NAF

Slik kommer du deg vel frem med elbil om vinteren

Del
Batteriet i en elbil tåler fint kulde, men kjørelengden blir kortere når det er kaldt. - Det er lurt å ta noen forhåndsregler for å få mest mulig ut av elbil-batteriet om vinteren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Rent teknisk er elbiler bedre stilt i kaldt vintervær enn bensin- og dieselbiler. Men vær forberedt på redusert rekkevidde. (Foto: NAF)
Rent teknisk er elbiler bedre stilt i kaldt vintervær enn bensin- og dieselbiler. Men vær forberedt på redusert rekkevidde. (Foto: NAF)

Elbilene starter lettere enn bensin- og dieselbiler i kaldt vær. Men de som er inne i sin første vinter med elbil, vil merke at rekkevidden er noe annet enn det de er vant med i varmere vær. Tommelfinger-regelen er at man får 20 til 30 prosent kortere rekkevidde om vinteren. I skikkelig sprengkulde kan man risikere en halvering av kjørelengden.

- Derfor er det lurt å følge noen gode tips for å gjøre rekkevidde-tapet minst mulig, sier Sødal.

Her er seks tips for å takle vinteren med elbil:

  1. Forvarm elbilen før du skal kjøre
    Mange elbiler kan forvarme batteriene enten via en app eller ved tidsstyring i bilen. Bruk forvarming for å få lengre rekkevidde og varm bil. Varmer du opp bilen mens den står tilkoblet lader, bruker du heller ikke batteriets egen energi på oppvarmingen.

    – Rent teknisk er elbiler bedre stilt i kaldt vintervær enn bensin- og dieselbiler. Batterikapasiteten reduseres, men kan du forvarme batteriet klarer du deg fint. Skal du kjøpe elbil bør forvarming stå på sjekklisten, sier Sødal.

  2. Lad batteriet når det er driftsvarmt
    Alle batterier påvirkes av kulde. Tenk deg mobiltelefonen din på en kald skitur. Har du den i en lomme nær kroppen har du grei batteritid. Ligger telefonen påslått kaldt i sekken tar det ikke lang tid før batteriet er tomt. Akkurat det samme gjelder for elbilen. For å yte maksimalt og lade effektivt, må batteriet i elbilen være driftsvarmt.

    – Hvis du må innom en hurtiglader på turen, er det lurt å ikke lade før du har kjørt i en time eller to. Da er batteriet i elbilen varm og da lader du raskere og billigere, rådgir Sødal. - Det samme gjelder når du lader hjemme, eller på hytta om du har strøm der. Lad med en gang du kommer frem og la bilen stå koblet til du skal ut og kjøre igjen, fortsetter han.

  3. Når du føler på rekkeviddeangsten
    Hvis du er i tvil om du har nok strøm til å komme fram, gjelder det å være smart. Stiller du inn klimaanlegget på 20 grader vil det gi umiddelbar varme. Men dette trekker en del strøm. Setevarmere og eventuell rattvarme bruker mindre strøm enn et klimaanlegg som skal varme opp en stor kupé.

    – Bruk gasspedalen med omhu for å unngå rekkeviddeangst. Defensiv kjørestil sparer strøm, sier Sødal, og legger til:
    - Men husk, har du lite strøm er det bedre å stikke innom hurtigladeren i ti minutter enn å skape trafikkfarlige situasjoner.

  4. Still inn riktig regenerering
    Elbiler bremser nesten helt av seg selv fordi de bruker bremseeffekten til å lade batteriet. Dette er fantastisk når du skal ned fra fjellet og kan lade opp flere kilometer med rekkevidde, men man skal være litt påpasselig på vinterføre også. Kraftig regenerering kan gjøre at du mister kontrollen på glatt føre.

    - Det er viktig at du stiller regenereringen av bilen etter forholdene du kjører på, sier Nils Sødal, - Skal du ned en bratt nedoverbakke kan du ha på mye, men kjører du på glatt og svingete vei bør du skru ned til et minimum eller helt av, fortsetter han.

  5. Lad opp før du skal over fjellet
    Det er alltid skiftende vær i fjellet, og du kan risikere å måtte vente på kolonnekjøring. Et godt tips er å lade opp elbilen på den siste hurtigladeren før du skal over fjellet. Da er du faktisk bedre rustet enn de med bensin- eller dieselbil.

    – Elbil er mer behagelig når du må vente på å kjøre i kolonne over en fjellovergang. Har man rikelig med strøm, kan man ha det varmt og godt i bilen. Mens de med bensin- eller dieselbil må skru av motoren når snøen fokker seg rundt bilen for å unngå kullosforgiftning, sier Sødal.

  6. Lad opp startbatteriet
    Elbiler har som andre biler, et startbatteri. Er dette noen år gammelt, er det nok ikke i topp form. Derfor er det lurt å vedlikeholdslade startbatteriet nå når det er kaldt.

    – En vedlikeholdslader koster ikke all verden og er enkel å bruke. Gi startbatteriet påfyll så elbilen starter i kulda, avslutter Nils Sødal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Rent teknisk er elbiler bedre stilt i kaldt vintervær enn bensin- og dieselbiler. Men vær forberedt på redusert rekkevidde. (Foto: NAF)
Rent teknisk er elbiler bedre stilt i kaldt vintervær enn bensin- og dieselbiler. Men vær forberedt på redusert rekkevidde. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye