Informasjonskontoret for farge og interiør

Slik har pandemien forandret interiørmoten

Del

− Pandemien har tvunget oss til å sitte hjemme og se på vår egen interiørmote. Det har skapt store forandringer hjemme hos folk, sier Bjørg Owren hos Informasjonskontoret for farge og interiør (IFI)

MER AV ALT: Ut av pandemien har det kommet en maksimalistisk stil. Folk vil ha mer av alt. Mer tekstiler og varme farger. − Fordi vi vil ha det lunt rundt oss, sier kreativ leder, Bjørg Owren hos IFI. Foto: Ulf Rugumayo Amundsen
MER AV ALT: Ut av pandemien har det kommet en maksimalistisk stil. Folk vil ha mer av alt. Mer tekstiler og varme farger. − Fordi vi vil ha det lunt rundt oss, sier kreativ leder, Bjørg Owren hos IFI. Foto: Ulf Rugumayo Amundsen

Interiørmote er ikke lenger noe vi bare ser på i magasiner eller på nettet. Nedstenging og hjemmekontor har resultert i at vi også ser på egne forhold. Mange har fått seg en vekker.

Voldsomt oppsving

− Ja, nå har vi innsett at det er stusselig med hvite vegger, kalde vinduskarmer og en upersonlig stil. Vi vil ha det lunt og hyggelig rundt oss. Butikkene og grossistene melder derfor om et voldsomt oppsving i etterspørsel etter tekstiler, gardiner, puter, farger, tepper og tapet, forteller kreativ leder Bjørg Owren hos Informasjonskontoret for farge og interiør - IFI.

Bruker hele sanseapparatet

Hun mener pandemien har gjort oss mer sanselige og bevisste på hvordan vi faktisk har det hjemme i stua.
− Vi har begynt å ta og kjenne på interiøret. Vi hører lydene fra gulvet og kjenner strukturene og materialene på overflatene. Hele sanseapparatet er i bruk nå. Jeg vil si vi ser interiøret på en annen måte nå enn før pandemien, sier Owren.

Trendy å være utrendy

− Det å bruke møbler på nytt, med nye farger og i nye omgivelser, er veldig trendy. Vi maler og bruker det vi allerede har. Og vi kan være mye mer kreative og personlige i stilen. Det handler ikke lenger om å følge trender. Trenden er å være utrendy. Fargesett, innred og gjør det slik DU vil ha det hjemme!, sier hun.

Personlige mål
Kristian Halvorsen hos tapet, gardin, møbelstoff og møbelgrossisten, Green Apple, bekrefter at folk vil ha det personlig hjemme og på kontoret.
− Vi har kunder som gjerne vil ha ett stoff til ryggen og et annet på setet på sofaen. Folk tør å være mer lekne og personlige nå. Mange ber også om egne mål på møbler slik at det skal passe bedre. En justering på tre centimeter på høyden er ikke så mye. Det kan knapt sees, men det er så viktig - spesielt for menn. De blir så fornøyde, sier han.

Fra kaldt til varmt

Hos teppeleverandøren InHouse merker de også et tydelig skifte i folks stilvalg hjemme.
− Fargene endret seg brått fra kjølig til varmt denne sesongen, og salget av tepper øker over hele linjen. I hjemmeinnredning brukes også tepper mer og mer for å skape soner. Nå begynner det å føles nakent uten, og teppene blir større. Vi bruker flere tepper i samme rom, og gjerne flere forskjellige tepper i samme rom, sier teppeekspert Torhild Rustenberg.

Nøkkelord

Kontakter

Bjørg OwrenKreativ lederIFI - Informasjonskontoret for farge og interiør

Tel:40413730bow@ifi.no

Bilder

MER AV ALT: Ut av pandemien har det kommet en maksimalistisk stil. Folk vil ha mer av alt. Mer tekstiler og varme farger. − Fordi vi vil ha det lunt rundt oss, sier kreativ leder, Bjørg Owren hos IFI. Foto: Ulf Rugumayo Amundsen
MER AV ALT: Ut av pandemien har det kommet en maksimalistisk stil. Folk vil ha mer av alt. Mer tekstiler og varme farger. − Fordi vi vil ha det lunt rundt oss, sier kreativ leder, Bjørg Owren hos IFI. Foto: Ulf Rugumayo Amundsen
Last ned bilde
VEKKET AV PANDEMIEN: − Nå har vi innsett at det er stusselig med hvite vegger, kalde vinduskarmer og en upersonlig stil. Pandemien har vekket oss også når det gjelder interiørmote, sier Bjørg Owren hos Informasjonskontoret for farge og interiør IFI. Foto: Cecilie Owren
VEKKET AV PANDEMIEN: − Nå har vi innsett at det er stusselig med hvite vegger, kalde vinduskarmer og en upersonlig stil. Pandemien har vekket oss også når det gjelder interiørmote, sier Bjørg Owren hos Informasjonskontoret for farge og interiør IFI. Foto: Cecilie Owren
Last ned bilde
KOSELIG PÅ KONTORET: Også kontormoten er i endring. − Vi vil ha det hjemmekoselig der også. Denne trenden har pågått en stund, men blitt forsterket av folks fornyelse på hjemmebane, sier Bjørg Owren hos IFI. Her ser vi en sosial sone hos NRK Hordaland. Foto: Niklas Hart
KOSELIG PÅ KONTORET: Også kontormoten er i endring. − Vi vil ha det hjemmekoselig der også. Denne trenden har pågått en stund, men blitt forsterket av folks fornyelse på hjemmebane, sier Bjørg Owren hos IFI. Her ser vi en sosial sone hos NRK Hordaland. Foto: Niklas Hart
Last ned bilde
PERSONLIG MED STOR P: Ellen Lind og Kristian Halvorsen hos Green Apple forteller at kundene er mer lekne og ber om spesielle mål og mønstre. − Nå skal interiøret være personlig med stor P, sier Halvorsen. Foto: Bjørg Owren/ifi.no
PERSONLIG MED STOR P: Ellen Lind og Kristian Halvorsen hos Green Apple forteller at kundene er mer lekne og ber om spesielle mål og mønstre. − Nå skal interiøret være personlig med stor P, sier Halvorsen. Foto: Bjørg Owren/ifi.no
Last ned bilde

Om Informasjonskontoret for farge og interiør

Informasjonskontoret for farge og interiør
Informasjonskontoret for farge og interiør
Karvesvingen 5
0579 OSLO

67554680https://www.ifi.no/

IFI er en privat non-profitt organisasjon som er bransjeambassadør, inspirator og pådriver for igangsetting av nye store og små oppussings-, og nybyggsprosjekter i Norge. Virksomhetens aktiviteter strekker seg fra forbrukerinformasjon til bransjearrangementer.

Følg pressemeldinger fra Informasjonskontoret for farge og interiør

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Informasjonskontoret for farge og interiør på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Informasjonskontoret for farge og interiør

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom