NorgesEnergi

Slik fikser du lik strømreging hele året

Flere har nok blitt overrasket over strømregningen denne våren. En kald vinter og en tørr og varm vår har ført strømprisene til himmels. Men det er enkelt å gjøre strømutgiftene forutsigbare.
Fast beløp hver måned er en forutsigbarhet familien Lund setter stor pris på. På bassengkanten: Hedda (19), Thea (18) og i bassenget fra venstre Tomina (8), Bella (9). Foran Roy (46) og Gunn (43)

Med kalde og tørre dager i vinter steg både forbruk og pris, og gjorde strømregningen høyere enn på mange år. Uforutsette utgifter kan være vanskelig å håndtere, men det finnes en løsning forteller leder for privatmarkedet i NorgesEnergi, Geir Jørgensen.

— Kundene fortalte oss at de var bekymret for strømregningene spesielt om vinteren da forbruk og pris gjerne er på sitt høyeste.  Vi ønsket derfor å gi kundene en mulighet til å betale en lik sum på strømregningen hver måned for på den måten unngå pristoppene.

De aller fleste strømkundene i Norge har spotprisavtale. Det betyr at kunden betaler like mye for strømmen som det strømselskapene kjøper den inn for. Med strømkonto beregner NorgesEnergi  et månedlig beløp basert på forbruk og gjennomsnittspris. Månedsbeløpet justeres dersom prisene stiger.  Prisen på  strøm bestemmes ut fra balansen mellom tilbud og etterspørsel.

Trygghet i hverdagen
I et stort hvitt hus nær elven Otra i Vennesla bor familien Lund. Familien består av mor, far og 4 barn og har et høyt forbruk av strøm. I løpet av ett år bruker de nær 50 000 kWh. Det er over dobbelt så mye som en gjennomsnittlig husholdning i enebolig bruker per år.

Roy Lund (46) har ikke problemer med å forklare hvorfor strømforbruket er så høyt.

— Huset vårt er stort med mange rom, store vinduer og innredet kjeller. Vi har to varmepumper, basseng i hagen, gigantisk vaskemaskinen dusj som er i bruk mer eller mindre konstant og en hybridbil som stadig lades. Vi setter pris på å ha det godt og varmt inne om vinteren, og gleden ved basseng om sommeren er så stor at vi er villig til å prioritere det.

Men dastrømregningenbikket 9000 kroner på én måned var det på tide å ta grep.

— Jeg ble oppringt av en kunderådgiver NorgesEnergisom hadde sett at vi hadde høyt forbruk av strøm spesielt fra november til mars. I forkant av dette hadde jeg fått en gigantisk strømregning, og når jeg hørte om muligheten for å betale et fast månedsbeløp på strøm var beslutningen enkel, sier Lund.

En ny måte å betale på
En strømkonto er en ny måte å betale strømregningen på som er enkel å forstå og fleksibel å bruke. Strømselskapetfastsetter månedsbeløpet basert på tidligere forbruk, og dersom forbruket endres reguleres månedsbeløpet opp eller ned. Dersom kundene ønsker kan de også betale inn litt mer enn månedsbeløpet tilsier i noen perioder for å ha litt fleksibilitet senere dersom andre uforutsette utgifter skulle dukke opp.

Den fleksibiliteten setter storfamilien i Vennesla pris på:

— Strøm har på mange måter blitt enklere. Vi har den samme gode strømavtalen som før, men nå slipper vi å bekymre oss for du ekstra høye regninger på vinteren når vi bruker mest og prisene er høyere enn resten av året.  Vi betaler det samme hver måned, og det overskuddet vi opparbeider oss i sommerhalvåret bidrar til å dekke underskuddet på vinteren. Det er en løsning som passe vår familie helt utmerket, sier Roy Lund.

Og han er ikke alene om å mene det. Siden ordningen med strømkonto ble innført har titusenvis av kunder sett verdien avstrømkonto.

— Det er tydelig at dette er noe kundene setter pris på, og dersom vi som strømselskap kan bidra til å gjøre hverdagen enklere for folk gjør vi gjerne det, avslutter leder i privatmarked hos NorgesEnergiGeir Jørgensen.

Terje Hamre i Norsk Familieøkonomi sier forutsigbarhet oggod planlegging er viktig for å hindre sprekk på familiebudsjettet.

— Strømutgiftene er jo litt uforutsigbare da forbruket varierer og prisene endres i tråd med markedetMed Strømkonto fordeler du strømutgiftene jevnt utover året, og unngår ubehagelige overraskelser, sier Hamre.

-----------------

• Du får samme strømavtale som tidligere
  • Lik strømregning hver måned- hele året
  • Det du betaler mer i sommerhalvåret går med til å dekke strømutgiftene du har i vinterhalvåret
  • Endrer du strømforbruket ditt, vil vi justere ditt anbefalte månedsbeløp
  • Du kan når som helst velge å betale mer eller mindre enn det anbefalte månedsbeløpet

Bilder

Last ned bilde
Det du betaler ekstra om sommeren dekker inn underskuddet på vinteren. — Det er trygt å vite akkurat hva regningen blir hver måned, sier Roy Lund.
Last ned bilde

Om NorgesEnergi

NorgesEnergi
Markens gate 34
4612 Kristiandsand S

38 10 00 80http://www.norgesenergi.no

NorgesEnergi et av landets største strømselskap med hovedkontor i Kristiansand og omtrent 140 ansatte i privat- og bedriftsmarkedet.

Vi jobber hver dag for at du skal få både billig strøm og nye tjenester som gjør hverdagen din enklere. Vi er takknemlig og stolt over at vi nå har mange hundre tusen kunder fra hele landet som elsker billig strøm og smarte kundefordeler like høyt som oss.

Følg pressemeldinger fra NorgesEnergi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesEnergi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesEnergi