Slik unngår du energi-forvirring

En ny energimerking er på trappene, men hva betyr det egentlig?

Energimerking av hvitevarer og andre elprodukter skal strammes inn og gjøres mer aktuell. I følge den norskeide elektrokjeden Power vil det nå være enklere for kundene å se forskjell på produktene.

EUs energimerking har eksistert i 25 år, og i løpet av den tiden har produkter blitt mer energieffektive. Den nye energimerkingen i kraft 1. mars, og kort fortalt beholdes skalaen fra A-G, men kravet for å oppnå det enkelte energimerket skjerpes.

Ikke flere plusser
– Elektriske produkter har med årene blitt mer energivennlige, og vi ser veldig positivt på den nye energimerkningen da det gjør det enklere for forbrukerne. De siste årene vi sett eksempler på energimerkinger som A++++ , og det har vært vanskelig å forstå forskjellen på de ulike produktene da skalaen ikke gikk høyere. Med den nye skalaen vil det ikke lenger være noen plusser, ettersom kravene for å oppnå A vil bli vanskeligere for produsenter å oppnå, forteller kommunikasjonssjef i Power, Siri Røhr-Staff.

Rom for videre produktutvikling
Den nye energimerkingen er imidlertid ikke en entydig skala som sier at tidligere A-merkede produkter nå er B. Det avhenger av den enkelte produktgruppen.

– Som utgangspunkt har det blitt prøvd å gjøre det svært vanskelig å få et A-energimerke. Hensikten er å gi rom for videre produktutvikling. Samtidig er det er viktig å understreke at selve produktet ikke har blitt dårligere eller mindre energivennlig. Det er bare merkingen som er blitt strammet inn mye, slik at den er mer oppdatert i forhold til produktene som produseres, sier Powers kommunikasjonssjef.

Fem produktgrupper
Innføringen av energimerker med den nye skalaen inkluderer fem produktgrupper for private husholdninger:

• Kjøleskap og frysere til husholdningen

• Vaskemaskiner og vaskemaskiner / tørkemaskiner

• Oppvaskmaskiner

• TV og skjermer

• Lyskilder

– Vi håper det blir litt enklere for kundene å orientere seg og kjøpe energieffektive produkter. Vi har gitt alle våre ansatte god opplæring i den nye merkingen, slik at de er klare for å rådgi kundene våre, avslutter Siri Røhr-Staff.