Slik strør du riktig på glatta

Å holde seg på beina på isen krever at du strør riktig. Dette er de beste rådene for å unngå fall og skader.
Det skiftende været har gitt skikkelig Slik blir det skikkelig ishålke. Foto: LivingShadow

Været har vært ubestemmelig i det siste, og gått fra kuldegrader til varmegrader og tilbake til kuldegrader igjen. Slik blir det skikkelig ishålke av.

- Her på Byggmax går det unna med både veisalt, issmelt og strøsingel akkurat nå, men som en av Nordens største byggevarekjeder så har vi mange leverandører og god tilgang på førsteklasses varer til lave priser. Vi fyller opp når det går tomt, men akkurat nå anbefaler vi alle hjemmefiksere å velge «klikk og hent» i nettbutikken vår, så de er sikre på at de får tak i noe å strø med, sier Niklas Hamberg, Norgessjef i Byggmax.

Det er ikke bare enkelt å drive butikk i disse glatte tider heller, og Byggmax selv er ute og strør for sikre gjestene sine en trygg handel.

- Det er veldig glatt her hos oss også så vi strør mye her på varehuset så det skal være trygt og enkelt å handle inn eget strømiddel, og som et ekstra strø på toppen har Byggmax 110 prosent prisgaranti på alle varer, inkludert strøsingel, veisalt og issmelt. Finner du tilsvarende vare billigere hos en av våre lokale konkurrenter så gir vi tilbake 110% av prisdifferansen, fortsetter Hamberg.

Før du tar fatt på strøingen er det fint å vite om de ulike produktene Byggmax har å tilby.

- Hos Byggmax har vi tre produkter som egner seg spesielt godt til å strø med. Det er veisalt, issmelt og strøsingel. I tillegg ser vi at vi selger mange ulike typer sand, som tørket sandkassesand. Bruker du sand til å strø med så kan det være lurt å blande i 1 til 2 prosent salt, for å unngå at sanden fryser, forklarer Hamberg.

Unngå fall og skader på nyåret med Byggmax sine beste råd.

Byggmax 5 strøtips:

1. Før du begir deg ut på strøferden, sikre deg selv først! Ha på gode sko, gjerne med brodder, for å unngå fall og uhell.

2. Vit effekten på støet du velger. Salt smelter isen, mens strøsingel gjør isen ruere. Varm strøsingel smelter seg litt ned i isen og gir en god sandpapireffekt. På skikkelig blank is er det mulig å blande strøsingel sand og kokvarmt vann.

3. Strø nok. Pass på at du har strødd nok til å få skikkelig fotfeste. Vanlig strømengde er ca. 200 gram per kvadratmeter.
  4. Bruk salt med omhu. Salt funker dårlig på tjukk is. Om du strør store mengder salt på betong kan den også smuldre. Vær også forsiktig med å strø salt på trevirke som kan danne merker og stygge skjolder.

5. Bruk riktig strømiddel. På hardt underlag som i trapper så gjør salt seg godt om du vil ha isen vekk, men best er å strø salt før isen kommer. I snøvær gjør grovere grus seg best.

Byggmax har følgende spesialprodukter:

Veisalt 25 kg til 85,95 kr: https://www.byggmax.no/effektsalt-p4540
Issmelt 10 kg til 249 kr: https://www.byggmax.no/isfritt-10kg