Slik unngår du å bli frastjålet tingene dine på reise
– Det aller viktigste er å passe godt på verdisakene dine. Lukk igjen vesker og sekker, og ikke la de henge bak stolen på fortauskafeen uten tilsyn. Lommeboken bør heller ikke ligge i baklommen på buksen eller i sekken, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
En fersk undersøkelse som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, viser at 36 prosent frykter å bli ranet eller utsatt for tyveri når de skal på utenlandstur denne sommeren.
– De fleste tyveriene skjer på offentlige steder der det er trengsel og mange folk. Da bør du passe ekstra godt på tingene dine, råder Hofstad-Nielsen.
Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for tyveri eller ran på reise?
- Meld fra til det lokale politiet og ta vare på anmeldelsen du får. Rekker du ikke å melde hendelsen til lokalt politi, sørg for å få en bekreftelse fra reiseleder eller hotell.
- Finn frem dokumentasjon, som politianmeldelse. Det gjør det lettere for forsikringsselskapet å hjelpe deg.
- Lag en liste over stjålne gjenstander og finn kvitteringer.
- Kontakt forsikringsselskapet ditt om du trenger praktisk og umiddelbar hjelp.
Dette er vi bekymret over på utenlandsreise:
- 42 prosent frykter mest å bli syk og innlagt på sykehus
- 36 prosent frykter å bli ranet/utsatt for tyveri
- 19 prosent frykter mest å miste bagasjen
- 11 prosent frykter forsinkelser
- 9 prosent frykter å bli satt i koronakarantene og 7 prosent å bli smittet av korona
- 27 prosent, tilsvarende 1,1 millioner er ikke bekymret for noe
- De yngste, fra 18 til 24 år, er totalt sett mest bekymret, mens i aldersgruppen 45-55 er det størst andel som oppgir at de ikke er bekymret for noe.
Nøkkelord
Kontakter
Therese NielsenSkadeforebygger i Fremtind
Tel:928 58 599therese.nielsen@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Ekstremværet preger resultatet til Fremtind23.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemelding
Fremtind leverte i årets første kvartal et resultat før skatt på 233 mill. kroner (366). Resultatet av forsikringstjenester i konsernet ble –102 mill. kroner (267). Nedgangen skyldes i hovedsak store skadeutbetalinger som følge av ekstremværet i januar og februar. Finansavkastningen var god i kvartalet.
Uenige om skylden etter bilskader i vaskehall19.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Hvert år opplever uheldige bileiere å få skader på bilen etter vaskehallbesøk. I noen av sakene blir det uenighet om ansvaret.
Nå starter høysesongen for skog- og gressbrann16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I fjor var det i snitt 11 gress- og skogbranner hver eneste dag fra april til juni. Uvettig bålbrenning og bruk av åpen ild er de største brannårsakene.
Båtskader for 600 millioner i fjor12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hvert år registrerer forsikringsbransjen tusenvis av båtskader som følge av havari, synkeskader og manglende vedlikehold. Flere av skadene kunne vært unngått.
Dekkskift: Elbiler må vrakes etter feil håndtering av jekken9.4.2024 12:02:22 CEST | Pressemelding
Elbileiere som skifter dekk selv, bør være ekstra forsiktige. Feil bruk av jekken kan forårsake store skader på batteripakken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom