Slik setter Audi en ny produksjonsstandard med e-tron GT

Mot slutten av 2020 starter serieproduksjonen av Audi e-tron GT ved Böllinger Höfe, der også supersportsbilen Audi R8 blir bygget. Audi har utviklet en nyskapende og fleksibel produksjon for begge bilene. Her får du også forklaringen på hvorfor en Audi er uten knirkelyder, har perfekte spalteåpninger – og blir levert med plettfri lakk. Audi har også utviklet en helt egen «e-sound» for merkets neste spydspiss.
  • – Vi har utviklet en unik kombinasjon av håndverk og teknologi for småserieproduksjon, sier produksjonsleder Wolfgang Schanz
  • Karosserisammensetningen er 85% automatisert
  • Omfattende kvalitetskontroll med nytt måleutstyr, testkjøring og eksperter med spesialtrente øyne
  • Audi har utviklet «e-sound» for Audi e-tron GT, basert på musikalsk kreativitet og teknisk kompetanse
  • 32 individuelle lydelementer, vektet og modulert basert på kjøredata fra bilen
  • Ekstra lydpakke som tilbehør: To kontrollenheter i bagasjerommet, to utvendige høyttalere, og to høyttalere i bakdørene
  • Lydkarakteren kan justeres i mange nyanser med «Audi drive select»

– Audi e-tron GT blir den nye spydspissen i Audi-porteføljen, og på lik linje med Audi R8, er den allerede et ikon for oss. e-tron GT er en perfekt kombinasjon av premium og råskap i form av imponerende ytelser og banebrytende teknologi. Den representerer fremtiden, samtidig som den ivaretar viktige deler av historien vår. Det er ikke bare bilen i seg selv som er revolusjonerende, produksjonen er også i en klasse for seg, med nyskapende teknologi som gir en energieffektiv og bærekraftig produksjon, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Wolfgang Schanz er tvers gjennom bilentusiast. Han har 20 års erfaring i å arbeide med premium- og sportsbiler fra Audi og Porsche. For fire år siden overtok han som produksjonsleder ved Böllinger Höfe, der han kjenner hvert enkelt produksjonstrinn for R8 inn og ut.

Den erfarne ingeniøren lar seg ikke imponere så lett, men når han snakker om e-tron GT, er entusiasmen umiddelbart til stede:

– Produksjon, slik vi gjør det her, finnes ingen annen plass i Volkswagengruppen, sier Schanz

Ved Audis fabrikk for spesialprodukter – Böllinger Höfe ved Neckarsulm – har nemlig Schanz og teamet hans satt sammen en produksjonslinje for to høyst ulike biler: Supersportsbilen R8 med V10 forbrenningsmotor, og den helelektriske e-tron GT.

I følge Schanz er dette mulig ved å kombinere det beste fra to verdener:

– Vi har kombinert det høye nivået av håndverk vi har utviklet i R8-produksjonen med nye smartteknologier. Entusiasmen til våre medarbeidere er direkte overført fra R8 til e-tron GT.

Når produksjonen av e-tron GT starter, vil Böllinger Höfe også ha en energiforsyning på 100% fra fornybare kilder, der for eksempel naturgass gir en klimanøytral oppvarming. Hele bilproduksjonen i Neckarsulm har brukt grønn elektrisitet siden starten av året.

Nye Virtual Reality(VR)-verktøy sparer tid og ressurser

Audi har utviklet en egen VR-programvare for å modellere alle logistikk- og montasjeoperasjonene. Dette er et pionerprosjekt i Volkswagengruppen, og e-tron GT er den første bilen der alle montasjesekvensene er testet digitalt, uten noen fysisk prototype.

Audi R8 og motorsportutgavene av denne blir bygget nærmest for hånd, på en ramme av aluminium. Helelektriske e-tron GT er konstruert i en avansert kombinasjon av ultrahøyfast stål og aluminium, altså en helt annen byggemåte. Derfor måtte det settes opp et helt nytt karosseriverksted på det eksisterende fabrikkområdet.

Her står 34 roboter for en automatiseringsgrad på 85%, nesten som i en konvensjonell høyvolums produksjonslinje. Hele 9 teknikker for både kald- og varm-forbindelse av karosseriet benyttes – hele veien fra friksjonspunktsveising via lim til skruer.

Christoph Steinbauer, leder av karosseriverket, forklarer:

– Karosseriet til e-tron GT går gjennom ti arbeidsstasjoner. I tillegg kjøres den gjennom runden to ganger, slik at vi får utnyttet den tilgjengelige plassen best mulig. «Double pass» er en smart løsning.

En ny æra for presisjon: korrelasjonsfri måling

En annen nyvinning fra Audi, er stasjonen der det gjøres målinger med mer enn milimeterpresisjon. Etter hver av de to rundene, sjekker to robotmonterte optiske måleinstrumenter de eksakte målene til karosseriet. De benytter 150 målepunkter på første runde, og hele 200 på runde nummer to. Totalt 350 ulike målepunkter.

Ti kamera i rommet kalibrert mot hverandre gir den eksakte posisjonen til de optiske målehodene. Denne målemetoden reduserer mulige avvik fra +/- 0,30 millimeter til +/- 0,20 millimeter – en reduksjon på hele 33,3%. Den høye datamengden som genereres her, gjør det mulig å reagere raskt og proaktivt for selv de minste avvik.

«Ett dybdedropp på 35 cm, det har aldri blitt gjort før»

Det unike designet til Audi e-tron GT setter også ekstraordinære krav til produksjonen. På bilens side er det en innsykning eller et såkalt dybdedropp på hele 35 cm mellom det høyeste og det laveste punktet, og seksjonen er i aluminium. Det gjør produksjonen langt mer krevende i enn en produksjon i stål.

– Selv for Audi er dette nytt. Dette er også grensen for hva som er mulig med dagens teknologi, forklarer Steinbauer.

Etter lakkering i Neckarsulm, fraktes karosseriene tilbake til Böllnger Höfe med førerløse kjøretøy. De benytter digitalkart og laserskannere for å navigere i omgivelsene. De 20 førerløse kjøretøyene tilbakelegger til sammen 23 kilometer hver arbeidsdag, og benyttes også som montasjestasjoner.

Klinten fra hveten: Sluttkontrollen

På den siste monteringsstasjonen aktiviseres alle de integrerte systemene i bilen. Medarbeiderne kjører deretter bilen på en dynobenk og en kalibreringsstasjon for understellet, samt at de tester bremser, lykter og alle de ulike assistentsystemene.

Deretter ruller Audi e-tron GT sine første kilometer på veien. Hver enkelt bil kjøres gjennom en testløype med ulike underlag for vibrasjonskontroll. Så gjøres en kjøretur på rundt 40 kilometer på offentlig vei, som inkluderer både Autobahn og bykjøring.

På disse testene fokuserer sjåførene på hver minste detalj: Alle bevegelige deler, fra luftdyser til hanskerom – er passformen perfekt? Eller kan det høres antydning til knirkelyder når bilen kjøres på brostein? Er det mulig å høre lær eller plastikk som gnisser? Og fungerer alle elektroniske systemer feilfritt? Med andre ord; ingenting overlates til tilfeldighetene.

Testene avsluttes i et «monsunregnkammer», der 40 dyser spyler hele bilen med ett trykk på opptil 60 bar. Hver av dysene kan levere opptil 25 liter vann per minutt. Selvsagt går vannet i et lukket kretsløp, slik at det gjenbrukes etter en intern renseprosess.

Den aller siste kontrollen gjøres i to lystuneller. I den første er det til sammen 44 lyskassetter, hvor 8 av disse er mobile. De gir full belysning fra alle vinkler. Her gjøre Audis kvalitetsspesialister noe som ingen kamera eller robot gjør like bra: De avdekker selv de minste avvik i lakken.

I den siste lystunellen kontrolleres hengsler og spaltemål, og kvalitetskontrollørene kan om nødvendig gjøre de siste finjusteringene.

– Premiumkvaliteten til Audi er en personlig æressak for hver enkelt ansatt her ved Böllinger Höfe avslutter Wolfgang Schanz.

e-tron GT: En helt ny lydopplevelse

Alle Audis biler har en lydsignatur som er balansert og harmonisk – i tråd med merkets karakter. Dette vil gjelde spesielt for den kommende e-tron GT.

Lyden av en bil er en unik signatur. Den kan beskrives, men må fremfor alt oppleves. Vi føler lyden i mellomgulvet, den berører oss i hjertet. Den sender signaler.

– For mange av Audi Sport sine kunder, er lyden en stor del av kjøreopplevelsen. I våre S – og RS-modeller har lydbilde lenge vært noe kundene har verdsatt. Nå som Audi Sport lanserer sin første helelektriske modell, ønsker de å bringe så mye som mulig av Audi Sports DNA videre – inkludert lydbildet. Følgelig har de brukt mye tid og ressurser på å skape det perfekte lydbildet for Audi e-tron GT, slik at de som ønsker den komplette elektriske kjøreopplevelsen har muligheten til å velge det, sier Elin Sinervo.

Lave frekvenser gir et inntrykk av kraft, mellomtoner kan formidle sportslighet, mens de høye frekvensene kan gi en følelse av briljans – og står derfor godt til det lydmessige bakteppet i en elektrisk bil.

Måten en fotgjenger opplever lyden av en bil på, er helt forskjellig fra den lyden føreren og passasjeren opplever. Begge perspektivene er tatt med i utviklingen av Audi e-tron GT.

Grunnforskning: Fiolin, gitar eller didgeridoo? Nei, plastrør!

– Lyden av en bil har i prinsippet mye til felles med musikk, sier Rudolf Halbmeir, lyddesigner hos Audi, og dedikert musiker som skriver eget materiale. Han spiller nær sagt alle tenkelige instrumenter selv, og gjør opptak i sitt private studio. Han fortsetter:

– For å finne grunnlyden i e-tron GT, prøvde jeg mange ulike instrumenter, fra fiolin via elektrisk gitar til didgeridoo – men ingen av dem passet. Så fant jeg et plastrør i hagen. Det var tre meter langt og 80 mm i diameter. Jeg monterte en vifte i enden, og lyttet til lyden som kom ut i den andre enden. Det var en helt spesiell, dyp buldring – og jeg visste med det samme at jeg hadde funnet grunnlaget for lyden.

Dette kreative øyeblikket ble fulgt opp av tradisjonelt ingeniørarbeid utført både i Audis lydlaboratorie og på datamaskin. Halbmeir og kollega Stepahn Gsell utviklet frekvensstrukturen til å bli 32 balanserte lydprøver.

En syntetisk lyd for en virkelig verden

En annen del av utviklingsarbeidet ble gjort ved å tilbringe mye tid i bilen og kjøre mange kilometer på vanlige veier. Det er jo her man får den reelle opplevelsen: bevegelsen, vinden, lyden av hjulene, og annen trafikk.

– Lyden vår blir stadig gjenskapt ved at algoritmene mikser og prioriterer de ulike lydene, forklarer Stephan Gsell.

Dette er basert på data fra bilen på rotasjonshastigheten til den elektriske motoren, belastningen, bilens hastighet og andre parametere fra bilens styringssystemer. Når bilen kjøres sakte, er «e-sounden» diskré. Men når farten og intensiteten økes, blir også lyden fyldigere og mer dynamisk. Selv om den er syntetisk, gir lyden i e-tron GT et autentisk og finnyansert bilde av den jobben drivlinjen gjør.

I dette utviklingsarbeidet har Audi også fått tilbakemeldinger fra en gruppe på 130 mennesker som bare hørte lyden av passerende biler uten å faktisk se dem.

– Vi har bevisst unngått å kopiere forbrenningsbiler, eller lyder fra romskip slik vi kjenner fra science-fiction-filmer, forklarer Halbmeir. – I stedet har vi utviklet en sportslig, ekspansiv og sofistikert lyd, som også blir opplevd som klar og distinkt.

Kundene velger

De som kjøper Audi e-tron GT kan selv bestemme hvilken lyd de ønsker. Standardutstyret inkluderer varsellyd i lav fart, slik europeisk og amerikansk lovgivning krever. Men, selv i basisversjonen har denne varsellyden et bredere lydbilde med flere komponenter, som overgår de lovpålagte kravene.

Lydpakken som kan leveres som tilvalg, gir en langt mer emosjonell opplevelse. To kontrollenheter og forsterkere i bagasjerommet skaper utvendig og innvendig lyd. Den fremre utvendige høyttaleren er supplert med én høyttaler bak også. I tillegg sørger to høyttalere i bakdørene for den innvendige lyden. De er dimensjonert for å levere frekvenser helt ned til 65 Hz.

Føreren velger selv lydprofil i «Audi drive select». e-tron GT er den første elbilen fra Audi der kunden selv kan konfigurere lydopplevelsen – fra stillhet og helt opp til en rik og fascinerende lydkulisse.

Flere bilder og videoklipp er tilgjenglig på Audi Media Center.