Slik sørger du for en trygg nyttårsaften for deg og dine

For mange blir det ikke en skikkelig nyttårsfeiring uten fyrverkeri. Følger man noen enkle regler for trygg bruk av fyrverkeri, kan det bidra til en hyggelig og stemningsfull start på det nye året.

Etter at forbudet mot pinneraketter ble innført i 2008, har skadene som følge av fyrverkeri gått betydelig ned. Det er likevel i snitt 15 personer som får øyeskader pga fyrverkeri hvert år (kilde: Haukeland Universitetssykehus). Ingen av de som har fått øyeskader ved bruk av fyrverkeri de siste årene har brukt beskyttelsesbriller.

- Fyrverkeri er eksplosiver og må behandles med omhu. Den som skyter opp fyrverkeriet bør forberede oppskytingen mens det er lyst, holde seg edru og bruke beskyttelsesbriller. De som ser på bør holde god avstand og ha beskyttelsesbrillene på, sier adm dir Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening. Følger man disse reglene sikrer man en trygg inngang på det nye året.

- Ellers ønsker jeg å minne om aldersgrensen på 18 år for kjøp og bruk av fyrverkeri. Kategori 1 produkter, som små stjerneskudd, har 12-årsgrense, sier Søtorp. Han ber også alle som skal skyte opp fyrverkeri om å lese bruksanvisningen nøye.

Brannvernforeningens råd for en trygg og sikker håndtering av fyrverkeri:

1. Forbered fyrverkerioppskytingen i god tid. Gjør klart for fyrverkerioppskyting mens det fortsatt er lyst og før festen starter.
  2. Les bruksanvisningen nøye før bruk. Sjekk at fyrverkeriet er godkjent for bruk i Norge før du kjøper det. Følg aldersgrensene. For bruk av fyrverkeri er det 18 års aldersgrense. Det er 12 års aldersgrense for bruk av stjerneskudd, kategori 1. Yngre brukere må være under oppsyn av en ansvarlig.

3. Ikke hold og tenn på flere stjerneskudd samtidig. Det kan føre til en kraftig flamme og brannskader på hånden.

4. Kontroller at fyrverkeriet er helt og uten synlige skader. Skadet fyrverkeri skal ikke brukes eller kastes i søpla, men leveres tilbake til forhandleren.

5. Sørg for at fyrverkeriet ikke kan velte. Bakkebatteriet må plasseres på rett underlag og støttes opp. Lag en avfyringsrampe der fyrverkeriet står stødig.

6. Bruk tennstav. Ved opptenning bør det ikke brukes åpen flamme som kan bli så stor at den antenner fyrverkeriet direkte i stedet for lunta.

7. Sitt på huk, tenn lunta og gå. Etter at lunta er tent bør man umiddelbart vende ansiktet vekk og komme seg i betryggende avstand fra fyrverkeriet.

8. Bruk beskyttelsesbriller under opptenning for å redusere sjansen for at man skader øynene på grunn av feil ved fyrverkeriet.

9. Bøy deg aldri over antent fyrverkeri. Fyrverkeriet kan tenne før lunta har brent helt opp.

10. Ikke tenn fyrverkeri på nytt dersom det ikke tenner ved første forsøk. Selv om lunta ser ut til å ha slukket, kan det være en liten glo som kan medføre antennelse.

11. Unngå at barn bruker nyttårsdagen til å samle opp fyrverkeri.

12. Hold god avstand fra oppskytning. Minsteavstand er oppgitt i bruksanvisningen. Sikt aldri i retning av bygninger, kjøretøy, mennesker eller dyr. Hold kjæledyr innendørs.

13. Alkohol og fyrverkeri hører ikke sammen.
Les mer om trygg bruk av fyrverkeri.

Kilde:

-augeskadar-av-nyttarsfyrverkeri-5-alvorlege

Brannvesenet opprettholder god beredskap17.3.2020 13:12:30 CETPressemelding

Nærmest over natta førte den aggressive spredningen av koronaviruset til at samfunnet måtte ta svært drastiske grep for å redusere smitten. Brannvesenet har en samfunnskritisk rolle og det er helt avgjørende at de klarer å opprettholde beredskapen. Brannvernforeningen har undersøkt hvordan brannvesenet arbeider for å ivareta sine beredskapsoppgaver og unngå smitte på egne mannskaper, og hvorvidt dette påvirker den forebyggende aktiviteten.

Samarbeid for økt brannsikkerhet: NKF og Brannvernforeningen satser på brannforebyggende samarbeid11.12.2019 08:55:15 CETPressemelding

Norsk Kommunalteknisk Forening, NKF og Norsk brannvernforening har signert en ny samarbeidsavtale. – Årlig koster brann det norske samfunnet mange milliarder kroner. NKF og Brannvernforeningen utfyller hverandre på en god måte, og vi tror at vi sammen vil kunne bidra til å forsterke forebygging av brann. Dette vil være til glede og nytte for kommuner, næringsliv og enkeltmennesker, sier Rune Aale-Hansen administrerende direktør i NKF og Rolf Søtorp administrerende direktør i Brannvernforeningen.