Slik følger du presidentvalget på NRK

USA skal velge om Joe Biden skal bli president eller om Donald Trump får fortsette i jobben. NRK gir deg nyheter, direktesendte debatter, analyse og dokumentarer fram til valgnatta 3. november – og i tiden etter.
I tillegg til medarbeiderne som allerede er på plass i USA skal dette erfarne teamet lede oss gjennom valgkampen og valgnatta. FOTO: JULIA MARIE NAGLESTAD/NRK

Få nasjonale valg utenom våre egne får så stor oppmerksomhet som det amerikanske presidentvalget. Men det er også få andre presidenter som har like stor innflytelse på krig og fred, den globale økonomien eller Norges forhold til verden som den amerikanske presidenten har.

Det er snart fire år siden Donald Trump vant en overraskende valgseier. 3. november stemmer amerikanerne i det som omtales som det viktigste amerikanske valget noensinne.

– Vi gir oversikt over de viktigste temaene i valgkampen og forsøker å komme så tett på det amerikanske samfunnet som vi klarer. Dette for at folk skal kunne forstå og få en så god innsikt i dette mangfoldige landet som mulig, sier prosjektleder for valgdekningen, Aksel Helgheim.

Presidentdebattene direkte

NRK sender de tre presidentdebattene og den ene visepresidentdebatten direkte. Det blir direktesendinger på NRK1 og i NRK TV ledet av Gry Blekastad Almås og Petter Oulie-Hauge. Seerne vil kunne stille spørsmål om USA-valget og få svar på direkten av eksperter og NRKs erfarne utenriksjournalister.

I forbindelse med åpningsdebatten sender NRK med gjester i studio gjennom helen natten, mens de neste debattene går direkte cirka 03:00 norsk tid. Alle sendingene innledes med egen førsending.

Dette er debattsendingene:

• Tirsdag 29. september fra Cleveland, Ohio
  • Onsdag 7. oktober fra Salt Lake City, Utah (visepresidentdebatt)
  • Torsdag 15. oktober fra Miami, Florida
  • Torsdag 22. oktober fra Nashville, Tennessee

Løpende nyhetsdekning

NRKs medarbeidere Veronica Westhrin, Anders Magnus og Lars Os er på plass i USA for å gi alle hjemme i Norge reportasjer og løpende oppdateringer gjennom den lange valgkampen. De kommer til å reise mye rundt i USA for å høre hva amerikanerne mener og vise det amerikanske samfunnet fra flere sider.

Denne uka har de for eksempel vært i Richmond, Virginia og i Montana. Samtidig legger koronapandemien noen begrensinger på hvordan de kan jobbe og ikke minst hvordan valgkampen kommer til å arte seg.

– Vi skal speile det amerikanske samfunnet. Vi skal dokumentere valgkampen, og vi skal ut for å treffe folk. Vi skal forstå det politiske systemet og vi skal ha et kritisk blikk på begge kandidatene og partiene. Det står mye på spill både for USA og verden, sier utenrikssjef Sigurd Falkenberg Mikkelsen.

Journalist Bahare Viken oppdaterer deg på snakkisene og lager en lommeguide til USA-valget der hun hjelper deg til å ha en mening om viktige spørsmål i USA og i valgkampen. Videoene blir tilgjengelige på Instagram, Snapchat og NRK.no.

På denne lenken til NRK Nyheters Instagram ser du ett eksempel på videoreportasje som allerede er lagt ut.

Innsikt og reportasjer fra hele NRK

Det forestående valget i USA og annen utenrikspolitikk vil naturligvis bli et tema i mange av NRKs programmer gjennom høsten. Allerede nå kan du høre deg opp på podkastene «Trump mot verden» og «Krig og fred».

I podkastserien «Krig og Fred i Amerika» snakker tidligere USA-korrespondent Tove Bjørgaas med amerikanerne om alt de er uenige om midt i de historiske prøvelsene landet står oppe i etter koronakrisa: Politikk, økonomi og Guds og medienes rolle i en polarisert samfunnsdebatt. Den første av fem episoder kommer 30. september.

Radioprogrammet «Norske Tilstander» på NRK P3 er blant dem som gir lytterne mer om USA. Ved å snakke med to unge, vanlige amerikanere, en Biden-supporter fra Wisconsin og en Trump-supporter fra Texas, får man et personlig innblikk i en nervepirrende valgkamp. Hver mandag har de også med seg USA-ekspert Sofie Høgestøl som kan gi de siste oppdateringene i forbindelse med valget.

UXA og andre dokumentarer i NRK TV

NRK byr på mange dokumentarer om amerikansk politikk og ulike sider av det amerikanske samfunnet. Disse vil du også finne i NRK TV utover høsten.

6. oktober er det premiere på «UXA - Thomas Seltzers Amerika». I denne personlige dokumentarserien á fem episoder drar Thomas Seltzer tilbake til sitt andre hjemland, snart fire år etter at han i dokumentaren «I Hillary og Donalds bakgård» viste norske seere hvorfor Trump kom til å bli USAs neste president. Denne gangen leter han etter den amerikanske drømmen.

Her er flere høydepunkter som kommer i høst:

I miniserien «The Choice» undersøker den anerkjente filmskaperen Michael Kirk og hans team de avgjørende øyeblikkene som formet Trump og Bidens liv, deres tilnærminger til makten og deres visjoner for Amerikas fremtid. Dokumentarserie i to deler.

«Konspiramerika»: Han selger gull, piller - og frykt. Alex Jones' konspirasjonsteorier finner gjenklang over hele USA - hele veien til Det hvite hus.

I dokumentaren «Den usynlige valgkampen» følger vi spesialrådgiver for desinformasjon Charles Kriel. Han oppdager at Cambridge Analytica samarbeider med programvareselskaper og amerikanske kirker for å påvirke mennesker i vanskelige livssituasjoner til å bli åpne for høyreekstrem politikk.

«Murdoch» er en dramatisk dokumentarserie i tre deler, som tar for seg den utrolige historien om Rupert Murdoch og hans imperium. Vi får innblikk i livet bak kulissene, både profesjonelt og i hjemmet der det foregår en maktkamp i Murdoch- familiens innerste sirkel.

Andre titler om enten presidentvalget eller om USAs historie som kommer er blant andre Deeyah Khans filmer «Muslim In Trump's America» og «Choice USA»samt en ny dokumentar om Ku klux klan. I NRK TV finner du også allerede publiserte historiske og politiske serier om USA og sentrale amerikanere: Dokumentaren om Hillary Clinton, «Hillary», ««Kennedy dynastiet»», «USA i fargar», «Følg pengene»,«Reggie Yates i Hollywood» ,«Amerikanske myter med Lucy Worsley» og mye mer.

Valgdøgnet

NRK dekker valgdøgnet direkte med løpende oppdateringer på nett, radio og TV. Direktesendingen starter på NRK 1 og NRK TV 21.20 3. november og varer helt til 13.00 dagen etter.

Ingvild Bryn, Rima Iraki, Petter Oulie-Hage og Gry Blekastad Almås og et stort team i USA leder seerne gjennom spenningen i vippestatene og nyhetsoppdateringer. Det blir vinner- og tapertaler, om noen vil innrømme tapet. Vi får analyser i sanntid og reaksjoner på resultatene i de ulike statene. Og skulle ikke resultatet være klart morgenen etter, dekker NRK utviklingen løpende og tett i ukene etter.

NRKs medarbeidere i USA utenfor Det hvite hus i Washington D.C. Fra venstre Anders Magnus, Veronica Westhrin og Lars Os. FOTO: KEN CEDENO/NRK
Bahare Viken er journalist i NRK Nyheter. Hun lager videoreportasjer.  FOTO: JULIA MARIE NAGLESTAD/NRK
Bahare Viken er journalist i NRK Nyheter. Hun lager videoreportasjer. FOTO: JULIA MARIE NAGLESTAD/NRK
Petter Oulie-Hauge og Gry Blekastad Almås leder sendingene før presidentdebattene.  FOTO: JULIA MARIE NAGLESTAD/NRK