Slik kan du unngå kø i sommer

1 av 3 nordmenn skal på bilferie i sommer. Det gir økt risiko for både uhell og lange køer. Unngår du fredager, kan du likevel få fin flyt på langturen.

1,3 millioner nordmenn skal på bilferie i sommer. Det viser en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

- Koronasituasjon gjør sitt til at det blir travelt og lange køer på norske veier denne sommeren. Men legger du opp kjøredagene smart, kan likevel få fin flyt, sier Svein Skovly, leder for Innovasjonslab i Fremtind.

Når er det størst fare for kø?

Med smart bilforsikring har Fremtind de siste tre årene registrert mer enn 360 millioner kjørte kilometer. Kjøredata fra de siste somrene kan gi noen hint om når det er best å kjøre.

Juni, juli og august er de tre månedene i året hvor nordmenn kjører mest. Fredager i skoleferien er på topp ti blant de dagene hvor det kjøres mest i løpet av et helt år.

- Ingen har vel lyst til å tilbringe store deler av sommerferien i kø. Derfor bør bilistene unngå å kjøre på fredager. De store trafikkmengdene starter allerede i 12-tiden og det roer seg ikke før etter klokken 19 på kvelden, sier Skovly.

Kjør på lørdag

Kjøredataene forteller at det er best å planlegge med kjøring og utfart på lørdagene, helst før klokken 10 og etter klokken 16.

- Lørdager er også den dagen bilistene kjører med best flyt. Det betyr en mer defensiv kjørestil som gir mindre risiko for både uhell og kø, sier Skovly.

Søndagene er heller ikke så ille. Selv om det totalt sett er ganske mye trafikk på søndager, så fordeler den seg jevnt ut over hele dagen og kvelden.

- Søndag er den dagen bilene holder høyest gjennomsnittsfart. Forklaringen på det er nok at butikker og kjøpesentre er stengt og en stor del av trafikken er landeveiskjøring med jevnt høyere fart, sier Skovly.

Og vil du ha kjørefri i helgene? Sats på å kjøre på tirsdager og onsdager – da er det lite trafikk.

Hit kjører vi i sommer

Det er folk fra Nord-Norge som i størst grad oppgir at de skal på bilferie denne sommeren – og de fleste nordlendinger forblir i egen region. Det er flest unge som vil ut på veiene i sommer. Hele 41 prosent i aldersgruppen 18 til 24 år oppgir at de skal på bilferie.

Av de som skal på bilferie skal 40 prosent kjøre til eller på Vestlandet. De som i størst grad skal til Vestlandet er folk fra Oslo (55 %). De som legger bilferien til og i Nord-Norge er nordlendingene selv (87 %), og de får besøk av folk fra Trøndelag. Det er flest fra Vestland fylke (41%) som oppgir at bilferien går til Østlandet. De som i størst grad skal reise på bilferie til Sørlandet er folk fra Rogaland (49 %).

*Den elektroniske undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Fremtind Forsikring, mai 2020 med 1058 respondenter

Svein Skovly
Unngår du fredager, kan du få fin flyt på langturen i sommer.