Slik sikrer nordmenn boligen sin i sommer

Hvor du bor sier noe om hvor godt du sikrer boligen din før du drar på ferie. En av fem gjør ikke ekstra tiltak i det hele tatt.

Det viser en fersk spørreundersøkelse gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Fremtind.

- Mange bare låser døra, og drar som vanlig. De som er flinkest til å gjøre tiltak for å sikre huset sitt er de som bor i Buskerud, mens de i Troms og Finnmark gjør minst, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Det er også få nordlendinger som har boligalarm. Kun 14 prosent i de nordligste fylkene oppgir at de bruker boligalarm, i motsetning til i Oslo og Akershus hvor 38 prosent oppgir at de bruker alarm.

Hedmark best på nabohjelp

Over 60 prosent av hedmarkingene oppgir at de får hjelp av naboen når de selv er på ferie, enten ved å se litt ekstra til eller ta inn posten. I tillegg er det godt naboskap i Buskerud og Østfold. I andre enden finner vi ikke uventet Oslo hvor 22 prosent får hjelp av naboen, og i Troms hvor om lag en av fire får hjelp av naboen.

- Godt naboskap er både hyggelig og viktig, men enda viktigere er det å få huset til å se bebodd ut. La gardinene være fratrukket, sett på tidsur på noen lamper og en radio, la skoene stå på trappen og parker en bil utenfor boligen, sier Nielsen.

Blant forsikringskundene i SpareBank 1 og DNB har Fremtind registrert over 6500 innbrudd og sykkeltyverier i sommermånedene de siste tre årene. Drøye 2000 av disse er innbrudd, til en samlet kostnad på nær 42 millioner kroner.

- Og så må du selvsagt låse alle dører og lukke alle vinduer. Godkjente nøkkelbokser er også smart å bruke, slik at alarmselskapet eller naboen kan komme seg inn i huset om noe skulle skje, sier Nielsen.

Oppland og Buskerud mest bevisste på sosiale medier

Om lag 1 av 3 nordmenn oppgir at de unngår å skrive på sosiale medier at de er på ferie. Opplendingene og folk i Buskerud er mest bevisst på bruk av sosiale medier i sommer, og nesten halvparten oppgir at de unngår å skrive på sosiale medier.

- Det er smart å vente med å legge ut feriebildene til du kommer hjem, så du ikke lokker på innbruddstyvene. Selv om forsikringen dekker tyveri og skader er det ubehagelig og stressende om å komme hjem fra ferie til et innbrudd, sier Nielsen.

Dette bør du gjøre før du drar på ferie

• Ikke bruk vinduet for å lufte katten mens du er på ferie.

• Be naboen ta inn avisene og kaste litt søppel i søppelkassen din.

• Få boligen til å se bebodd ut. La gardinene være fratrukket, sett på tidsur på noen lamper og en radio, la skoene stå på trappen og parker en bil utenfor boligen.

• Sørg for å ha lås og sikring som holder mål. Oppgrader låsene i alle ytterdører til FG-godkjente låser. Lukk og lås garasjeporten. Sett inn gassgrillen og hagemøbler.

• Ikke gi tyvene innbruddsverktøy. Sørg for å låse inn verktøy og hageredskap som kan brukes som innbruddsverktøy. Det samme gjelder for stigen.

• Innbruddsalarm knyttet til alarmsentral gir god beskyttelse. Tyvene går gjerne forbi boliger med innbruddsalarm. God merking om at boligen har alarm er viktig.

Slik sikrer nordmenn hjemmene sine i sommer

«Gjør ikke noe spesielt - bare låser døra og drar»

Finnmark 29%
Troms 34%
Nordland 22%
Trøndelag 21%
Møre og Romsdal 20%
Sogn og Fjordane 21%
Hordaland 26%
Rogaland 24%
Vest-Agder 23%
Aust-Agder 25%
Telemark 17%
Buskerud 6%
Vestfold 15%
Oppland 12%
Hedmark 17%
Akershus: 12%
Østfold: 12%
Oslo: 28%

«Får hjelp av naboen – ta inn post og se litt ekstra til huset»

Finnmark: 30,5
Troms: 24,5%
Nordland: 36,5%
Trøndelag: 36,5%
Møre og Romsdal: 37%
Sogn og Fjordane: 48;5%
Hordaland: 31,5%
Rogaland: 31%
Vest-Agder: 43%
Aust-Agder: 39%
Telemark: 42 %
Buskerud: 50,5 %
Vestfold: 45%
Oppland: 48,5%
Hedmark: 61 %
Akershus: 35,5 %
Østfold: 50,5 %
Oslo: 22%

«Unngår å skrive på sosiale medier at jeg er på ferie»

Finnmark: 28%

Akershus: 50%
Østfold: 33%
Oslo: 29%

Den elektroniske undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse for Fremtind Forsikring, i tidsrommet 14.05 til 23.05 2019, med 1662 respondenter.

Skadeforebygger i Fremtind, Therese Nielsen
En av fem gjør ikke ekstra tiltak for å sikre boligen før de drar på ferie.