Slik har koronaviruset påvirket nordmenns netthandelsvaner
Ved hjelp av unik statistikk fra over 6000 norske nettbutikker som bruker Klarnas betalingsløsninger, kan de nå peke på hvordan nordmenns handlemønster på nett har endret seg siden koronakrisen for alvor kom til Norge.
– I fjor var det i de to nordligste fylkene våre det ble handlet aller mest på nett i hele Norge og Oslo var helt midt på treet. I løpet av koronatiltaksperioden har det skjedd et kraftig skifte. De som bor i Oslo handler langt mer enn gjennomsnittet, mens de i nord handler mindre, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Oslos innbyggere handlet 16 prosent mer enn landsgjennomsnittet
Klarnas shoppingindeks* viser om innbyggerne i det enkelte fylke handler mer eller mindre på nett enn gjennomsnittspersonen i Norge. Denne viser at både Troms og Finnmark og Nordland har handlet henholdsvis ni og ti prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen, når februar blir sammenlignet med de siste fjorten dagene av mars. Størst har veksten vært i Oslo og Agder.
Oslo er også det fylket hvor netthandelen har vært størst i tiltaksperioden, målt per innbygger. Her har netthandelen vært hele 45 prosent høyere enn i fylket hvor det ble handlet minst online, Agder. Oslos innbyggere handlet ifølge Klarnas statistikk 16 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen.
– Det dreier seg om store endringer i forbrukeratferden. Det gjelder både hvem som handler, hva de handler og når de handler. Geografisk er det også forskjeller. Det kan ha sammenheng med smittespredningen og de forebyggende tiltakene som er satt inn, sier Elvestad.
Større andel handler på dagtid
Nordmenn har lagt en langt større andel av netthandelen sin til dagen og redusert den på kvelden etter at koronatiltakene ble innført. Spesielt mellom klokken 10 og 15 har vi vært på nett og gjennomført flere kjøp enn det som er vanlig.
– Sammenlignet med tilsvarende tall for Sverige er det også interessant å merke seg at mens nordmenn handler jevnt mye mer i alle timene mellom 10 og 15, legger svenskene i en helt annen grad sin netthandel akkurat til den tradisjonsrike lunsjtimen de har mellom 12 og 13, og shopper mindre resten av arbeidsdagen, sier Elvestad.
Kvinner bruker mer på erotiske artikler, menn bruker mer på barneprodukter
Koronatiltakene og endringene mange har opplevd i sin hverdag har også påvirket handlemønsteret til både menn og kvinner og de ulike aldersgruppene.
En større andel av det menn bruker på netthandel gikk i de to siste ukene av mars til barneprodukter, smykker og annet tilbehør. Kvinnene brukte i samme periode en langt større andel av lommeboken sin på underholdning og erotiske artikler enn de gjorde måneden før.
– Det er for tidlig å si noe om hvorfor akkurat disse kundegruppene opplever en sterkt økende interesse økningen akkurat nå. Selv om det rent volummessig tradisjonelt sett ikke er de største kategoriene, er utslagene til dels voldsomme, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Kategorien mat og drikke i netthandelen har også økt sin andel av totalsalget kraftig de siste to ukene i mars. Den er den kategorien som øker mest blant alle innkjøp gjort av de over 36 år. Også i den yngre generasjonen har kjøp av mat og drikke på nett økt mye, men der er fremdeles kategorien «underholdning» den som er helt på topp.
Kategorier hvor andelen av totalforbruket har økt mest– alder
18-25 år
Underholdning, mat og drikke
36-55 år
Underholdning, mat og drikke
56 år+
Mat og drikke, helse og skjønnhet
Kategorier hvor andelen av totalforbruket har økt mest – kjønn
Menn:
Barneprodukter, smykker og accessories
Kvinner:
Underholdning og erotiske artikler
Slik har det blitt netthandlet i norske fylker under koronatiltakene
Fylke | Shoppingindeks* 16-29. mars | Klatring på liste siden februar 2020** |
Oslo | 116 | 0 |
Trøndelag | 111 | 0 |
Møre og Romsdal | 103 | 0 |
Vestland | 102 | 0 |
Viken | 101 | 2 |
Vestfold og Telemark | 96 | 3 |
Innlandet | 96 | 1 |
Nordland | 94 | −2 |
Troms og Finnmark | 94 | −4 |
Rogaland | 87 | 0 |
Agder | 80 | 0 |
*Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling fra 16-29. mars. Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre per person i løpet av perioden.
** Viser plasseringer ned eller opp sammenlignet med plasseringene fylkene hadde i februar i år
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom