Slik reiste vi i 2022

Etter noen år med restriksjoner og begrensninger på reising er reiselysten sterk. 2022 skulle bli året vi igjen kunne oppleve verden, men en sommer med passproblemer, flyplasskaos og streiker gjorde at vi ikke nærmet oss nivåene som var før pandemien så mye som vi håpet. Men året sluttet bra, og siste kvartal var på nivå med 2019. Velkjente og trygge reisemål lå på topp i 2022, der spanske reisemål var spesielt populære.

-          Det er veldig gledelig at vi stadig nærmer oss samme nivå på reisingen som før pandemien. Fra at de siste årene stort sett har bestått i å hjelpe kunder med å booke om eller avbestille reiser, får vi nå endelig kjenne på en etterspørsel – og bestille reiser som faktisk blir gjennomført. Det er et høyt trykk, og det oppdemmede behovet for å reise merkes godt, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

I 2022 har kundene prioritert smidige og bekvemme reiser til velkjente reisemål fremfor eksotiske langreiser. Fjorårets toppliste er derfor dominert av reisemål i Europa, men unntak av Bangkok som fortsatt innehar førstplassen.

Årets store vinner er Spania, landet står for 15 % av alle bestillingene i 2022, og har 4 av de 10 mest bestilte reisemålene i 2022. Alicante ogh Malaga har klatret seg inn på topplisten, med økninger på henholdvis 44 og 20 prosent sammenliknet med 2019. Gran Canaria har vært et populært reisemål i hele 2022 . Med sol- og badevær hele året, og mange direktefly fra hele Norge, så har øya tiltrukket seg mange av dem som før pandemien reiste til Asia, Usa eller Karibien.

Til evig populære London, økte bestillingene med 47 %, mens Stockholm økt mest blant storbyene, hele 91 % opp fra 2019. Utenfor topp-ti økte Roma og Milano med henholdvis 37 % og 73 %.

-          Generellt har vi sett en trend der reisede søker seg til trygge, klassiske reisemål dit man kan ta seg rask og enkelt – først og fremt i Europa. Om man ikke har reist på et par år og endelig kan komme seg avgårde, er det mange som lar seg friste av reisemål de har besøkt tidligere, der de vet hva de får og ikke blir skuffet. Der ligger Spania tett på våre norske hjerter, sier Ellen Wolff Andresen.

En annen trend er at en stadig større del av de som skal på ferie velger å bestille en charterreise eller en pakkereise som inkluderer både flybillett og hotell istedenfor å bestille fly og hotell hver for seg. Dette fordi mange, som en følge av pandemien, har fått øynene opp for at de da er beskyttet av Pakkereiseloven, noe som gjør at de er garantert å få pengene tilbake om reisen blir kansellert.

-          Kundene ønsker i større grad å ha en enkel og problemfri reise, og når man bestiller en charter- eller pakkereise blir man tatt hånd om fra begynnelse til slutt på en annen måte enn om man setter sammen reisen fra ulike leverandører, sier Ellen Wolff Andresen.

Også de kundene som bestiller fly og hotell hver for seg velger i stadig større grad å bestille billetter som kan ombookes eller avbestilles om man skulle ombestemme seg, eller de legger til en avbestillingsbeskyttelse.

Mest populære reisemål i 2022

1. Bangkok (1)
  2. Gran Canaria (2)
  3. London (6)
  4. Alicante (11)
  5. Istanbul (5)
  6. København (12)
  7. Mallorca (13)
  8. Stockholm (ny)
  9. Malaga (19)
  10. Antalya (17)

Kilde:  Tickets bookingsstatistikk, reiser bestilt i 2022. Tall i parantes viser plasseringen i 2019.

Fredrik Selmers vei 6

90594673http://www.ticket.no

Om Ticket: Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.

Følg pressemeldinger fra Ticket Feriereiser

Siste pressemeldinger fra Ticket Feriereiser

De beste reisemålene for en romantisk Valentinsdag2.2.2023 15:02:36 CET | Pressemelding

Valentinsdagen, årets høytid for de romantiske, er rett rundt hjørnet. All ære til blomster og sjokolade – men hvorfor ikke dra på utenlandsreise med din kjære? Europa byr på en rekke byer i kjærlighetens tegn, og London og Barcelona klatrer på listen over populære destinasjoner i forbindelse med Valentinsdagen, viser Tickets bestillingsstatistikk. Ticket guider deg til hvor du kan finne mest romantikk i Europa.

Rush til Kanariøyene når feriereisende velger bort USA i vinter13.1.2023 12:45:38 CET | Pressemelding

Kanariøyene er alltid et populært reisemål for oss nordboere. Etter pandemien har øygruppen blitt enda mer populær og vært et fast innslag i nordmenns ferieplaner i 2022. Når vi i større grad velger bort langreiser og foretrekker å holde oss i Europa så blir Kanariøyene det klare valget for sommervarme i vinterhalvåret, og tiltrekker seg også reisende som vanligvis ville reist til Miami, Karibien eller Asia på ferie.