Slik kan du gjøre mørketida lysere

Med nye koronarestriksjoner, og stadig færre timer med dagslys, kan det være lett å se mørkt på den kommende sesongen. Norsk Friluftsliv har flere tips til hvordan du kan gjøre denne tiden litt lysere.

KOM DEG UT: Er du på hjemmekontor, så unn deg en tur ut i lunsjen og nyt dagslyset, råder Norsk Friluftsliv. Foto: Henrik Romsås

- Nå går vi inn i en årstid som for mange kan bli ekstra tung i år. Vi må alle gjøre det vi kan for å ivareta vår egen psykiske og fysiske helse, og da er friluftslivet og naturen virkelig en gavepakke for oss nordmenn, sier Siri Meland, fungerende generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Den siste tiden har flere utenlandske medier spurt seg om ikke resten av verden har noe å lære av nordmenns forhold til natur og friluftsliv når vi nå skal komme oss gjennom en vinter med pandemi.

Det er ikke uten grunn, mener lederen for fellesorganisasjonen for nasjonale 18 friluftslivsorganisasjoner.

- Vi nordmenn er gode på å gjøre det beste ut av en lang, kald og mørk årstid. Vi lar ikke dette stoppe oss fra å være ute, men finner glede og velvære i naturen hele året, sier Meland.

Hun forteller at blant alle råd for å gjøre mørketida lysere, er det tipset om å ta seg en tur ut, hun aller helst trekker fram.

- Er du på hjemmekontor, så unn deg en tur ut i lunsjen og nyt dagslyset. Forskning viser at selv korte turer i naturen har en beroligende effekt på hjernen, og at det utløses positive hormoner når man er i grønne omgivelser. Dette roer ned nervesystemet vårt og gjør oss mindre stresset, forteller Meland.

En Ipsos-undersøkelse fra i vår viser at nordmenn merker positiv effekt av å være i naturen. Hele ni av ti sier at de føler seg mindre stresset og lettere til sinns etter en tur i naturen, viste undersøkelsen utført på vegne av Norsk Friluftsliv.

Syv tips til hvordan du kan gjøre mørketida lysere:

Utnytt dagslyset: Har du mulighet til å ta deg en rusletur ut på dagtid, så gjør det. Det er godt for både den psykiske og fysiske helsa.

Tenn et bål: Ikke bare lyser det opp, men forskningen viser at bål har en beroligende effekt på oss – og at det er godt for øynene å fokusere på flammene, og få en pause fra alt det kunstige lyset vi omgir oss med.

Lær deg noe nytt, digitalt eller fysisk: Det er bevist at livslang læring gir økt livskvalitet. Hver gang vi lærer oss noe nytt, dannes det nye koblinger i hjernen. Hva med å ta de digitale ferskingkursene til DNT, eller lære deg hvordan du bruker kart og kompass?

Prøv en ny aktivitet: Hvorfor ikke bruke mørketida på å prøve noe nytt? Hva med å ta brattkort for klatring, prøve turskøyting, eller trugetur? Sjekk ut hvilke tilbud som finnes der du bor, eller heng deg på en venn du vet driver med aktiviteten du har lyst til å prøve ut.

Ta en tur med mening: Hva med å ta en tur i nærområdet og plukke med deg litt søppel før snøen kommer? Ikke bare er det bra for hode og kropp, men da gjør du også noe fint for nærmiljøet ditt og kloden.

Inviter med ut: Ute er det enklere å opprettholde avstand og følge smittevernsregler. Det meste er hyggeligere å gjøre sammen med noen, så hvorfor ikke spørre om noen vil være med deg ut en tur. Hva med å stikke i skogen og lage noe mat sammen på bål eller primus?

Snakk med andre: Følelsen av isolasjon kan fort øke med mørketid og koronarestriksjoner. Ring kjente og kjære – de aller fleste har behov for å ha kontakt med noen, og føle at noen bryr seg.