Lions Norge

Slik hjelper Lions i Ukraina-krisen

Som en respons på den humanitære krisen, samler Lions International seg for å bidra. Innsamlingen i Norge har snart rundet 2 millioner kroner.
Støtt Lions arbeid for Ukraina.

Lions Norge har per 16. mars 2022 samlet inn 1.637.000 kroner. Aksjonen ble startet 26. februar med en bevilgning på 300.000 kroner fra Lions Norges katastrofefond. Pengene strømmer fortsatt inn, og er nå oppe i 1.937.000 kroner totalt.

Internasjonal mobilisering

Lions i mange land organiserer nå innsamlinger til Ukraina. Alle midler som innbetales til Lions Norges katastrofefond blir videreformidlet til Lions Clubs International Foundation (LCIF,) som er vårt internasjonale hjelpefond. Disse midlene vil gå uavkortet til formålet.

For å sikre at riktig hjelp kommer frem til riktig sted, har Lions International organisert en egen internasjonal komite for å koordinere innsatsen, ledet av Paul Steel ved hovedkontoret i Oak Brook, USA. Gruppen har i oppgave å sikre informasjon ut og koordinere aktiviteter.

Det er mange prosjekter på gang i Tyskland, Nederland, Polen, Romania, Østerrike, Sveits med videre - og store donasjoner og innsamlingsaksjoner, i tillegg også en egen «task-force» med internasjonale direktører fra Danmark, Sverige, Frankrike, Italia med flere.

Nødhjelp og langsiktighet

Lions International oppfordrer sterkt medlemmer og klubber til å la all hjelp gå via LCIF.

I krig er kvinner, barn og eldre spesielt sårbare. Programmene til LCIF vil inkludere å jobbe mot menneskelig trafficking, og Lions vil fortsette å være involvert i trygg transport av flyktninger.

LCIF har to perspektiv på hvordan Lions skal bidra til den humanitære krisen – øyeblikkelig nødhjelp gjennom anskaffelse og distribusjon av mat, vann medisiner med mer, og en langtidsplan for gjenoppbygging. Dette har LCIF god eraring med fra andre katastrofer, slik som ved jordskjelvene i Japan og Haiti.

Tiltak lokalt

Det er opprettet et eget grant på USD 15.000 som er mulig å søke på for land som har mottatt mer enn 100 ukrainske flyktninger. Disse tilskuddene har en rask behandlings- og utbetalingstid og man kan søke flere ganger. Her vil også Lions Norge søke til hjelpetiltak for flyktninger som kommer hit.

Polen, Ungarn, Romania og Østerrike har allerede søkt og mottatt støtte. Det er delt ut 9 flyktning-grants, på tilsammen USD 239.000 - dette endrer seg fortløpende. Det pågår innsamlingsaksjoner i mange europeiske land, noen har direkte kontakt med Lions i berørte områder, andre sender pengene via LCIF.

Ressurser

For fortløpende informasjon om det som gjøres, og bilder om bistand som blir gitt, se LCIF sin egen side om Ukraina, denne vil bli oppdatert daglig. Bildene kan brukes fritt. Det er bilder som tar hensyn til ofre og fokuserer på service som vi gir. Se lenken under.

Slik gir du til Lions hjelpearbeid for Ukraina

Alle bidrag går uavkortet til formålet.

• VIPPS: #617792
  • Bankkonto: 9001 23 04381

Støtt Lions arbeid for Ukraina.
Tyske Lions har sørget for å pakke og sende medisiner for utlevering i Ukraina.

Om Lions Norge

Lions Norge
Ensjøveien 18

Lions Clubs International (LCI)

• Frivillig, humanitær organisasjon som er tilstede i over 200 land.
  • Man blir medlem i en Lions-klubb der man bor. Organisasjonen har over 48. 000 klubber globalt, og 380 i Norge.
  • LCI ble etablert i 1917, og har hovedkontor i Chicago, USA.
  • LCI har 1,4 millioner medlemmer på verdensbasis, 8.300 i Norge.
  • Prioriterte områder internasjonalt er diabetes, sult, humanitær bistand, syn og miljø.
  • Lions Clubs International Foundation (LCIF) ble etablert i 1968. Formålet er å styrke Lions-klubber, frivillige og partnere til å forbedre helse og velvære, styrke lokalsamfunn og støtte de som trenger det gjennom humanitære tjenester og tilskudd som påvirker liv globalt, og oppmuntre til fred og internasjonal forståelse.

Følg pressemeldinger fra Lions Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lions Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Lions Norge

Lions Røde Fjær overrekker milliongave til Beitostølen Helsesportsenter26.3.2023 08:26:47 CEST | Pressemelding

Lørdag 25. mars, under avslutningsseremonien for Ridderrennet, ble gaven fra aksjonen Lions Røde Fjær overrakt Beitostølen Helsesportsenter. Hele 26 millioner kroner har driftige Lions-klubber og medlemmer samlet inn. Milliongaven vil bidra til byggingen av et nytt familiehus på Helsesportsenteret. Til tross for korona og utsettelser har det vært aktiv og utholdende jobbing fra medlemmene i Lions helt siden august 2018.