Slik kaster du julepapir

De fleste steder sorteres det vanlige glansede julepapiret som restavfall, mens i enkelte kommuner skal julepapiret sorteres sammen med annet papiravfall. Lurer du på hvordan julepapiret skal sorteres der du bor, kan du sjekke ut nettsiden www.sortere.no.
Glanset gavepapir sorteres de fleste steder som restavfall, men i enkelte kommuner skal gavepapiret sorteres sammen med annet papiravfall. Sjekk sortere.no om du er usikker, oppfordrer LOOP Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning. (Foto: iStock).

Mesteparten av julepapiret og annet gavepapir som selges i dag er av en kvalitet som gjør at det ikke kan gjenvinnes sammen med annet papir. Det forteller Marianne Holen, daglig leder i LOOP Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning.
- Gavepapir inneholder ofte lite papirfibre og store mengder leire og fargestoffer. Dette gjør at papiret ikke er egnet til materialgjenvinning, men istedenfor blir energigjenvunnet ved forbrenning, sier hun.

Ulike sorteringsordninger
Renovasjon av husholdningsavfall er kommunalt forvaltningsansvar. Det betyr at det er opp til den enkelte kommune eller renovasjonsselskap å finne den ordningen som fungerer best for innbyggerne lokalt i kommunen. Dette er forklaringen på at det er litt ulike ordninger for kildesortering rundt om i landet. Om en er usikker på hvilken kildesorteringsordning som gjelder der en bor, kan en sjekke www.sortere.no. Sortere.no en kildesorteringsguide på nett for forbrukere hvor all informasjon er lokalt tilpasset. På den måten får man riktig informasjon om ordningen der man er, enten man er hjemme, besøker en annen del av landet eller akkurat har flyttet til en ny plass.
- I de fleste kommuner sorteres det vanlige glansede julepapiret som restavfall. Men enkelte kommuner har andre ordninger, blant annet i Oslo hvor gavepapiret skal sorteres sammen med annet papiravfall, opplyser Holen.

Bruk gavepapir som kan gjenvinnes
LOOP anbefaler å bruke mer miljøvennlig gaveinnpakking, og mener det finnes mange gode alternativer til det tradisjonelle glansede julepapiret.
- Gråpapir og avispapir er fine og miljøvennlige alternativ til det vanlige julepapiret. Gavene blir vel så fine med et dekorativt bånd eller hyssing, og på julekveleden kan papiret sorteres og kastes sammen med annet papiravfall. Da blir det gjenvunnet til nye papirprodukter, avslutter Marianne Holen i LOOP.

Marianne Holen i LOOP anbefaler å bruke mer miljøvennlig gaveinnpakking, og mener gråpapir og avispapir er fine og dekorative alternativer til det vanlige glansede julepapiret. (Foto: iStock).

Om LOOP LOOP er en stiftelse som jobber for å motivere til mer og bedre kildesortering hjemme, på jobben og på skolen. LOOP er i tillegg opptatt av å bevisstgjøre forbrukere til å ta grønnere valg i hverdagen og produserer mindre avfall. Våre hovedprosjekt er: - www.sortere.no: en kildesorteringsguide på nett for forbrukere. Her kan man søke blant tusenvis av produkter og få svar på hvordan de skal kildesorteres og hvor de skal kastes. Informasjonen er lokalt tilpasset den enkelte kommune. - LOOP Miljøskole: gratis undervisningsopplegg for skoler og barnehager om kildesortering, gjenvinning, kretsløp og miljø. Materiellet er tilpasset ulike alderstrinn, fra barnehage til videregående, og er i henhold til kompetansemål i hhv. skole og barnehage. www.miljøskole.no. LOOP samarbeider med kommunale og interkommunale avfallsselskaper, returselskaper, næringslivet, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner over hele landet.