Slik minsker du faren for brann i jula

Adventstiden er en hyggelig tid med levende lys, god mat og sammenkomster. Samtidig er desember en av de mest brannfarlige månedene i året. Tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) viser at det de to siste årene har vært flest boligbranner i desember.

- Det er på sin plass å minne om at desember fortsatt er en svært brannfarlig måned. Det er særlig uforsiktighet ved matlaging på komfyr og utstrakt bruk av levende lys som øker brannfaren i julemåneden, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Brannvernforeningen har fem råd for en mer brannsikker jul:

1. Gå aldri fra levende lys og dropp brennbar pynt

Gå aldri fra levende lys og gjør det til en rutine at den som har tent lysene har ansvar for at de slukkes. Ikke ha brennbar pynt i nærheten av levende lys, og sørg for å ha minst 10 cm avstand mellom lysene. Det gjelder også telys. Lykter, glass og figurer som skal huse tente lys må ha god lufting. LED-lys kan være et godt alternativ til levende lys med tanke på brannsikkerhet. Les mer om sikker bruk av levende lys her.
  1. Hold deg på kjøkkenet og vær edru når du lager mat på komfyren

Vært tilstede og edru når du bruker komfyren. Vi anbefaler alle å installere komfyrvakt for å øke brannsikkerheten i forbindelse med matlaging på komfyren. Rengjør vifta regelmessig slik at fettet ikke bidrar til å øke konsekvensene av en eventuell brann som starter på komfyren.
  1. Fyr kun med tørr og ren ved og tennbriketter

Ha god trekk til det har blitt skikkelig fyr og reguler deretter trekken slik at det brenner med rolige flammer. Det kan være ulik måte å fyre på i hver enkelt ovn, så les derfor produsentens fyringsinstruks.
    Les mer om riktig fyring her.
  1. Julebelysning ute må være egnet for utendørs bruk

Bruk egne lys og ledninger beregnet for utendørs bruk. Ikke la ledninger gå over dørterskelen eller gjennom vinduet. Se over all julebelysning for å forsikre deg om at det ikke er skader på ledninger og lyspærer før du tar det i bruk.
    Les mer om brannsikker julebelysning her.
  1. Bruk egnet skjøteledning for utendørs bruk

Skjøteledning bør ikke brukes permanent, men er ufarlig ved riktig bruk. Skal du bruke skjøteledning ute så bruk en som er laget for utendørs bruk, og pass på at den ikke overbelastes. Les mer om sikker bruk av skjøteledning her.

I tillegg til disse fem punktene er det også viktig å ha røykvarsler og slokkeutstyr som fungerer som det skal. Det er et minstekrav om å ha en røykvarsler i hver etasje, og den skal kunne høres tydelig på oppholdsrom og soverom, også når døren mellom rommene er lukket. I tillegg til minstekravet anbefaler vi røykvarslere på soverom og øverst i trapperom.

Se flere gode råd om røykvarslere her, og om slokkeutstyr her

Brannvesenet opprettholder god beredskap17.3.2020 13:12:30 CETPressemelding

Nærmest over natta førte den aggressive spredningen av koronaviruset til at samfunnet måtte ta svært drastiske grep for å redusere smitten. Brannvesenet har en samfunnskritisk rolle og det er helt avgjørende at de klarer å opprettholde beredskapen. Brannvernforeningen har undersøkt hvordan brannvesenet arbeider for å ivareta sine beredskapsoppgaver og unngå smitte på egne mannskaper, og hvorvidt dette påvirker den forebyggende aktiviteten.