Slik støtter ABB-teknologi bærekraftig shipping i Arktis

En av planetens viktigste fraktruter ligger langt nord for polarsirkelen. Den kutter reiser med nesten en tredjedel sammenlignet med den sørlige ruten, men går gjennom farvann som stort sett er frossent.

ABB-teknologi støtter bærekraftig framtid for arktisk shipping (Foto: Sovcomflot).

Den nordlige ruten forbinder øst og vest, slik at last kan transporteres fra Nord-Europa til Nordøst-Asia, via Beringstredet. Det er en 30 prosent raskere passasje enn det sørlige Europa-Asia-alternativet via Suez-kanalen og er attraktivt for rederier, takket være betydelige besparelser på drivstoff og utslipp. Den økte skipstrafikken gjennom den nordlige ruten må ta hensyn til det delikate, arktiske økosystemet som omgir det.

Går gjennom metertykk is

Dette er grunnen til at skip som opererer på den nordlige ruten er utstyrt med de mest bærekraftige teknologiene. Sovcomflot, som er ledende innen energitransport, driver verdens største isgående flåte, drevet av ABBs elektriske fremdriftsystem Azipod®. Det kutter drivstofforbruket og fjerner behovet for separate isbrytere i arktiske farvann med is på opptil 2,1 meter.

Og for å hjelpe fartøyer på ekstreme seilas, har ABB åpnet et dedikert marineservicesenter i Murmansk, og tilbyr 24/7 support. Sovcomflots skip er blant over 1000 skip som støttes av ABB Ability ™ Collaborative Operation Centers (samhandlingssentre) over hele verden, hvorfra ABB-eksperter overvåker operative ombordssystemer, koordinerer utstyrsdiagnostikk og tilbyr prediktive vedlikeholdstjenester.

Oppdager problemer før mannskapet

Jyri Jusslin, leder for service i ABBs marinevirksomhet, sier dette om digitalt oppkoblede skip som opererer i avsidesliggende områder:

Vi kan støtte dem. Vi kan oppdage problemer selv før mannskapet, så kan vi si: «Ta en titt på dette og la oss fikse det før det stopper operasjonen din.»

Fartøy utstyrt med ABBs elektriske, digitale og oppkoblede løsninger er med på å sikre at en av verdens mest dyrebare - om enn vanskelige - forsyningsveier kan fortsette å operere bærekraftig.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 144 000 ansatte.

ABB publiserer Sustainability Report 201916.3.2020 14:00:00 CETPressemelding

ABB når eller overstiger mer enn halvparten av planlagte mål 57 prosent av inntektene kommer fra miljøeffektivisering ABB mottar 2020 EcoVadis Platinum-medalje for CSR ABB har gitt ut sin bærekraftsrapport 2019. Den beskriver selskapets resultater på sentrale områder: Ledende teknologi, ansvarlig drift og ansvarlige relasjoner. I fjor nådde eller oversteg ABB mer enn halvparten av sine planlagte bærekraftsmål. - ABB har et tydelig samfunnsengasjement. Dette betyr at kundene våre kan bli renere, tryggere, mer motstandsdyktige og mindre ressursintensive. Det betyr også at vi må operere på en ansvarlig måte, sier ABBs styreleder, Peter Voser. - Jeg er oppmuntret over at vi allerede har nådd så mange av målene våre, og at vi er i rute for å nå de fleste av de gjenværende. Jeg vet at konsernsjef Björn Rosengren ser frem til å presentere et nytt sett med ambisiøse mål i andre halvår. Nylig mottok ABB den prestisjetunge EcoVadis 2020 Platinum-medaljen for sitt samfunnsansvar, som setter ABB i