videre produktutvikling. Samtidig er det er viktig å understreke at selve produktet ikke har blitt dårligere eller mindre energivennlig. Det er bare merkingen som er blitt strammet inn mye, slik at den er mer oppdatert i forhold til produktene som produseres, sier Powers kommunikasjonssjef.
Fem produktgrupper
Innføringen av energimerker med den nye skalaen inkluderer fem produktgrupper for private husholdninger:
• Kjøleskap og frysere til husholdningen
• Vaskemaskiner og vaskemaskiner / tørkemaskiner
• Oppvaskmaskiner
• TV og skjermer
• Lyskilder
– Vi håper det blir litt enklere for kundene å orientere seg og kjøpe energieffektive produkter. Vi har gitt alle våre ansatte god opplæring i den nye merkingen, slik at de er klare for å rådgi kundene våre, avslutter Siri Røhr-Staff.
Nøkkelord
Kontakter
Siri Røhr-StaffNordisk PR- og kommunikasjonssjef
Tel:916 47 311Siri.Rohr-Staff@power.noBilder
Om Power
POWER er hele Nordens elektrogigant som utfordrer markedet med prisrobot og oppdaterte nettpriser i butikk. POWER-suksessen startet i Danmark i 2015. Senere åpnet vi i Finland og Sverige, og i mai 2017 kom POWER til Norge.
I POWER ønsker vi alltid å ligge ett steg foran, fordi vi vet at smarte, effektive løsninger holder prisene lave, samtidig som det gir den beste handleopplevelsen for kundene.
POWER Norge er et selskap eid av POWER International. POWER International eies av AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS ved Øivind Tidemandsen. Det norskeide konsernet driver også POWER i Danmark, Finland og Sverige.
Følg pressemeldinger fra Power
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Power på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Power
Ny energimerking for mobiler og nettbrett: – Avslører hvor robust mobilen din er19.6.2025 11:03:50 CEST | Pressemelding
Fra 20. juni merkes alle nye mobiler og nettbrett etter EUs nye krav. POWER klargjør butikkene for etiketter som viser mer enn bare strømforbruk.
Switch-feber hos POWER5.6.2025 12:21:51 CEST | Pressemelding
Nintendo Switch 2 har skapt ny lanseringsrekord hos POWER. Allerede 30 minutter etter lansering var hundrevis av konsoller solgt i norske butikker, og salget fortsetter å øke i rekordfart.
Ekspert advarer: - Styr unna vaffeltabbene21.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Norge er på vaffeltoppen i Norden, men nordmenn gjør likevel mange feil når de tradisjonsrike hjertene skal tilberedes. Noen av tabbene kan være helseskadelige.
Pangstart for POWER-åpning13.3.2025 13:28:09 CET | Pressemelding
1000 kunder sto i kø da POWER Ringhuset inviterte til åpningsfest torsdag. Allerede før lunsj hadde omsetningen passert 7,5 millioner kroner.
POWER med storsatsing i Oslo27.1.2025 09:25:47 CET | Pressemelding
Den norskeide elektronikkjeden styrker seg i hovedstaden med to nye varehus, som en del av en større nasjonal vekststrategi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom